Traumer og traumehåndtering i oppvekstsektoren
Studiefakta
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramTraumer og traumehåndtering i oppvekstsektoren
- Studiepoeng60
- StudiestedArendal, Bergen, Haugesund, Kristiansand, Nettbasert, Stavanger
- StudieformHeltid, Deltid
- Start2025 Høst
- ProsjektarbeidJa
Fagområde
Innledning
Utdanningen er rettet mot fagarbeidere som møter traumeutsatte barn og unge i oppvekstsektoren, men også innen barnevern. Kompetansen som opparbeides gjennom utdanningen omfatter også kunnskap om andre former for traumer enn krigstraumer, deriblant omsorgssvikt, overgrep, dødsfall, mobbing og vold.
Innhold i utdanningen er blant annet kommunikasjon, relasjonsbygging, traumeforståelse, symptombilde hos barn og unge, tverrfaglig samarbeid, reaksjonsforståelse, resiliens, selvskadingsproblematikk, komplisert sorg og traumebevisst miljøterapi.
Videreutdanning skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse som er i tråd med nye oppgaver og utfordringer innen oppvekstsektoren. Dagens og morgendagens utfordringer både for samfunnet generelt og oppvekstsektoren spesielt, innebærer behov for nytenking og hvor de ansatte må få tilføring av ny kunnskap.
Oppvekstsektoren har ytret ønske om en fagskoleutdanning innen dette fagområdet og med denne studieplanen ønsker Fagskolen Tirna å imøtekomme disse ønskene.
Læringsutbytte
Fagskoleutdanning i traumer og traumehåndtering i oppvekstsektoren har som overordnet mål å utdanne reflekterte yrkesutøvere, med høy yrkesetisk standard som tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med tjenesteytere og brukere.
Fagskoleutdanningen er tverrfaglig og har et klart brukerperspektiv. Hovedintensjonen er å sikre et ensartet faglig nivå, og gjøre videreutdanningen likeverdig i hele landet. Fagskoleutdanningen skal være yrkesrettet og praksisrelatert.
Etter endt utdanning skal studentene ha oppnådd følgende overordnet læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om ulike psykiske diagnoser og behandlingsformer hos barn og unge, samt ha kunnskap om forhold som kan fremme eller hemme god psykisk helse
- har kunnskap om traumer, traumehåndtering og traumebevisst omsorg i arbeid med traumeutsatte barn og unge
- har innsikt i relevante lover og regelverk som omhandler taushetsplikt og yrkesetikk relatert til arbeid med traumeutsatte barn og unge
- har bransjekunnskap og kjennskap til forekomst av ulike fysiske og psykiske overgrep mot barn og unge, og kjenner til lover, rutiner og meldeplikt i forhold til dette
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om ulike kulturer, og forståelse for de etiske utfordringer og dilemmaer en som fagutøver kan møte i arbeid med traumeutsatte barn og ungdom med flerkulturell bakgrunn
- forstå eget yrkes betydning i arbeid med identifisering av barn og unge som er i en risikosituasjon for å utvikle traumer
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap om krise- og traumehåndtering til å utføre psykologisk førstehjelp i møte med traumeutsatte barn og unge
- kan anvende relevante faglige verktøy i arbeid med identifisering og gjennomføring av tiltak hos barn og unge som er i en risikosituasjon for å utvikle traumer
- kan finne informasjon og fagstoff om resiliens og utfordringer knyttet til livsmestring blant traumeutsatte barn og unge
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige og etiske problemstillinger knyttet til GDPR og behov for iverksetting av tiltak i arbeid med traumeutsatte barn og unge
Generell kompetanse
Kandidaten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper, samt egne holdninger, i møte med krigsutsatte barn og barn med flyktningbakgrunn
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av kommunikasjon og relasjonsbygging mellom fagutøver, pårørende og traumeutsatte barn/familier, samt ivareta barnets brukermedvirkning
- kan utføre tverrfaglig samarbeid med hjelpeapparatet ved kriser, ulykker og katastrofer for å ivareta traumeutsatte barn og unge
- kan bygge relasjoner med fagfeller og frivillige- og interesseorganisasjoner for å ivareta og kvalitetssikre arbeidet med traumeutsatte barn og unge
- kan utvikle arbeidsmetoder ved bruk av lek som kommunikasjonsform for å bygge relasjoner med traumeutsatte barn og unge
Formelle opptakskrav
Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskolen Traumer og traumehåndtering i oppvekstsektoren kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som barne- og ungdomsarbeider. Helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og aktivitører kan også søke.
Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.
Utdanningen er delt inn i emner. Det er mulig for studenten å søke om godskriving for ett eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT godkjente emner fra tidligere.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.
Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.
Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:
- dokumentasjon på bestått teori til fagprøven i Barne- og Ungdomsarbeiderfaget, Helsearbeiderfaget, Omsorgsarbeiderfaget eller Aktivitørfaget. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
eller
- dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen Vg3 Barne- og ungdomsarbeiderfaget, Vg3 Helsearbeiderfaget, Vg3 Omsorgsarbeiderfaget eller Vg3 Aktivitørfaget. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring
eller
- dokumentert utdanning/autorisasjon som barnehagelærer, lærer, barnevernspedagog, sykepleier eller vernepleier. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen oppvekstsektoren og/ eller helse- og omsorgssektoren, både offentlig og privat. Eksempel kan være arbeid ved barnehage, skole, SFO, hjemmetjeneste, barneavdeling på sykehus, omsorgsboliger, dagsentra, aktivitetssentre, barnevern, asylmottak, krisesentra, barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling etc.
Gjennomført og bestått fagskoleutdanning kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.
Fullført og bestått utdanning gir gradsbetegnelsen «Fagskolegrad».
Utdanningstilbudets organisering
Utdanningen har en samlet normert studietid på ett år, men kan tilrettelegges som en deltidsutdanning over 2 år. I løpet av studietiden over to år vil planen for fagskoleutdanningen bestå av 6 emner. Emne 1 er basisemne, emne 2 - 4 er fagspesifikke emner, emne 5 er prosjekt og emne 6 er fordypning. Emnene tas normalt i rekkefølge. Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller nettbasert deltidsutdanning.
Studiets omfang og struktur
Prosjektarbeid
Studenten skal i løpet av emnet gjennomføre et obligatorisk prosjektarbeid, fortrinnsvis på egen arbeidsplass, med et tema som er knyttet til minst 2 læringsutbytter for hvert av områdene; «kunnskap», «ferdigheter» og «generell
kompetanse». Prosjektarbeidets omfang er 60 timer. Tema og problemformulering skal godkjennes av faglærer og være praksisnær. Hver student har en veiledning på prosjektarbeidet i løpet av emnet.
Det skal føres logg som ved prosjektslutt skal leveres på læringsplattformen. Innlevert og godkjent logg er et av kriteriene for bestått prosjektarbeid. Skjema for logg ligger på læringsplattformen.
En skisse for prosjektet skal på forhånd leveres skolen for godkjenning. I skissen skal det gå fram hva en skal jobbe med, hvilke mål en ønsker å oppnå, begrunnelse for valg av målene og hvordan målene skal nås. Skissen skal underskrives av nærmeste leder på arbeidsplassen. Studenten skal få synliggjort sin kompetanse innenfor organisasjonen. Dette kan bidra til kompetanseutvikling på arbeidsplassen, samt at den enkelte arbeidstaker får andre oppgaver og økt ansvar.
Vurderingsordningen
Vurderingsformene har sammenheng med fagskoleutdanningens mål og innhold, samt arbeids – og læringsformer.
Emnevurdering
På slutten av hvert teoriemne leverer studentene et skriftlig arbeid som danner grunnlag for vurdering. Det skriftlige arbeidet er i form av en emneoppgave. Vurdering av det enkelte emnet fastsettes på grunnlag av det innleverte arbeidet. Det settes en karakter for hvert emne som avsluttes. Det er læringsutbyttet som skal måles når karakter på det enkelte emnet skal gis. Karakteren som benyttes er karakterskala A - F, hvor A er beste resultat og F er ikke bestått.
Obligatoriske oppgaver i teoriemnene
Studentene skal levere et obligatorisk arbeidskrav for de fagspesifikke emnene. Studentene skal i sin besvarelse gi en forståelse av de helse- og oppvekstfaglige aspektene i teksten med begrunnelse og drøfting. I sin besvarelse skal studentene legge til grunn kunnskap fra temaer i det gjeldende emnet. Ved emneoppgaver skal besvarelsen synliggjøre valgte læringsutbytter, kilder som benyttes, og den skal inneholde en samlet oversikt over anvendt litteratur. Resultatet kan legges frem i plenum for de andre studentene.
Det gis generelt ikke utsettelse for innlevering av arbeidskrav.
Unntaket må være begrunnet i sykdom eller andre uforutsette begivenheter. Utsettelse vil ikke bli gitt dersom studenten ber om utsettelse etter at innleveringsfristen er utgått. Arbeidskravet vurderes da til Ikke bestått. Er studenten i tvil om det vil bli innvilget utsettelse, leveres besvarelsen i påvente av svar på søknaden.
Følgende gjelder ved utsettelse av innlevering:
Arbeidskrav evalueres med vurdering iht. studieplan. Blanke eller useriøse besvarelser blir vurdert som Ikke bestått uten nærmere beskjed.
Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet får anledning til en ny innlevering med en ukes innleveringsfrist fra kunngjøring av sensuren. Det er studentens ansvar å gjøre seg kjent med om arbeidskravet er vurdert til godkjent.
Avtaler om utsettelser gjøres med administrativt ansatte ved Tirna, som kan kreve dokumentasjon i form av legeerklæring eller liknende.
En student som har fått arbeidskravet vurdert til Ikke bestått eller til bokstavkarakteren F, får en ny mulighet til å utføre/levere arbeidskravet slik at emnet kan fullføres på normert tid, jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) ved Fagskolen Tirna § 7. I påvente av ny sensur kan studenten fortsette på neste emne, men må avlutte dersom studenten ikke får bestått.
Obligatorisk arbeidskrav emne 5 prosjektarbeid
Studentene skal levere et obligatorisk arbeidskrav for emne 5. Mer om arbeidskrav finnes under emnet 5.
Fordypningsoppgave
For å kunne gå opp til eksamen i fordypningsemnet må studentene ha bestått kravene i emne 1 – 4 og prosjekt i emne 5. Eksamen i fordypningsdelen består av et skriftlig arbeid (fordypningsoppgave), etterfulgt av en muntlig høring med utgangspunkt i fordypningsoppgaven. Fordypningsoppgaven skal gjennomføres individuelt.
Avsluttende vurdering
Avsluttende vurdering består av fordypningsoppgave med etterfølgende individuell muntlig eksamen.
Karakterskala
Ved oppgave i emne 5 benyttes karakterbetegnelsen bestått/ikke bestått. Ved emne 1, 2, 3, 4 og 6 vil karakteren bli gitt etter karakterskalaen A, B, C, D, E og F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Studentens skikkethet skal vurderes gjennom hele utdanningen, både i teoriemnene og i prosjektarbeidet.
Sluttdokumentasjon
For fullført utdanning utstedes vitnemål. Vitnemål utstedes i henhold til gjeldende Lov om høyere yrkesfaglig utdanning og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning. Utforming og innhold er fastsatt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT).