58TB03M Lokal tilpassing
Emnefakta
- FagområdeBygg
- Studiepoeng15
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes
- StudieprogramKEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
- Startsemester2024 Vår
Om emnet
Varmepumpeteknikk
Videregående BIM
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
● bred kunnskap om begreper som nyttes innen kulde- og varmepumpeteknikk, teorier, beregningsmodeller, komponenter, prosesser og verktøy som benyttes i utvikling og opprettholdelse av et kulde- og varmepumpeanlegg
● bred kunnskap om ulike systemløsninger som finnes for kulde- og varmepumpeanlegg
● kunnskap om ulike virksomheter og aktører innen kulde- og varmepumpebransjen og kjennskap til yrkesfeltet
● kjennskap til kulde- og varmepumpebransjens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet lokalt, nasjonalt og internasjonalt
● innsikt i egne utviklingsmuligheter innen kulde- og varmepumpeteknikkbransjen
● kjennskap til strømningsteknikk herunder teorier for strømning og trykktap i rør
● kunnskap om digital modellering, koordineringsmøter og digital samhandling gjennom først og fremst åpen BIM
● kjennskap til norske standarder og krav til detaljeringsnivå og kvalitet i digitale modeller
● kunnskap om byggebransjen og samspillet mellom de ulike aktørene i bransjen
● kunnskap om å utvikle styringsdokumenter for digital samhandling i en byggeprosess
Ferdigheter
Studenten kan:
● anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger innenfor kulde- og varmepumpeteknikk
● gjøre rede for valg av verktøy, løsninger, komponenter og prosesser som benyttes innenfor kulde- og varmepumpeteknikk
● gjøre rede for valg av medier, systemløsninger og systemer for styring og overvåking som inngår i ulike kulde- og varmepumpeanlegg
● reflektere over egen faglig utøvelse med tanke på tekniske og miljømessige aspekter ved kulde- og varmepumpeteknikk og justere denne under veiledning
● finne og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for ulike problemstillinger i kulde- og varmepumpeteknikk
● anvende de vanligste BIM-programmene til rask og riktig digital modellering, særlig innenfor sin egen fagbakgrunn, men også generelt innenfor temaet teknisk installasjon og enkel bygningskonstruksjon
● anvende sin BIM-faglige kunnskap for å løse oppgaver innen digital samhandling, løse problemer som oppstår ved anvendelse av BIM-programmer, velge riktig program for riktig anvendelse og samhandle digitalt gjennom først og fremst IFC-formatet
● utvikle rapporter ved hjelp av forskjellige digitale verktøy som egner seg for presentasjon på koordineringsmøter
● anvende forskjellige BIM-verktøy for å utarbeide tegninger ut fra digitale modeller, samt gjøre mengdeberegninger og kollisjonskontroller ut fra modellene
● anvende forskjellige BIM-verktøy for å legge til informasjon i digitale objekter og berike digitale modeller med relevant informasjon
● finne informasjon og fagstoff som er relevant for en BIM-faglig problemstilling ved anvendelse av nettbaserte kunnskapssystemer, nettforum, faglige nettverk og bransjeorganisasjoner
● anvende sin BIM-faglig kunnskap for å koordinere digital modellering og kontroll i et byggeprosjekt
● kartlegge en situasjon der det anvendes BIM-modeller for å gi råd om rasjonell anvendelse av BIM-metoder og problemløsing i prosjekter
● utvikle og anvende styringsdokumenter for praktisk samarbeid med digitale verktøy i en byggeprosess
● oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen kulde- og varmepumpeteknikk med litteratur og relevante fora innenfor bransjen, slik at en kan holde seg faglige oppdatert
● Forstå hvordan BIM-prosesser endrer tradisjonell prosjektering og kan bidra til færre feil, mindre svinn og økt bærekraft i byggeprosessene
● Beherske avanserte metoder for modellering av tekniske modeller og koordinering av BIM modeller inkludert planlegging av prosjekter ved hjelp av BIM.
● Benytte tekniske BIM modeller til å utføre beregninger og kalkulasjon av prosjekter
● Integrere en BIM Modell i planlegging og oppfølging av prosjekter
Generell kompetanse
Studenten kan:
● planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter innen kulde- og varmepumpeteknikk alene eller som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer for miljø og kvalitet som gjelder nasjonalt og internasjonalt
● utføre arbeid etter bedriftens og/eller oppdragsgivers behov
● bygge relasjoner med fagfeller innen kulde- og varmepumpeteknikk og på tvers av fag som andre tekniske fag og ledelsesfag, samt med eksterne målgrupper som myndigheter og kommunale instanser ved å opprette og utvikle team og nettverk
● utveksle synspunkter med andre aktører innenfor kulde- og varmepumpebransjen og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
● bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi innen kulde- og varmepumpeteknikk faget som kan føre til nyskapning og innovasjon
● bygge relasjoner med andre BIM-teknikere for å utvikle sine tverrfaglige kunnskaper og ferdigheter og samtidig vise respekt for de ulike fagenes egenart
● utvikle og oppdatere sin kunnskap innenfor BIM ved hjelp av egenlæring og tverrfaglig kontakt med fagmiljøer
● utvikle og oppdatere sin kunnskap innenfor BIM til å lære nye tegne- og modelleringsprogrammer, annen programvare og BIM-prosesser
● utvikle arbeidsmetoder innen modellering og kontroll av digitale modeller i en prosjekterings-/byggeprosess etter kundens kvalitetskrav, etter det etterspurte BIM-detaljeringsnivået og etter de ulike målgruppenes behov
Undervisningsformer og aktivitet
For nettstøttet utdanning vil det, i tillegg til klasseromsundervisning, gjennomføres nettbasert undervisning i form av nettbaserte forelesninger og veiledningsmøter. Undervisningsunderlag i form av undervisningsfilm, forelesninger, litteratur, og øvingsoppgaver legges ut på læringsplattformen. Læreren er tilgjengelig for veiledning over nettet etter forespørsel fra den enkelte studenten. Det forventes at studenten har et aktivt forhold til veiledning.
Vurdering
Studentene vurderes ut fra prøver, innleveringer og deltakelse i undervisningen. Det legges stor vekt på utvikling i faget og avsluttende emneprøve.
Prøver og prosjekt vurderes iht. Forskrift om eksamen, disiplinære sanksjonar og klagehandsamling for Fagskulen Vestland «Forskrift om studium ved Fagskulen Vestland».
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning | 220 Time(r) | |
Sjølvstudium | 215 Time(r) |
Arbeidskrav
- En mappeinnlevering
- Ett prosjektarbeid
- En vurderingssamtale
Obligatoriske læringsaktiviteter, individuelt og i grupper, fordrer aktiv deltagelse i studiet.
Fagressursar
EMNE H: Lokal tilpassing
Pensum avklares med faglærer.