58TB03O Hovedprosjektet
Emnefakta
- FagområdeBygg
- Studiepoeng12
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes
- StudieprogramKEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
- Startsemester2026 Haust
Om emnet
Fagspesifikt fordypningsemne
Norsk i hovedprosjekt
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan man utformer en rapport og dokumenterer møter og fremdrift i et prosjekt
- har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema, med en problemstilling innenfor KEM-utdanningens overordnede læringsutbyttebeskrivelser
- har kunnskap om hvor man kan innhente aktuell og relevant informasjon om selvvalgt tema
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere et prosjekt i samarbeid med andre
- kan finne og verifisere informasjon om aktuelt tema fra ulike kilder
- kan bruke relevante metoder for kvalitativ og kvantitativ informasjonsinnhenting og informasjons bearbeiding
- kan anvende VVS-faglig teori på en reell praktisk problemstilling, og kan drøfte sammenhengen mellom relevant teori og praksis
kan gjøre rede for valg av tema for hovedprosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan utføre et VVS-faglig prosjektarbeid i tråd med bedrifter eller arbeidsgivers behov
- kan utveksle synspunkter med andre i team eller bedrift og delta i diskusjoner om utvikling av et prosjekt
- kan som deltaker i gruppe bidra med egen kompetanse og se nødvendigheten av effektiv ledelse og planlegging av gruppearbeidet
Undervisningsformer og aktivitet
- Forelesninger/klasseromsundervisning der innholdet blir lagt ut på læringsplattformen.
- Veiledning gruppevis og mellom student og lærer på samling og over nettet.
- Egenstyrte læringsaktiviteter med bruk av faglitteratur, undersøkelser og dialog med bransjen.
- Hovedprosjektet skal gjennomførast i grupper på 3-4 studenter. Klassen kommer med forslag til gruppeinndeling. Skolen vil foreta gruppeinndelingen dersom studentene ikke blir enig. I særlige tilfeller kan rektor, etter søknad, gi dispensasjon til å gjennomføre hovedprosjektet alene.
Aktivitet/ milepæl | Beskrivelse av aktivitet | Kriterium for evaluering | |
1 | Idemyldring | Gruppen holder en muntlig presentasjon foran medstudenter og veiledere omkring ide til tema/ problemformulering i hovedprosjektet. | Medstudenter og veiledere gir tilbakemeldinger i plenum. |
2 | Søknad om foreløpig problemstilling/ problemformulering | Må være godkjent av veiledere/lærergruppen før gruppen kan starte arbeidet med hovedrapporten |
|
3 | Underveispresentasjon | Muntlig presentasjon foran medstudenter og veiledergruppen. Det stilles spørsmål i plenum. | Veiledning/ underveisvurdering gis i møte med veiledere direkte etter presentasjonen |
4 | Hovedrapport | Gruppen må levere prosjektrapporten i henhold til frist. |
|
5 | Refleksjonsnotat | Personlig refleksjonsnotat leveres i henhold til frist. Notatet danner grunnlag for muntlig prøve sammen med hovedrapporten. | Studentens deltakelse gjennom prosjektarbeidet vurderes ut fra dokumentasjon fremlagt i refleksjonsnotatet |
6 | Presentasjon | Muntlig presentasjon for medstudenter, veiledere og inviterte gjester | Presentasjonen vurderes av en samlet veiledergruppe:
|
7 | Individuell muntlig prøve | Muntlig utspørring med bakgrunn i hovedrapport og individuelt refleksjonsnotat. Ekstern sensor og hovedveileder står for gjennomføringen av prøven | Grad av måloppnåelse vurdert ut fra faglige problemstillinger i rapporten og refleksjonsnotatet Vurdering av muntlig prøve sammenstilles med resultat fra de foregående vurderingene i en avsluttende karakter
|
Vurdering
- En skriftlig prosjektrapport relatert til en selvvalgt byggfaglig problemstilling knyttet til Klima, energi og miljø.
- En muntlig presentasjon
- Muntlig individuell utspørring som reflekterer læringsutbyttet av prosjektarbeidet
Emnekarakteren settes etter en helhetlig vurdering.
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Timeplanfesta timer | 54 Time(r) | Deltid |
Egenstyrt aktivitet | 300 Time(r) | Deltid |
Arbeidskrav
- Godkjent søknad om problemstilling med signert samarbeidsavtale.
- En muntlig presentasjon underveis i prosjektet
- Vitnemålstekst
- Individuelt refleksjonsnotat
Prosjektarbeidet vil innebære arbeid i gruppe, på skolen og som hjemmearbeid.
Fagressursar
EMNE I: Hovedprosjekt
Pensum avklares med faglærer
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes