00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      10
    • Studiestad
      Hjeltnes, Nordnes, Stord
    • Studieprogram
      Bygg Nordnes
    • Startsemester
      2026 Haust

Om emnet

LØM-emnet skal gi studentene kompetanse på økonomiske og administrative fagområder, samt innen ledelse. LØM-emnet består av temaene:

  • Markedsføringsledelse
  • Organisasjon og ledelse
  • Økonomistyring

Det trekkes veksler på praktisk erfaring fra arbeidslivet, slik at teoretisk kunnskap i størst mulig grad yrkesrettes og integreres i opplæringen. Planen for LØM-emnet dekker Mesterbrevnemndas krav.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale begreper og sammenhenger knyttet til økonomi, organisasjon/ledelse og markedsføringsledelse
  • har kunnskap om virksomhetens kostnader generelt og kostnader knyttet til arbeidskraften spesielt
  • har kunnskap om planleggingsprosesser knyttet til styring av virksomheten
  • har kunnskap om viktige lover som regulerer virksomheten

Ferdigheter

Studenten:

  • kan kartlegge interne og eksterne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser
  • kan gjøre rede for bedriftens økonomiske stilling
  • kan utarbeide kalkyler og budsjetter
  • kan vurdere bedriftens kapitalbehov og finansieringsmuligheter
  • kan foreta budsjettkontroll og analysere avvik
  • kan foreta investeringsanalyser og andre lønnsomhetsberegninger
  • kan anvende regneark i forbindelse med budsjettering, kalkulasjon m.m.
  • kan vurdere organisasjonsstruktur, organisasjonskultur samt fysisk og psykososialt arbeidsmiljø med tanke på organisasjonsutvikling
  • kan lede, kommunisere og motivere medarbeidere på måter som fremmer effektivitet og trivsel
  • kan identifisere, analysere og utvikle medarbeiders kompetanse
  • kan planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser
  • kan gjøre rede for og vurdere kjøpsprosesser i ulike markeder
  • kan segmentere ulike markeder og velge målgrupper blant disse
  • kan utarbeide markedsstrategier for virksomheten mht. produktvalg, prisfastsettelse, distribusjon og markedskommunikasjon  

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere oppgaver og prosjekter alene og sammen med andre innen gitte tidsfrister
  • kan etablere, utvikle og lede en virksomhet på måter som fremmer effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar
  • kan anvende digitale hjelpemidler for å søke kunnskap og informasjon samt kunne tolke og anvende kunnskap/informasjon på relevante måter
  • kan kommunisere effektivt internt og eksternt – også ved hjelp av digitalt verktøy
  • kan utarbeide faglige dokumenter som pristilbud, handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger, forretnings- og markedsplaner m.m.
  • kan reflektere over samfunnsutviklingen og vurdere bedriftens rolle i denne

Undervisningsformer og aktivitet

Studieplanen er grunnlaget for undervisningen. Undervisningen baserer seg ellers på bruk av lærebøker, gjennomføring av forelesninger, og arbeid med oppgaver. I tillegg blir det brukt videoer relatert til aktuelt lærestoff. 

Arbeidsinnsats

Timeplanfestet tid er timene som ligger i timeplanen. For deltidsstudiet er timeplanfestet tid timene på timeplanen på samlinger. Disse timene er på dagtid. Egenstyrt aktivitet er arbeidet du som student bør legge ned utenom timene som er timeplanfestet. Dette inkluderer blant annet arbeid med innleveringer, gruppearbeid og eventuelle timer på kveldstid med lærer etter nærmere avtale. I tillegg er det i disse timene selvstudie i form av forberedelse til timer, lese fagstoff osv.

Timene som er timeplanfestet er et utgangspunkt, og timer kan bli overført mellom emner på bakgrunn av klassens behov og etter en nærmere pedagogisk vurdering.

Vurdering

Skriftlig skoleeksamen

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Timeplanfesta timer
124 Time(r)
Heiltid
Egenstyrt aktivitet
168 Time(r)
Heiltid
Timeplanfesta timer
45 Time(r)
Deltid
Egenstyrt aktivitet
246 Time(r)
Deltid

Arbeidskrav

4 individuelle innleveringer

Fagressursar

Ett av de to læreverkene beskrevet under (alternativ 1 eller alternativ 2) skal benyttes. Lærebøker anskaffes først etter samråd med faglærer.

Alternativ 1

Mette Holan, Per Høiseth: Organisasjon og ledelse LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN:9788245048698

Mette Holan, Per Høiseth: Økonomistyring LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN: 9788245048186

Mette Holan, Markedsføringsledelse LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN:9788245048704

Alternativ 2

Hjertnes, Frode: Markedsføring, organisasjon og ledelse for LØM-emnet. Fagbokforlaget 2024.

ISBN: 9788245048681

Hjertnes, Frode og Skorpen, Brynjulf: Økonomistyring for LØM-enmet. Fagbokforlaget 2024.

ISBN: 9788245048674

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Lokal matkultur
  • Maskinteknikk Bergen & Stord
  • Prosess

Emneansvarlig

Frode Hjertnes
Atle Østrem