00TB03A Realfaglige redskap KEM Nordnes

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieprogram
      KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
    • Startsemester
      2024 Haust

Om emnet

  • Matematikk
  • Fysikk

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale verktøy/metoder for å løse matematikk- og fysikkutfordringer
  • kjenner relevante matematiske begrep og notasjoner
  • vet hva derivasjon og integrasjon er og den praktiske tolkingen av dem
  • kjenner til vektorer
  • kjenner til SI-systemets oppbygging
  • kjenner sammenhengen mellom kraft, energi, effekt og virkningsgrad
  • kjenner sammenhengen mellom kraft, akselerasjon og bevegelse
  • kjenner sammenhengen mellom trykk, temperatur og volum
  • kjenner til sentrale naturlover som Newtons lover, termofysikkens 1. lov og bevaring av energi

Ferdigheter

Studenten kan:

  •  bruke verktøy/metoder i løsning av matematikk- og fysikkutfordringer
  • bruke trigonometri til å beregne lengder, vinkler og areal
  • omforme uttrykk, både symbolske og med tall
  • løse likninger, ulikheter og ligningssystem av første og andre grad
  • løse enkle likninger med eksponential- logaritmefunksjoner
  • derivere og integrere polynomfunksjoner
  • behandle polynomfunksjoner og andre funksjoner ved å fastsette nullpunkt, ekstremalpunkt, skjæringspunkt og bestemt integral.
  • kan regne med vektorer i planet, også på komponentform
  • sjekke om enhetene stemmer i en utregning
  • utføre beregninger på systemer i rettlinjet bevegelse med konstant akselerasjon
  • gjøre beregninger med mekanisk energi
  • gjøre beregninger med tilstandslikningen, sammenhengen mellom trykk, temperatur og volum
  • gjøre beregninger med masse, vekt, massetetthet og oppdrift.
  • utføre kalorimetriske beregninger

Generell kompetanse

Studenten kan:

  •  presentere problemløsningen på en oversiktlig og forståelig måte
  • vurdere rimeligheten av resultater
  • bruke realfag til å løse problemer knyttet til KEM
  • velge hensiktsmessig matematisk verktøy/metoder til teknisk problem knyttet til KEM.

Undervisningsformer og aktivitet

Studieplanen er grunnlaget for all undervisning.

Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, forelesninger, arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. I tillegg blir det brukt videoer relatert til aktuelt lærestoff og hvis relevant gjennomføres laboratorieøvelser.

Vurdering

3 emneprøver

Emnekarater settes etter en helthetlig vurdering.

 

 

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Timeplanfesta timer
45 Time(r)
Deltid
Egenstyrt aktivitet
246 Time(r)
Deltid

Fagressursar

Vi anbefaler å avvente med å kjøpe faglitteratur til studiet starter, da endringer kan forekomme frem mot studiestart. Dette gjelder alle emner.

Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2020), Matematikk for fagskolen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245034196

Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst, Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo, Fagbokforlaget. Beskjed fra forlaget angående løsningsforslag til matematikk: Ny utgave vil være på markedet august 2021.

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, Fagbokforlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2018), Løsningsforslag – Fysikk for fagskolen, Oslo, Fagbokforlaget, ISBN 9788245024227

John Haugan, Eimund Aamot (2011), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205419193, 48 sider

Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes

Emneansvarlig

Atle Østrem
Ingrid Hordvik