58TB03O Hovedprosjektet

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      12
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieprogram
      KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
    • Startsemester
      2026 Haust

Om emnet

Fagspesifikt fordypningsemne

Norsk i hovedprosjekt

Læringsutbytte

Kunnskap

 

Studenten

  • har kunnskap om hvordan man utformer en rapport og dokumenterer møter og fremdrift i et prosjekt
  • har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema, med en problemstilling innenfor KEM-utdanningens overordnede læringsutbyttebeskrivelser
  • har kunnskap om hvor man kan innhente aktuell og relevant informasjon om selvvalgt tema

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere et prosjekt i samarbeid med andre
  • kan finne og verifisere informasjon om aktuelt tema fra ulike kilder
  • kan bruke relevante metoder for kvalitativ og kvantitativ informasjonsinnhenting og informasjons bearbeiding
  • kan anvende VVS-faglig teori på en reell praktisk problemstilling, og kan drøfte sammenhengen mellom relevant teori og praksis

kan gjøre rede for valg av tema for hovedprosjekt

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan utføre et VVS-faglig prosjektarbeid i tråd med bedrifter eller arbeidsgivers behov
  • kan utveksle synspunkter med andre i team eller bedrift og delta i diskusjoner om utvikling av et prosjekt
  • kan som deltaker i gruppe bidra med egen kompetanse og se nødvendigheten av effektiv ledelse og planlegging av gruppearbeidet

Undervisningsformer og aktivitet

  • Forelesninger/klasseromsundervisning der innholdet blir lagt ut på læringsplattformen. 
  • Veiledning gruppevis og mellom student og lærer på samling og over nettet.
  • Egenstyrte læringsaktiviteter med bruk av faglitteratur, undersøkelser og dialog med bransjen.
  • Hovedprosjektet skal gjennomførast i grupper på 3-4 studenter. Klassen kommer med forslag til gruppeinndeling. Skolen vil foreta gruppeinndelingen dersom studentene ikke blir enig. I særlige tilfeller kan rektor, etter søknad, gi dispensasjon til å gjennomføre hovedprosjektet alene.
 

Aktivitet/ milepæl

Beskrivelse av aktivitet

Kriterium for evaluering

1

Idemyldring

Gruppen holder en muntlig presentasjon foran medstudenter og veiledere omkring ide til tema/ problemformulering i hovedprosjektet.  

Medstudenter og veiledere gir tilbakemeldinger i plenum.

2

Søknad om foreløpig problemstilling/ problemformulering
 

Må være godkjent av veiledere/lærergruppen før gruppen kan starte arbeidet med hovedrapporten

  • Realistisk avgrensing av arbeidsmengde i prosjektet
  • problemstilling/ problemformulering

3

Underveispresentasjon

Muntlig presentasjon foran medstudenter og veiledergruppen. Det stilles spørsmål i plenum.  

Veiledning/ underveisvurdering gis i møte med veiledere direkte etter presentasjonen

4

Hovedrapport

Gruppen må levere prosjektrapporten i henhold til frist.

  • Rapportdisposisjon og -struktur
  • Bruk av referanser
  • Språk
  • Svarer på problemstilling, evt. dokumenterer avvik
  • Teknisk faglig nivå
  • Drøfting av produkt/resultat
  • Dokumenterer gjennomføring

 

 

5

Refleksjonsnotat

Personlig refleksjonsnotat leveres i henhold til frist. Notatet danner grunnlag for muntlig prøve sammen med hovedrapporten.

Studentens deltakelse gjennom prosjektarbeidet vurderes ut fra dokumentasjon fremlagt i refleksjonsnotatet

6

Presentasjon

Muntlig presentasjon for medstudenter, veiledere og inviterte gjester

Presentasjonen vurderes av en samlet veiledergruppe:

  • Avgrensing av tid og innhold
  • Har god fordeling og flyt
  • Får med det vesentlige fra rapporten
  • Disponerer påstander, argument og døme i en logisk rekkefølge
  • Bruk av virkemiddel som t.d. Power Point, foto og video
  • Engasjement, stemmebruk, kroppsspråk og personlig framtoning, samt gruppe dynamikk

7

Individuell muntlig prøve

Muntlig utspørring med bakgrunn i hovedrapport og individuelt refleksjonsnotat.

Ekstern sensor og hovedveileder står for gjennomføringen av prøven

Grad av måloppnåelse vurdert ut fra faglige problemstillinger i rapporten og refleksjonsnotatet

Vurdering av muntlig prøve sammenstilles med resultat fra de foregående vurderingene i en avsluttende karakter

 

 

Vurdering

  • En skriftlig  prosjektrapport relatert til en selvvalgt byggfaglig problemstilling knyttet til Klima, energi og miljø.
  • En muntlig presentasjon
  • Muntlig individuell utspørring som reflekterer læringsutbyttet av prosjektarbeidet

Emnekarakteren settes etter en helhetlig vurdering.

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Timeplanfesta timer
54 Time(r)
Deltid
Egenstyrt aktivitet
300 Time(r)
Deltid

Arbeidskrav

  • Godkjent søknad om problemstilling med signert samarbeidsavtale.
  • En muntlig presentasjon underveis i prosjektet
  • Vitnemålstekst
  • Individuelt refleksjonsnotat

Prosjektarbeidet vil innebære arbeid i gruppe, på skolen og som hjemmearbeid.

Fagressursar

EMNE I: Hovedprosjekt

Pensum avklares med faglærer

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes

Emneansvarlig

Atle Østrem
Marte Ostrem