00TB03L Elektro og automatisering med faglig ledelse
Emnefakta
- FagområdeBygg
- Studiepoeng10
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes
- StudieprogramKEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
- Startsemester2026 Vår
Om emnet
- Faglig ledelse (integrert)
- Elektroteknikk
- Reguleringsteknikk og automatisering med integrasjon og grensesnitt i VVS-tekniske anlegg
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om aktuelle elektriske anlegg, reguleringsteknikk-, strategier og utstyr (automatikk) inkludert sentral driftskontroll (SD-anlegg) i VVS-tekniske installasjoner
- kunnskap om sammenheng mellom regulering av hydrauliske systemer, elektrisk utstyr, automatikkskjema og databuss-systemer som inngår i automatikkanlegg i de klimatekniske anleggene i bygg
- innsikt i aktuelt regelverk for elektriske anlegg, herunder hvilke arbeider som kan utføres av andre enn elektroforetak registrert i el. virksomhetsregisteret hos Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
- kunnskap om tverrfaglig systemforståelse for de klimatekniske anleggene i bygg
- kunnskap om elektrotekniske skjemaer med utgangspunkt i funksjonsbeskrivelser
- innsikt i tekniske krav til elektriske anlegg, avhengig av hvilken type spenningssystem og driftsspenning det elektriske anlegget er tilkoblet, med hensyn til blant annet risiko ved betjening av utstyr i fordelingstavler
- kunnskap om jordingsanlegg
- innsikt i ulike typer vern i elektriske installasjoner, startstrømmer og metoder for mykstart og turtallsregulering av motorer samt regulering av annet effektkrevende utstyr (eks varmebatteri), for å oppnå optimal driftssituasjon og vurdere risiko ved betjening av disse
- kunnskap om maskindirektivets forskrifter vedrørende bygging av maskiner og CE merking
Ferdigheter
Studenten kan:
- kartlegge en situasjon, og kan, i samråd med autoriserte aktører, vurdere risiko ved planlegging av arbeider og målinger på elektriske anlegg samt ta stilling til hvilke aktører som lovlig kan påta seg arbeidet med utbedring/feilretting
- gjøre rede for sine faglige valg i forbindelse med tegning av enkle elektrotekniske skjemaer med utgangspunkt i funksjonsbeskrivelser
- finne fram til fagstoff, vurdere relevans samt foreslå forbedringstiltak
- anvende krav til fordelingstavler og styreskap med hensyn til om disse er konstruert for sakkyndig eller usakkyndig betjening
- anvende virksomhetens internkontrollsystem i forhold til rutiner og prosedyrer
- kartlegge en situasjon og vurdere og iverksette tiltak som reduserer risiko for personskade under drift, vedlikehold og reparasjon av VVS-teknisk automatikk og styringer
- anvende relevante forskrifter med hjemmel i El-tilsynsloven, herunder konsekvensene ved å bryte forskriftene
Generell kompetanse
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et anlegg innen elektro og automatisering, som automatikkanlegg inkludert SD-anlegget, som deltaker eller leder av gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan planlegge og gjennomføre et prosjekt med grensesnitthåndtering mellom ulike fag som inngår i VVS-teknisk entreprise (teknisk integrator - ITB) alene og som deltaker i gruppe i tråd med krav til godt inneklima, redusert energibruk og reduserte driftskostnader i bygget
- kan utføre et prosjekt etter kunders ønske og myndigheters krav og verifisere om utført arbeid er utført i henhold til bestilling
- kan utføre arbeidet med å lage en behovsspesifikasjon for automatikkanlegg inkludert SD- anlegget samt planlegging og bestilling av enkle arbeider
- kan utføre tegning av enkle elektrotekniske skjema
- kan utføre aktuelle elektriske målinger på klimatekniske anlegg på en risikofri og sikker måte og gjøre rede for måleresultatene for aktuelle oppdragsgivere
- kan utføre et visuelt ettersyn og en visuell kontroll av de elektriske installasjonene, automatikk og styringssystemene for de klimatekniske anleggene i bygg, før oppstart, ved igangkjøring, ved overlevering og under drift
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen elektro og automatisering og på tvers av fag med involverte aktører
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor elektro og automatisering og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis, med mål om optimal samkjøring av alle installasjoner som påvirker inneklimaet
Undervisningsformer og aktivitet
Studieplanen er grunnlag for all undervisning.
Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, faglitteratur, forelesninger, og arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. Det gjennomføres laboratorieøvelser.
Aktivitet mellom samlinger for nettstøttet utdanning:
- Lærer tilbyr veiledning og undervisning over nettet
- Student og lærer kommuniserer over læringsplattformen
- Det kan benyttes undervisning video
- Det legges tilrerette for egenstyrte læringsaktiviteter knyttet til eksempeloppgaver/ øvingsoppgaver
- Det tilrettelegges for at studenten kan tilpasse oppgaveløsning til eget fagfelt og praksis, innenfor rammene gitt i læreutbyttebeskrivelsene.
Det forventes at studenten har et aktivt forhold til veiledning.
Vurdering
En emneprøve
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Timeplanfesta timer | 45 | Deltid |
Egenstyrt aktivitet | 246 Time(r) | Deltid |
Arbeidskrav
- To labbøvelser med rappport
Fagressursar
Pensum avklares med faglærer
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
Emneansvarlig
Atle Østrem
Marte Ostrem