00TB03A Realfaglige redskap KEM Nordnes
Emnefakta
- FagområdeBygg
- Studiepoeng10
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes
- StudieprogramKEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
- Startsemester2023 Haust
Om emnet
Matematikk
Fysikk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
· har kunnskap om sentrale verktøy/metoder for å løse matematikk- og fysikkutfordringer
· kjenner relevante matematiske begrep og notasjoner
· vet hva derivasjon og integrasjon er og den praktiske tolkingen av dem
· kjenner til vektorer
· kjenner til SI-systemets oppbygging
· kjenner sammenhengen mellom kraft, energi, effekt og virkningsgrad
· kjenner sammenhengen mellom kraft, akselerasjon og bevegelse
· kjenner sammenhengen mellom trykk, temperatur og volum
· kjenner til sentrale naturlover som Newtons lover, termofysikkens 1. lov og bevaring av energi
Ferdigheter
Studenten kan:
· bruke verktøy/metoder i løsning av matematikk- og fysikkutfordringer
· bruke trigonometri til å beregne lengder, vinkler og areal
· omforme uttrykk, både symbolske og med tall
· løse likninger, ulikheter og ligningssystem av første og andre grad
· løse enkle likninger med eksponential- logaritmefunksjoner
· derivere og integrere polynomfunksjoner
· behandle polynomfunksjoner og andre funksjoner ved å fastsette nullpunkt, ekstremalpunkt, skjæringspunkt og bestemt integral.
· kan regne med vektorer i planet, også på komponentform
· sjekke om enhetene stemmer i en utregning
· utføre beregninger på systemer i rettlinjet bevegelse med konstant akselerasjon
· gjøre beregninger med mekanisk energi
· gjøre beregninger med tilstandslikningen, sammenhengen mellom trykk, temperatur og volum
· gjøre beregninger med masse, vekt, massetetthet og oppdrift.
· utføre kalorimetriske beregninger
Generell kompetanse
Studenten kan:
· presentere problemløsningen på en oversiktlig og forståelig måte
· vurdere rimeligheten av resultater
· bruke realfag til å løse problemer knyttet til KEM
· velge hensiktsmessig matematisk verktøy/metoder til teknisk problem knyttet til KEM.
Undervisningsformer og aktivitet
Studieplanen er grunnlaget for all undervisning.
Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, forelesninger, arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. I tillegg blir det brukt videoer relatert til aktuelt lærestoff og hvis relevant gjennomføres laboratorieøvelser.
Vurdering
Det gjennomføres vurdering av sluttkompetanse, detaljer oppgis ved oppstart. Vurdering gjennomføres iht. «Forskrift om studium ved Fagskulen Vestland».
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning | 142 Time(r) | |
Sjølvstudium | 149 Time(r) |
Arbeidskrav
Obligatoriske arbeidskrav og læringsaktiviteter gjennomføres i henhold til gjeldende gjennomføringsplan for studiet.
Gjennomføringsplanen definerer hvor mange prøver, innleveringer og andre aktiviteter som er obligatoriske for hvert emne/tema.
Obligatoriske læringsaktiviteter, individuelt og i grupper, fordrer aktiv deltagelse i studiet.
Fagressursar
EMNE A: Realfaglige redskap
Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2020), Matematikk for fagskolen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245034196
Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst, Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo, Fagbokforlaget. Beskjed fra forlaget angående løsningsforslag til matematikk: Ny utgave vil være på markedet august 2021.
Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, Fagbokforlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider
Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2018), Løsningsforslag – Fysikk for fagskolen, Oslo, Fagbokforlaget, ISBN 9788245024227
John Haugan, Eimund Aamot (2011), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205419193, 48 sider
Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes