58TB03O Hovedprosjektet

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      12
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieprogram
      KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
    • Startsemester
      2025 Haust

Om emnet

Fagspesifikt fordypningsemne

Norsk i hovedprosjekt

Læringsutbytte

Kunnskap

 

Studenten

  • har kunnskap om hvordan man utformer en rapport og dokumenterer møter og fremdrift i et prosjekt
  • har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema, med en problemstilling innenfor KEM-utdanningens overordnede læringsutbyttebeskrivelser
  • har kunnskap om hvor man kan innhente aktuell og relevant informasjon om selvvalgt tema

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere et prosjekt i samarbeid med andre
  • kan finne og verifisere informasjon om aktuelt tema fra ulike kilder
  • kan bruke relevante metoder for kvalitativ og kvantitativ informasjonsinnhenting og informasjons bearbeiding
  • kan anvende VVS-faglig teori på en reell praktisk problemstilling, og kan drøfte sammenhengen mellom relevant teori og praksis

kan gjøre rede for valg av tema for hovedprosjekt

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan utføre et VVS-faglig prosjektarbeid i tråd med bedrifter eller arbeidsgivers behov
  • kan utveksle synspunkter med andre i team eller bedrift og delta i diskusjoner om utvikling av et prosjekt
  • kan som deltaker i gruppe bidra med egen kompetanse og se nødvendigheten av effektiv ledelse og planlegging av gruppearbeidet

Undervisningsformer og aktivitet

  • Veilere, avdelingsleder og klassekoordinator informerer om hovedprosjektet rundt tidspunkter, søknad og søknadsprosess. 
  • Forelesninger/klasseromsundervisning der innholdet blir lagt ut på læringsplattformen. 
  • Veiledning både gruppevis og mellom student og lærer.
  • Selvstudium i form av lesing av faglitteratur, undersøkelser og dialog med bransjen.
  • Hovedprosjektet skal gjennomførast i grupper på 3-4 studenter. Klassen kommer med forslag til gruppeinndeling. Skolen vil foreta gruppeinndelingen dersom studentene ikke blir enig. I særlige tilfeller kan rektor, etter søknad, gi dispensasjon til å gjennomføre hovedprosjektet alene.
 

Aktivitet/ milepæl

Arbeidskrav/

Beskrivelse av aktivitet

Kriterium for evaluering

1

Idemyldring

Gruppen holder en muntlig presentasjon foran medstudenter og veiledere omkring ide til tema/ problemformulering i hovedprosjektet.  

Medstudenter og veiledere gir tilbakemeldinger i plenum.

2

Søknad om foreløpig problemstilling/ problemformulering
 

Må være godkjent av veiledere/lærergruppen før gruppen kan starte arbeidet med hovedrapporten

·     Realistisk avgrensing av arbeidsmengde i prosjektet

·      problemstilling/ problemformulering

3

Underveispresentasjon

Muntlig presentasjon foran medstudenter og veiledergruppen. Det stilles spørsmål i plenum.  

Veiledning/ underveisvurdering gis i møte med veiledere direkte etter presentasjonen

4

Hovedrapport

Gruppen må levere prosjektrapporten i henhold til frist.

·     Rapport:

o Rapportdisposisjon og -struktur

o Bruk av referanser

o Språk

·     Svarer på problemstilling, evt. dokumenterer avvik

·     Teknisk faglig nivå

·     Drøfting av produkt/resultat

·     Dokumenterer gjennomføring

5

Oppsummeringsnotat

Personlig oppsummeringsnotat/ refleksjonsnotat leveres i henhold til frist. Notatet danner grunnlag for muntlig prøve sammen med hovedrapporten.

Studentens deltakelse gjennom prosjektarbeidet vurderes ut fra dokumentasjon fremlagt i oppsummeringsnotatet

6

Presentasjon

Muntlig presentasjon for medstudenter, veiledere og inviterte gjester

Presentasjonen vurderes av en samlet veiledergruppe:

·     Avgrensing av tid og innhold

·     Har god fordeling og flyt

·     Får med det vesentlige fra rapporten

·     Disponerer påstander, argument og døme i en logisk rekkefølge

·     Bruk av virkemiddel som t.d. Power Point, foto og video

·     Engasjement, stemmebruk, kroppsspråk og personlig framtoning, samt gruppe dynamikk

7

Individuell muntlig prøve

Muntlig utspørring med bakgrunn i hovedrapport og individuelt oppsummeringsnotat.

Ekstern sensor og hovedveileder står for gjennomføringen av prøven

Grad av måloppnåelse vurdert ut fra faglige problemstillinger i rapporten og oppsummeringsnotatet

Vurdering av muntlig prøve sammenstilles med resultat fra de foregående vurderingene i en avsluttende karakter

 

 

Vurdering

Det settes en samlet karakter for prosjektgruppen basert på den muntlige presentasjonen og prosjektrapporten. Denne karakteren er utgangspunkt for individuell muntlig prøve. 

Prosjektrapport og oppsummeringsnotat danner grunnlag for Individuell muntlig prøve.

Individuell sluttvurdering settes ut fra en helhetsvurdering av muntlig presentasjon, prosjektrapport og muntlig individuell prøve. 

Sluttvurderingen føres som emnekarakter på vitnemålet.

Arbidskravene vurderes iht. Forskrift om eksamen, disiplinære sanksjonar og klagehandsamling for Fagskulen Vestland «Forskrift om studium ved Fagskulen Vestland».

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Undervisning
203 Time(r)
Sjølvstudium
160 Time(r)

Arbeidskrav

  • 3 muntlige presentasjoner (gruppe)
  • 1 innlevering (gruppe)
  • 1 prosjektrapport (gruppe)
  • 1 individuell innlevering
  • 1 individuell muntlig prøve

Studentene/ prosjektgruppen må delta aktivt gjennom studiet i henhold til aktivitetene (punkt 1 til 7) i tabellen over. Arbeidskravene må gjennomføres og leveres innen fastsatte frister.

Fagressursar

EMNE I: Hovedprosjekt

Pensum avklares med faglærer

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes

Emneansvarlig

Atle Østrem
Marte Ostrem