00TB03L Elektro og automatisering med faglig ledelse
Emnefakta
- FagområdeBygg
- Studiepoeng10
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes
- StudieprogramKEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
- Startsemester2024 Vår
Om emnet
Faglig ledelse (integrert)
Elektroteknikk
Reguleringsteknikk og automatisering med integrasjon og grensesnitt i VVS-tekniske
anlegg
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
● kunnskap om aktuelle elektriske anlegg, reguleringsteknikk-, strategier og utstyr (automatikk) inkludert sentral driftskontroll (SD-anlegg) i VVS-tekniske installasjoner
● kunnskap om sammenheng mellom regulering av hydrauliske systemer, elektrisk utstyr, automatikkskjema og databuss- systemer som inngår i automatikkanlegg i de klimatekniske anleggene i bygg
● innsikt i aktuelt regelverk for elektriske anlegg, herunder hvilke arbeider som kan utføres av andre enn elektroforetak registrert i el. virksomhetsregisteret hos Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
● kunnskap om tverrfaglig systemforståelse for de klimatekniske anleggene i bygg
● kunnskap om elektrotekniske skjemaer med utgangspunkt i funksjonsbeskrivelser
● innsikt i tekniske krav til elektriske anlegg, avhengig av hvilken type spenningssystem og driftsspenning det elektriske anlegget er tilkoblet, med hensyn til blant annet risiko ved betjening av utstyr i fordelingstavler
● kunnskap om jordingsanlegg
● innsikt i ulike typer vern i elektriske installasjoner, startstrømmer og metoder for mykstart og turtallsregulering av motorer samt regulering av annet effektkrevende utstyr (eks varmebatteri), for å oppnå optimal driftssituasjon og vurdere risiko ved betjening av disse
● kunnskap om maskindirektivets forskrifter vedrørende bygging av maskiner og CE merking
Ferdigheter
Studenten kan:
● kartlegge en situasjon, og kan, i samråd med autoriserte aktører, vurdere risiko ved planlegging av arbeider og målinger på elektriske anlegg samt ta stilling til hvilke aktører som lovlig kan påta seg arbeidet med utbedring/feilretting
● gjøre rede for sine faglige valg i forbindelse med tegning av enkle elektrotekniske skjemaer med utgangspunkt i funksjonsbeskrivelser
● finne fram til fagstoff, vurdere relevans samt foreslå forbedringstiltak
● anvende krav til fordelingstavler og styreskap med hensyn til om disse er konstruert for sakkyndig eller usakkyndig betjening
● anvende virksomhetens internkontrollsystem i forhold til rutiner og prosedyrer
● kartlegge en situasjon og vurdere og iverksette tiltak som reduserer risiko for personskade under drift, vedlikehold og reparasjon av VVS-teknisk automatikk og styringer
anvende relevante forskrifter med hjemmel i El-tilsynsloven, herunder konsekvensene ved å bryte forskriftene
Generell kompetanse
Studenten:
● kan planlegge og gjennomføre et anlegg innen elektro og automatisering, som automatikkanlegg inkludert SD-anlegget, som deltaker eller leder av gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
● kan planlegge og gjennomføre et prosjekt med grensesnitthåndtering mellom ulike fag som inngår i VVS-teknisk entreprise (teknisk integrator - ITB) alene og som deltaker i gruppe i tråd med krav til godt inneklima, redusert energibruk og reduserte driftskostnader i bygget
● kan utføre et prosjekt etter kunders ønske og myndigheters krav og verifisere om utført arbeid er utført i henhold til bestilling
● kan utføre arbeidet med å lage en behovsspesifikasjon for automatikkanlegg inkludert SD- anlegget samt planlegging og bestilling av enkle arbeider
● kan utføre tegning av enkle elektrotekniske skjemaer
● kan utføre aktuelle elektriske målinger på klimatekniske anlegg på en risikofri og sikker måte og gjøre rede for måleresultatene for aktuelle oppdragsgivere
● kan utføre et visuelt ettersyn og en visuell kontroll av de elektriske installasjonene, automatikk og styringssystemene for de klimatekniske anleggene i bygg, før oppstart, ved igangkjøring, ved overlevering og under drift
● kan bygge relasjoner med fagfeller innen elektro og automatisering og på tvers av fag med involverte aktører
kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor elektro og automatisering og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis, med
Undervisningsformer og aktivitet
For nettstøttet utdanning vil det, i tillegg til klasseromsundervisning, gjennomføres nettbasert undervisning i form av nettbaserte forelesninger og veiledningsmøter. Undervisningsunderlag i form av undervisningsfilm, forelesninger, litteratur, og øvingsoppgaver legges ut på læringsplattformen. Læreren er tilgjengelig for veiledning over nettet etter forespørsel fra den enkelte studenten. Det forventes at studenten har et aktivt forhold til veiledning.
Vurdering
Studentene vurderes ut fra prøver, innleveringer og deltakelse i undervisningen. Det legges stor vekt på utvikling i faget og avsluttende emneprøve.
Prøver og prosjekt vurderes iht. Forskrift om eksamen, disiplinære sanksjonar og klagehandsamling for Fagskulen Vestland «Forskrift om studium ved Fagskulen Vestland».
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning | 140 Time(r) | |
Sjølvstudium | 151 Time(r) |
Arbeidskrav
- En mappeinnlevering
- To labbøvelser
- En emneprøve
Obligatoriske læringsaktiviteter, individuelt og i grupper, fordrer aktiv deltagelse i studiet.
Fagressursar
EMNE F: Elektro og automatisering
Pensum avklares med faglærer