KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes - 2026 Haust

  • Studiefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      120
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieform
      Deltid
    • Startsemester
      2026 Haust

KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes

Om studiet

Nye bygg blir i dag levert med avanserte tekniske anlegg for varme, ventilasjon og energiforsyning. Tilsvarende avansert teknologi installeres også i eldre bygninger for å møte nye krav til energiøkonomisering. Utviklingen går fort innen fagområdet, og det er økende etterspørsel etter fagteknikere/ingeniører med praktisk og teoretisk kompetanse innen VVS-faget i kombinasjon med byggfaglig kompetanse.

På Nordnes har Fagskulen Vestland et av landets mest avanserte og best utstyrte laboratorier for varme, ventilasjon og energiforsyning til bygninger. I samspill med VVS-bransjen, engasjerte lærere og aktive studenter, bidrar KEM-laben til et optimalt læringsmiljø i forhold til målsettingen om å kunne tilby undervisning basert på den nyeste teknologien på markedet.

Studiet vil passe for kandidater med fagbrev innen VVS-, klima-, energi- og miljøfag, alternativt fem års relevant yrkespraksis. KEM- utdanningen vil kvalifisere studentene til jobber innen ulike faglige og administrative stillinger i privat og offentlig sektor. Fordypning i KEM-fag vil kvalifisere til jobber innen teknisk rådgivning, rådgivning innen energiøkonomisering, faglig ledelse, prosjektering og prosjektledelse. 

 

Læringsutbyte

Læringsutbyttebeskrivingene viser det kandidatene skal kunne etter fullført fagskoleutdanning i Klima, energi og miljø i bygg (KEM), i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har innsikt i de globale og nasjonale klimautfordringene samt en utvikling med stadig skjerpede krav til energieffektive- og optimaliserte tekniske installasjoner i bygg
  • har kunnskap om begreper, teorier, modeller, prosesser og verktøy som anvendes innenfor klima, energi og miljø i bygg
  • har bransjerelatert kunnskap om tekniske installasjoner og grensesnitt mellom fagene som inngår i byggeprosessen
  • har kunnskap om risikovurdering rundt valg og tverrfaglige løsninger
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet som regulerer arbeidet i KEM-bransjen
  • har bransjerelatert kunnskap om ledelse, økonomi og markedsføring
  • har vurdere eget arbeid i forhold til å ivareta helse, miljø og sikkerhet i bedrifter på en forsvarlig måte
  • har kjennskap til KEM-bransjens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innenfor KEM-bransjen
  • kan oppdatere sin KEM-faglige kunnskap i takt med den teknologiske utvikling innenfor bransjen
  • kan oppdatere sin KEM-faglige kunnskap ved kombinasjon av ny teori og praksis med egne erfaringer fra næringslivet

Ferdigheiter

Studenten kan:

  • gjøre rede for sine faglige valg i forhold til at energikrav ikke skal gå på bekostning av funksjon, et godt inneklima eller andre viktige kvaliteter
  • anvende   gjeldende    relevant    lovverk,    veiledninger,    standarder    og    normer    til kartleggingsarbeid
  • gjøre rede for sine faglige valg, reflektere over dem og stimulere til bevisstgjøring, nyskapning og innovasjon innenfor bransjen
  • anvende faglig kunnskap i forhold til utarbeidelse av økonomiske kalkyler og anbud
  • anvende relevante faglige IKT-verktøy innen bla. a. beregning, konstruksjon, design samt planlegging
  • anvende faglig kunnskap ved utførelse av tekniske spesialist- og lederoppgaver innen KEM
  • gjøre rede for sine faglige valg i forhold til ulike kvalitetssikringssystemer
  • kartlegge en situasjon og vurdere og identifisere behov for iverksetting av tiltak, som ansvarlig for egen og andres sikkerhet

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver med å prosjektere, planlegge gjennomføring, lede installasjon og igangkjøring samt dokumentere energi- og klimavennlige installasjoner i bygg, alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • utføre arbeidet på en teknisk og økonomisk forsvarlig måte
  • bidra til organisasjonsutvikling i de markedsmessige mulighetene og utfordringene som KEM-bransjen har
  • utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for KEM-bransjen
  • utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor byggebransjen, og som mellomleder delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
  • bidra til organisasjonsutvikling ved samarbeide internt og eksternt, utvikling av team samt ledelse og deltakelse i gruppeprosesser
  • forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper og kan derved utvikle et godt og trygt arbeidsmiljø
  • bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper innenfor byggebransjen

Opptak

Det generelle grunnlaget for opptak til studium ved Fagskulen Vestland er anten relevant fag- eller sveinebrev eller treårig yrkesfagleg opplæring.

Søkjarar som kan dokumentere at dei skal gjennomføre fagprøve etter opptaksfristen, kan tildelast plass på vilkår om bestått prøve

Formelle opptakskrav

  • automatiseringsfaget                                                                  
  • byggdrifterfaget                                                            
  • elektrikarfaget
  • energimontørfaget
  • energioperatørfaget
  • industrimekanikarfaget
  • industrimontørfaget
  • industrirøyrleggjarfaget
  • isolatørfaget                                                                                  
  • kulde-og varmepumpemontørfaget    
  • røyrleggjarfaget
  • tak- og membrantekkerfaget
  • tømrarfaget
  • ventilasjons- og blekkslagarfaget

Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering

Søkjarar som ikkje fyller dei generelle opptakskrava, og som har fylt 23 år, kan søkje om opptak på grunnlag av realkompetanse.

Realkompetanse er all den relevante kompetansen ein person har skaffa seg gjennom utdanning, praktisk yrkeserfaring og deltaking i organisasjonar m.m.

Sjå Forskrift om opptak ved Fagskulen Vestland, 2022, §2 på www.lovddata.no for utfyllande informasjon om opptak.

Organisering av studiet

Utdanningen er et nettstøttet samlingsbasert deltidsstudium. Det avholdes tre samlinger (mandag - fredag) på studiested Nordnes per semester. Studiet utgjør 120 studiepoeng, som tilsvarer 2 års utdanning. Studiet gjennomføres som et deltidsstudium over 3 år. Utdanningen er bygget opp av emner. Hvert emne tildeles studiepoeng etter den relative vekten det har i arbeidsbelastning for studentene og læringsutbytte innenfor utdanningen, som vist i tabellen under.

Emne

Studiepoeng

Realfaglige redskap

10 studiepoeng

Yrkesrettet kommunikasjon

8 studiepoeng

LØM-emnet

10 studiepoeng

Grunnlags- og fordypningsemner

80 studiepoeng (inkl. lokal tilpassing)

Hovedprosjektet

12 studiepoeng

Totalt

120 studiepoeng

Arbeidsmengde i KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes

EmnebeskrivelseEigenstyrt
aktivitet
Timeplanfesta
timer
Sum
00TB03A Realfaglege reiskap KEM Nordnes24645291
58TB03N Yrkesretta kommunikasjon20036236
00TX00A Leiing, økonomi og marknadsføring24645291
00TB00F Byggesaka for tekniske installasjonar36968437
00TB00G Energi og miljø i bygg36968437
00TB03L Elektro og automatisering med fagleg leiing24645291
58TB03O Hovudprosjektet30054354
64TB03A VVS-prosjektering og systemforståing med BIM738135873
64TB03B Lokal tilpassing: Varmepumpe- og kuldetekniske løysingar24645291
Sum29605413501
KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes

Læringsformer

Arbeidsformene skal være relevante og i samsvar med læringsutbyttebeskrivelsene for utdanningen. Dette innebærer at studentene i tillegg til faglig utvikling også skal utvikle evne til selvstendig arbeid, kommunikasjon, samarbeid og praktisk yrkesutøvelse. Studentene skal videre utvikle evne til å se teknologien i et bredere samfunns- og miljøperspektiv og kunne foreta etiske refleksjoner.

Studentene har praktisk erfaring innen egne fagområder, som gir anledning til å legge til rette for erfaringsbasert læring. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Tverrfaglig prosjektarbeid er den arbeidsformen som best ivaretar dette.

Prosjekt gir gode muligheter for åpne problemstillinger som utfordrer studentene til å søke gode, faglig forsvarlige løsninger, der kreativitet og samarbeid styrkes. Samtidig får veiledning en naturlig plass i gjennomføringen av prosjektene.

Gjennom pedagogisk ledelse skal studentene motiveres til selvstendighet og aktiv refleksjon over egen læringsprosess. Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar ansvar for egen læring og felles læringsmiljø.

 

Ulike læringsformer blir benyttet:

  • lærerstyrt undervisning og forelesninger
  • arbeidsoppgaver
  • prosjektarbeid (både i gruppe og individuelt)
  • refleksjonsnotat og egenvurdering
  • presentasjoner
  • nettbasert undervisning
  • veiledning
  • lab-øvelser
  • selvstudium
  • prøver

 

Arbeids- og læringsformer for nettstøttet studium

Utdanningen er et nettstøttet samlingsbasert deltidsstudium som går over tre år. Studiet består av tre samlinger på studiested Nordnes per semester.

Hver samling strekker seg over en uke med 40 undervisningstimer.

Vurdering

Obligatoriske læringsaktiviteter skal være godkjent for å ha rett til vurdering i et emne.

Vurdering skal fastslå i hvilken grad studenten har tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er definert i læringsutbyttebeskrivelsene.

Bokstavkarakter fra A til F blir benyttet. Karakteren A er høyeste karakter, og E er laveste karakter for å bestå. Karakteren F innebærer at emnet ikke er bestått.

Sluttdokumentasjon

Studenter som fullfører og består utdanningen vil få utdelt vitnemål og oppnår tittelen:

Høgare fagskulegrad i Klima, energi og miljø i bygg

For at dette skal fungere godt internasjonalt, skal begrepet Vocational Diploma (VD) brukes på vitnemålet.

Vitnemålet skal inneholde:

  • Emner som inngår i utdanningen.
  • Omfang av emner og oppnådd karakter.
  • Overordnet læringsutbytte.
  • Nivå i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) 5.2 og kvalifikasjonen som ble oppnådd.
  • Karaktersystemet som blir brukt og antall på studiepoeng.
  • Navn på utdanning og tittel på hovedprosjekt.

Studenter som ikke har fullført hele utdanningen kan be om en karakterutskrift som viser fullførte og beståtte emner og ev. eksamen.

 

Litteratur- og utstyrsliste

KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes

EmnebeskrivelseLitteratur- og utstyrsliste
00TB03A Realfaglege reiskap KEM Nordnes

 

Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2020), Matematikk for fagskolen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245034196

Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst, Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo, Fagbokforlaget. Beskjed fra forlaget angående løsningsforslag til matematikk: Ny utgave vil være på markedet august 2021.

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, Fagbokforlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2018), Løsningsforslag – Fysikk for fagskolen, Oslo, Fagbokforlaget, ISBN 9788245024227

John Haugan, Eimund Aamot (2011), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205419193, 48 sider

Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider

58TB03N Yrkesretta kommunikasjon

Norsk for ingeniører. Talmo, T. M., Ulstein, A., & Stifoss-Hanssen, A. (2022). (3.utgave) Universitetsforlaget, ISBN: 9788215063171 281 sider

Crossover, Marianne Roald Ytterdal, (2021), (4.utgave) Oslo, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245034264 330 sider

00TX00A Leiing, økonomi og marknadsføring

Eit av dei to følgjande læreverka  (alternativ 1 eller alternativ 2) skal benyttast. Lærebøker skal anskaffast først etter samråd med faglærar.

Alternativ 1

Mette Holan, Per Høiseth: Organisasjon og ledelse LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN:9788245048698

Mette Holan, Per Høiseth: Økonomistyring LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN: 9788245048186

Mette Holan, Markedsføringsledelse LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN:9788245048704

Alternativ 2

Hjertnes, Frode: Markedsføring, organisasjon og ledelse for LØM-emnet. Fagbokforlaget 2024.

ISBN: 9788245048681

Hjertnes, Frode og Skorpen, Brynjulf: Økonomistyring for LØM-enmet. Fagbokforlaget 2024.

ISBN: 9788245048674

00TB00F Byggesaka for tekniske installasjonar
00TB00G Energi og miljø i bygg
00TB03L Elektro og automatisering med fagleg leiing
58TB03O Hovudprosjektet
64TB03A VVS-prosjektering og systemforståing med BIM

Lisens/abonnement: 

  • Standard Norge
  • Byggforskserien
  • Kompetansebiblioteket
  • Revit
  • Magicad
64TB03B Lokal tilpassing: Varmepumpe- og kuldetekniske løysingar