00TX00A Leiing, økonomi og marknadsføring

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      10
    • Studiestad
      Hjeltnes, Nordnes, Stord
    • Studieprogram
      Bygg Nordnes
    • Startsemester
      2026 Haust

Om emnet

LØM-emnet skal gi studentane kompetanse i økonomiske og administrative fagområde, samt innan leiing. LØM-emnet er samansett av temaene:

  • Marknadsføringsleiing
  • Organisasjon og leiing
  • Økonomistyring

Det blir trekt veksler på praktisk erfaring frå arbeidslivet, slik at teoretisk kunnskap i størst muleg grad blir yrkesretta og integrert i opplæringa. Planen for LØM-emnet dekker Meisterbrevnemnda sine krav.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale omgrep og samanhenger knytta til økonomi, organisasjon/leiing og marknadsføringsleiing
  • har kunnskap om verksemda sine kostnadar generelt og kostnadar knytta til arbeidskrafta spesielt
  • har kunnskap om planleggingsprosessar knytta til styring av verksemda
  • har kunnskap om viktige lover som regulerer verksemda

Ferdigheter

Studenten:

  • kan kartleggje interne og eksterne arbeidsvilkår og utarbeide situasjonsanalysar
  • kan gjere greie for bedrifta si økonomiske stilling
  • kan utarbeide kalkylar og budsjett
  • kan vurdere bedrifta sitt kapitalbehov og finansieringsmuligheiter
  • kan foreta budsjettkontroll og analysere avvik
  • kan foreta investeringsanalysar og andre lønnsomhetsberekningar
  • kan bruke rekneark i samband med budsjettering, kalkulasjon m.m.
  • kan vurdere organisasjonsstruktur, organisasjonskultur samt fysisk og psykososialt arbeidsmiljø med tanke på organisasjonsutvikling
  • kan leie, kommunisere og motivere medarbeidarar på måter som fremmer effektivitet og trivsel
  • kan identifisere, analysere og utvikle medarbeidar si kompetanse
  • kan planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosessar
  • kan gjere greie for og vurdere kjøpsprosessar i ulike marknader
  • kan segmentere ulike marknader og velje målgruppar blant dei
  • kan utarbeide markedsstrategiar for verksemda mht. produktval, prisfastsetting, distribusjon og marknadskommunikasjon  

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere oppgåver og prosjekter aleine og saman med andre innan gitte tidsfrister
  • kan etablere, utvikle og leie ei verkemd på måter som fremmer effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar
  • kan bruke digitale hjelpemiddel for å søke kunnskap og informasjon samt kunne tolke og bruke kunnskap/informasjon på relevante måter
  • kan kommunisere effektivt internt og eksternt – også ved hjelp av digitalt verktøy
  • kan utarbeide faglege dokument som pristilbud, handlingsplanar, arbeidsavtalar, møteinnkallingar, forretnings- og markedsplanar m.m.
  • kan reflektere over samfunnsutviklinga og vurdere bedriften si rolle i denne

Undervisningsformer og aktivitet

Studieplanen er grunnlaget for undervisninga. Undervisninga baserer seg elles på bruk av lærebøker, gjennomføring av forelesingar og arbeid med oppgåver. I tillegg blir det brukt videoer relatert til aktuelt lærestoff. 

Arbeidsinnsats

Timeplanfesta tid er timane som ligg i timeplanen. For deltidsstudiet er timeplanfesta tid timane på timeplanen på samlingar. Desse timane er på dagtid. Eigenstyrt aktivitet er arbeidet du som student bør legge ned utanom timane som er timeplanfesta. Dette inkluderer blant anna arbeid med innleveringar, gruppearbeid og eventuelle timar på kveldstid med lærar etter nærmere avtale. I tillegg er det i disse timane selvstudie i form av forbereding til timar, lese fagstoff osv.

Timane som er timeplanfesta er eit utgangspunkt, og timar kan bli overførte mellom emne på bakgrunn av klassen sitt behov og etter ei nærmare pedagogisk vurdering.

Vurdering

Skriftleg skuleeksamen.

Arbeidsmengde

AktivitetAktivitetsdetaljerVarighetStudieformKommentar
Timeplanfesta timer
124 Time(r)
Heiltid
Eigenstyrt aktivitet
168 Time(r)
Heiltid
Timeplanfesta timer
45 Time(r)
Deltid
Eigenstyrt aktivitet
246 Time(r)
Deltid

Obligatoriske læringsaktivitetar

Fire individuelle innleveringar.

Litteratur- og utstyrsliste

Eit av dei to følgjande læreverka  (alternativ 1 eller alternativ 2) skal benyttast. Lærebøker skal anskaffast først etter samråd med faglærar.

Alternativ 1

Mette Holan, Per Høiseth: Organisasjon og ledelse LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN:9788245048698

Mette Holan, Per Høiseth: Økonomistyring LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN: 9788245048186

Mette Holan, Markedsføringsledelse LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN:9788245048704

Alternativ 2

Hjertnes, Frode: Markedsføring, organisasjon og ledelse for LØM-emnet. Fagbokforlaget 2024.

ISBN: 9788245048681

Hjertnes, Frode og Skorpen, Brynjulf: Økonomistyring for LØM-enmet. Fagbokforlaget 2024.

ISBN: 9788245048674

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Anlegg Voss
  • Boring
  • Bygg Nordnes
  • KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
  • Lokal matkultur
  • Maskinteknikk Bergen & Stord
  • Maskinteknikk med ISO-fag Bergen og Stord

Emneansvarlig

Frode Hjertnes
Atle Østrem
Solbjørg Skjønhaug Sviland