58TB03M Lokal tilpassing-Varmepumpe, kuldetekniske løsninger og BIM-prosjektering
Emnefakta
- FagområdeBygg
- Studiepoeng15
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes
- StudieprogramKEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
- Startsemester2026 Vår
Om emnet
- Varmepumpeteknikk
- Videregående BIM
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
- bred kunnskap om begreper som nyttes innen kulde- og varmepumpeteknikk, teorier, beregningsmodeller, komponenter, prosesser og verktøy som benyttes i utvikling og opprettholdelse av et kulde- og varmepumpeanlegg
- bred kunnskap om ulike systemløsninger som finnes for kulde- og varmepumpeanlegg
- kunnskap om ulike virksomheter og aktører innen kulde- og varmepumpebransjen og kjennskap til yrkesfeltet
- kjennskap til kulde- og varmepumpebransjens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet lokalt, nasjonalt og internasjonalt
- innsikt i egne utviklingsmuligheter innen kulde- og varmepumpeteknikkbransjen
- kjennskap til strømningsteknikk herunder teorier for strømning og trykktap i rør
- kunnskap om digital modellering, koordineringsmøter og digital samhandling gjennom først og fremst åpen BIM
- kjennskap til norske standarder og krav til detaljeringsnivå og kvalitet i digitale modeller
- kunnskap om byggebransjen og samspillet mellom de ulike aktørene i bransjen
- kunnskap om å utvikle styringsdokumenter for digital samhandling i en byggeprosess
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger innenfor kulde- og varmepumpeteknikk
- gjøre rede for valg av verktøy, løsninger, komponenter og prosesser som benyttes innenfor kulde- og varmepumpeteknikk
- gjøre rede for valg av medier, systemløsninger og systemer for styring og overvåking som inngår i ulike kulde- og varmepumpeanlegg
- reflektere over egen faglig utøvelse med tanke på tekniske og miljømessige aspekter ved kulde- og varmepumpeteknikk og justere denne under veiledning
- finne og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for ulike problemstillinger i kulde- og varmepumpeteknikk
- anvende de vanligste BIM-programmene til rask og riktig digital modellering, særlig innenfor sin egen fagbakgrunn, men også generelt innenfor temaet teknisk installasjon og enkel bygningskonstruksjon
- anvende sin BIM-faglige kunnskap for å løse oppgaver innen digital samhandling, løse problemer som oppstår ved anvendelse av BIM-programmer, velge riktig program for riktig anvendelse og samhandle digitalt gjennom først og fremst IFC-formatet
- utvikle rapporter ved hjelp av forskjellige digitale verktøy som egner seg for presentasjon på koordineringsmøter
- anvende forskjellige BIM-verktøy for å utarbeide tegninger ut fra digitale modeller, samt gjøre mengdeberegninger og kollisjonskontroller ut fra modellene
- anvende forskjellige BIM-verktøy for å legge til informasjon i digitale objekter og berike digitale modeller med relevant informasjon
- finne informasjon og fagstoff som er relevant for en BIM-faglig problemstilling ved anvendelse av nettbaserte kunnskapssystemer, nettforum, faglige nettverk og bransjeorganisasjoner
- anvende sin BIM-faglig kunnskap for å koordinere digital modellering og kontroll i et byggeprosjekt
- kartlegge en situasjon der det anvendes BIM-modeller for å gi råd om rasjonell anvendelse av BIM-metoder og problemløsing i prosjekter
- utvikle og anvende styringsdokumenter for praktisk samarbeid med digitale verktøy i en byggeprosess
- oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen kulde- og varmepumpeteknikk med litteratur og relevante fora innenfor bransjen, slik at en kan holde seg faglige oppdatert
- Forstå hvordan BIM-prosesser endrer tradisjonell prosjektering og kan bidra til færre feil, mindre svinn og økt bærekraft i byggeprosessene
- Beherske avanserte metoder for modellering av tekniske modeller og koordinering av BIM modeller inkludert planlegging av prosjekter ved hjelp av BIM.
- Benytte tekniske BIM modeller til å utføre beregninger og kalkulasjon av prosjekt
- Integrere en BIM Modell i planlegging og oppfølging av prosjekter
Generell kompetanse
Studenten kan:
- planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter innen kulde- og varmepumpeteknikk alene eller som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer for miljø og kvalitet som gjelder nasjonalt og internasjonalt
- utføre arbeid etter bedriftens og/eller oppdragsgivers behov
- bygge relasjoner med fagfeller innen kulde- og varmepumpeteknikk og på tvers av fag som andre tekniske fag og ledelsesfag, samt med eksterne målgrupper som myndigheter og kommunale instanser ved å opprette og utvikle team og nettverk
- utveksle synspunkter med andre aktører innenfor kulde- og varmepumpebransjen og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
- bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi innen kulde- og varmepumpeteknikk faget som kan føre til nyskapning og innovasjon
- bygge relasjoner med andre BIM-teknikere for å utvikle sine tverrfaglige kunnskaper og ferdigheter og samtidig vise respekt for de ulike fagenes egenart
- utvikle og oppdatere sin kunnskap innenfor BIM ved hjelp av egenlæring og tverrfaglig kontakt med fagmiljøer
- utvikle og oppdatere sin kunnskap innenfor BIM til å lære nye tegne- og modelleringsprogrammer, annen programvare og BIM-prosesser
- utvikle arbeidsmetoder innen modellering og kontroll av digitale modeller i en prosjekterings-/byggeprosess etter kundens kvalitetskrav, etter det etterspurte BIM-detaljeringsnivået og etter de ulike målgruppenes behov
Undervisningsformer og aktivitet
Studieplanen er grunnlag for all undervisning.
Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, faglitteratur, forelesninger, og arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. Hvis relevant gjennomføres laboratorieøvelser.
Aktivitet mellom samlinger for nettstøttet utdanning:
- Lærer tilbyr veiledning og undervisning over nettet
- Student og lærer kommuniserer over læringsplattformen
- Det kan benyttes undervisning video
- Det legges tilrerette for egenstyrte læringsaktiviteter knyttet til eksempeloppgaver/ øvingsoppgaver
- Det tilrettelegges for at studenten kan tilpasse oppgaveløsning til eget fagfelt og praksis, innenfor rammene gitt i læreutbyttebeskrivelsene.
Det forventes at studenten har et aktivt forhold til veiledning.
Vurdering
To emneprøver
Emnekarakter settes etter en helhetlig vurdering.
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Timeplanfesta timer | 68 Time(r) | Deltid |
Egenstyrt aktivitet | 369 Time(r) | Deltid |
Arbeidskrav
6 innleveringer
Fagressursar
Lisens:
- Magicad
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
Emneansvarlig
Atle Østrem
Marte Ostrem