58TB03M Lokal tilpassing-Varmepumpe, kuldetekniske løsninger og BIM-prosjektering - 2026 Vår

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieprogram
      KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
    • Startsemester
      2026 Vår

Om emnet

  • Varmepumpeteknikk
  • Videregående BIM

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har:

  • bred kunnskap om begreper som nyttes innen kulde- og varmepumpeteknikk, teorier, beregningsmodeller, komponenter, prosesser og verktøy som benyttes i utvikling og opprettholdelse av et kulde- og varmepumpeanlegg
  • bred kunnskap om ulike systemløsninger som finnes for kulde- og varmepumpeanlegg
  • kunnskap om ulike virksomheter og aktører innen kulde- og varmepumpebransjen og kjennskap til yrkesfeltet
  •  kjennskap til kulde- og varmepumpebransjens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet lokalt, nasjonalt og internasjonalt
  • innsikt i egne utviklingsmuligheter innen kulde- og varmepumpeteknikkbransjen
  • kjennskap til strømningsteknikk herunder teorier for strømning og trykktap i rør
  •  kunnskap om digital modellering, koordineringsmøter og digital samhandling gjennom først og fremst åpen BIM
  • kjennskap til norske standarder og krav til detaljeringsnivå og kvalitet i digitale modeller
  • kunnskap om byggebransjen og samspillet mellom de ulike aktørene i bransjen
  •  kunnskap om å utvikle styringsdokumenter for digital samhandling i en byggeprosess 

Ferdigheiter

Studenten kan:

  • anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger innenfor kulde- og varmepumpeteknikk
  • gjøre rede for valg av verktøy, løsninger, komponenter og prosesser som benyttes innenfor kulde- og varmepumpeteknikk
  • gjøre rede for valg av medier, systemløsninger og systemer for styring og overvåking som inngår i ulike kulde- og varmepumpeanlegg
  • reflektere over egen faglig utøvelse med tanke på tekniske og miljømessige aspekter ved kulde- og varmepumpeteknikk og justere denne under veiledning
  •  finne og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for ulike problemstillinger i kulde- og varmepumpeteknikk
  •  anvende de vanligste BIM-programmene til rask og riktig digital modellering, særlig innenfor sin egen fagbakgrunn, men også generelt innenfor temaet teknisk installasjon og enkel bygningskonstruksjon
  • anvende sin BIM-faglige kunnskap for å løse oppgaver innen digital samhandling, løse problemer som oppstår ved anvendelse av BIM-programmer, velge riktig program for riktig anvendelse og samhandle digitalt gjennom først og fremst IFC-formatet
  • utvikle rapporter ved hjelp av forskjellige digitale verktøy som egner seg for presentasjon på koordineringsmøter
  •  anvende forskjellige BIM-verktøy for å utarbeide tegninger ut fra digitale modeller, samt gjøre mengdeberegninger og kollisjonskontroller ut fra modellene
  •  anvende forskjellige BIM-verktøy for å legge til informasjon i digitale objekter og berike digitale modeller med relevant informasjon
  • finne informasjon og fagstoff som er relevant for en BIM-faglig problemstilling ved anvendelse av nettbaserte kunnskapssystemer, nettforum, faglige nettverk og bransjeorganisasjoner
  • anvende sin BIM-faglig kunnskap for å koordinere digital modellering og kontroll i et byggeprosjekt
  • kartlegge en situasjon der det anvendes BIM-modeller for å gi råd om rasjonell anvendelse av BIM-metoder og problemløsing i prosjekter
  •  utvikle og anvende styringsdokumenter for praktisk samarbeid med digitale verktøy i en byggeprosess
  • oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen kulde- og varmepumpeteknikk med litteratur og relevante fora innenfor bransjen, slik at en kan holde seg faglige oppdatert
  •  Forstå hvordan BIM-prosesser endrer tradisjonell prosjektering og kan bidra til færre feil, mindre svinn og økt bærekraft i byggeprosessene
  • Beherske avanserte metoder for modellering av tekniske modeller og koordinering av BIM modeller inkludert planlegging av prosjekter ved hjelp av BIM.
  • Benytte tekniske BIM modeller til å utføre beregninger og kalkulasjon av prosjekt
  •  Integrere en BIM Modell i planlegging og oppfølging av prosjekter

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter innen kulde- og varmepumpeteknikk alene eller som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer for miljø og kvalitet som gjelder nasjonalt og internasjonalt
  • utføre arbeid etter bedriftens og/eller oppdragsgivers behov
  • bygge relasjoner med fagfeller innen kulde- og varmepumpeteknikk og på tvers av fag som andre tekniske fag og ledelsesfag, samt med eksterne målgrupper som myndigheter og kommunale instanser ved å opprette og utvikle team og nettverk
  • utveksle synspunkter med andre aktører innenfor kulde- og varmepumpebransjen og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
  • bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi innen kulde- og varmepumpeteknikk faget som kan føre til nyskapning og innovasjon
  •  bygge relasjoner med andre BIM-teknikere for å utvikle sine tverrfaglige kunnskaper og ferdigheter og samtidig vise respekt for de ulike fagenes egenart
  •  utvikle og oppdatere sin kunnskap innenfor BIM ved hjelp av egenlæring og tverrfaglig kontakt med fagmiljøer
  • utvikle og oppdatere sin kunnskap innenfor BIM til å lære nye tegne- og modelleringsprogrammer, annen programvare og BIM-prosesser
  • utvikle arbeidsmetoder innen modellering og kontroll av digitale modeller i en prosjekterings-/byggeprosess etter kundens kvalitetskrav, etter det etterspurte BIM-detaljeringsnivået og etter de ulike målgruppenes behov

Undervisningsformar og aktivitetar

Studieplanen er grunnlag for all undervisning.

Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, faglitteratur, forelesninger, og arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. Hvis relevant gjennomføres laboratorieøvelser.

Aktivitet mellom samlinger for nettstøttet utdanning:

  • Lærer tilbyr veiledning og undervisning over nettet
  • Student og lærer kommuniserer over læringsplattformen
  • Det kan benyttes undervisning video
  • Det legges tilrerette for egenstyrte læringsaktiviteter knyttet til eksempeloppgaver/ øvingsoppgaver
  • Det tilrettelegges for at studenten kan tilpasse oppgaveløsning til eget fagfelt og praksis, innenfor rammene gitt i læreutbyttebeskrivelsene.

Det forventes at studenten har et aktivt forhold til veiledning.

Vurdering

To emneprøver

Emnekarakter settes etter en helhetlig vurdering.

Arbeidsmengde

AktivitetAktivitetsdetaljerVarighetStudieformKommentar
Timeplanfesta timer
68 Tima(r)
Deltid
Eigenstyrt aktivitet
369 Tima(r)
Deltid

Obligatoriske læringsaktivitetar

6 innleveringer

Litteratur- og utstyrsliste

Lisens:

  • Magicad

Emneansvarleg

Atle Østrem
Marte Østrem