00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      10
    • Studiestad
      Hjeltnes, Nordnes, Stord
    • Studieprogram
      Bygg Nordnes
    • Startsemester
      2024 Haust

Om emnet

LØM-emnet skal gi studentene kompetanse på økonomiske og administrative fagområder, samt innen ledelse. LØM-emnet består av temaene:

  • Markedsføringsledelse
  • Organisasjon og ledelse
  • Økonomistyring

Det trekkes veksler på praktisk erfaring fra arbeidslivet, slik at teoretisk kunnskap i størst mulig grad yrkesrettes og integreres i opplæringen. Planen for LØM-emnet dekker Mesterbrevnemndas krav.

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter endt kurs skal studenten ha kunnskaper om:

  • sentrale begreper og sammenhenger knyttet til økonomi, organisasjon/ledelse og markedsføringsledelse
  • virksomhetens kostnader generelt og kostnader knyttet til arbeidskraften spesielt
  • planleggingsprosesser knyttet til styring av virksomheten
  • viktige lover som regulerer virksomheten

 

 

Ferdigheter

Etter endt kurs skal studenten kunne

  • kartlegge interne og eksterne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser
  • gjøre rede for bedriftens økonomiske stilling
  • utarbeide kalkyler og budsjetter
  • vurdere bedriftens kapitalbehov og finansieringsmuligheter
  • foreta budsjettkontroll og analysere avvik
  • foreta investeringsanalyser og andre lønnsomhetsberegninger
  • anvende regneark i forbindelse med budsjettering, kalkulasjon m.m.
  • vurdere organisasjonsstruktur, organisasjonskultur samt fysisk og psykososialt arbeidsmiljø med tanke på organisasjonsutvikling
  • kunne lede, kommunisere og motivere medarbeidere på måter som fremmer effektivitet og trivsel
  • identifisere, analysere og utvikle medarbeiders kompetanse
  • planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser
  • gjøre rede for og vurdere kjøpsprosesser i ulike markeder
  • segmentere ulike markeder og velge målgrupper blant disse
  • utarbeide markedsstrategier for virksomheten mht. produktvalg, prisfastsettelse, distribusjon og markedskommunikasjon  

Generell kompetanse

Etter endt kurs skal studenten kunne

  • planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere oppgaver og prosjekter alene og sammen med andre innen gitte tidsfrister
  • etablere, utvikle og lede en virksomhet på måter som fremmer effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar
  • anvende digitale hjelpemidler for å søke kunnskap og informasjon samt kunne tolke og anvende kunnskap/informasjon på relevante måter
  • kommunisere effektivt internt og eksternt – også ved hjelp av digitalt verktøy
  • utarbeide faglige dokumenter som pristilbud, handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger, forretnings- og markedsplaner m.m.
  • reflektere over samfunnsutviklingen og vurdere bedriftens rolle i denne

Undervisningsformer og aktivitet

Studieplanen er grunnlaget for undervisningen. Undervisningen baserer seg ellers på bruk av lærebøker, gjennomføring av forelesninger, og arbeid med oppgaver. I tillegg blir det brukt videoer relatert til aktuelt lærestoff. 

Arbeidsinnsats

Timeplanfestet tid er timene som ligger i timeplanen. For deltidsstudiet er timeplanfestet tid timene på timeplanen på samlinger. Disse timene er på dagtid. Egenstyrt aktivitet er arbeidet du som student bør legge ned utenom timene som er timeplanfestet. Dette inkluderer blant annet arbeid med innleveringer, gruppearbeid og eventuelle timer på kveldstid med lærer etter nærmere avtale. I tillegg er det i disse timene selvstudie i form av forberedelse til timer, lese fagstoff osv.

Timene som er timeplanfestet er et utgangspunkt, og timer kan bli overført mellom emner på bakgrunn av klassens behov og etter en nærmere pedagogisk vurdering.

Vurdering

Sluttvurdering i emnet vil skje i form av lokalt gitt eksamen over to dager - én forberedelsesdag og én eksamensdag. 

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Timeplanfesta timer
124 Time(r)
Heiltid
Egenstyrt aktivitet
168 Time(r)
Heiltid
Timeplanfesta timer
45 Time(r)
Deltid
Egenstyrt aktivitet
246 Time(r)
Deltid

Arbeidskrav

Godkjent kurs og rett til å gå opp til eksamen forutsetter at studenten har levert og bestått minst fire oppgaver (arbeidskrav) i emnet.

Fagressursar

Ett av de to læreverkene beskrevet under (alternativ 1 eller alternativ 2) skal benyttes. Lærebøker anskaffes først etter samråd med faglærer.

Alternativ 1

Mette Holan, Per Høiseth: Organisasjon og ledelse LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN:9788245048698

Mette Holan, Per Høiseth: Økonomistyring LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN: 9788245048186

Mette Holan, Markedsføringsledelse LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN:9788245048704

Alternativ 2

Hjertnes, Frode: Markedsføring, organisasjon og ledelse for LØM-emnet. Fagbokforlaget 2024.

ISBN: 9788245048681

Hjertnes, Frode og Skorpen, Brynjulf: Økonomistyring for LØM-enmet. Fagbokforlaget 2024.

ISBN: 9788245048674

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Administrasjon
  • Anlegg Voss
  • Boring
  • Bygg Nordnes
  • KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
  • Lokal matkultur
  • Maskinteknikk Bergen & Stord

Emneansvarlig

Frode Hjertnes
Atle Østrem