58TB03N Yrkesrettet kommunikasjon

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      8
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieprogram
      KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
    • Startsemester
      2024 Haust

Om emnet

  • norsk
  • engelsk

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  •  har kunnskap om grunnleggende kommunikasjonsteori
  •  kjenner til hvilken betydning kulturell identitet har for samarbeid og kommunikasjon på arbeidsplassen
  •  har kunnskap om engelske faguttrykk som anvendes innenfor eget fagområde
  •  har kunnskap om sentrale retoriske begreper og virkemidler
  •  har kunnskap om kildebruk etter standard for høyere utdanning
  •  kjenner til vanlige digitale verktøy for kildehenvisning, dokumentasjon, tekstproduksjon, deling, presentasjon og møter
  •  har kjennskap til prinsipper for tekstorganisering og -produksjon
  •  har kunnskap om hva som kjennetegner en problemstilling og hvordan svare på denne

Ferdigheter

Studenten

  •  kan reflektere over møter mellom forskjellige arbeidslivskulturer
  •  kan bruke relevante begreper for å analysere egen og andres tekst
  •  kan reflektere over og revidere tekster
  •  kan reflektere over hvordan retorikk benyttes
  •  kan bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer
  •  kan innhente informasjon fra ulike kilder og bruke den kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig
  •  kan reflektere over egen kommunikasjon i profesjonell sammenheng
  •  kan produsere tekster der form og innhold er tilpasset situasjon, mål og mottaker
  •  kan bruke digitale kommunikasjonsverktøy i profesjonell sammenheng
  •  kan uttrykke seg med nyansert ordvalg, variert setningsstruktur og tekstbinding
  •  kan planlegge, strukturere og gjennomføre møter og presentasjoner

 

Generell kompetanse

Studenten

  •  kan kommunisere hensiktsmessig for å bidra til en inkluderende organisasjonskultur
  •  kan tilpasse språk og argumentasjon etter mål og mottaker
  •  kan produsere tekster med korrekt rettskriving, grammatikk og tegnsetting
  •  behersker relevante kommunikasjonsverktøy
  •  kan kommunisere gjennom relevante tekster og kanaler
  •  kan samarbeide om tekstproduksjon

Undervisningsformer og aktivitet

Studieplanen er grunnlag for all undervisning, Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, forelesninger, videoer og arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. Herunder rapporter og prosjektarbeid. For nettstøttet utdanning vil det gjennomføres nettbasert undervisning i form av nettbaserte forelesninger og veiledningsmøter. Undervisningsunderlag i form av undervisningsfilm, forelesninger, litteratur og øvingsoppgaver legges ut på læringsplattformen. Læreren er tilgjengelig for veiledning over nettet etter forespørsel fra den enkelte studenten. Det forventes at studenten har et aktivt forhold til veiledning.

Vurdering

  • En muntlig presentasjon 
  • En skriftlig emneprøve 

Emnekarakter settes etter en helhetlig vurdering.

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Timeplanfesta timer
36 Time(r)
Deltid
Egenstyrt aktivitet
200 Time(r)
Deltid

Arbeidskrav

  •  4 obligatoriske arbeidskrav vurdert til bestått.

Fagressursar

Norsk for ingeniører. Talmo, T. M., Ulstein, A., & Stifoss-Hanssen, A. (2022). (3.utgave) Universitetsforlaget, ISBN: 9788215063171 281 sider

Crossover, Marianne Roald Ytterdal, (2021), (4.utgave) Oslo, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245034264 330 sider

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes

Emneansvarlig

Atle Østrem
Marte Ostrem
Åsmund Røyrvik