Emne 4: Traumebevisst praksis
Emnefakta
- EmnekodeTTHOS4
 - StudieprogramTraumer og traumehåndtering i oppvekstsektoren
 - Studiepoeng10
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 4: Traumebevisst praksis
4a. Kommunikasjon og samarbeid
4b. Relasjonskompetanse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om viktigheten av bruk av lek, humor og fysisk aktivitet i arbeid med traumeutsatte barn og unge
 - har innsikt i relevant regelverk som omhandler brukermedvirkning blant traumeutsatte barn og unge
 - har bransjekunnskap om GDPR, implementering og ivaretakelse av rutiner på arbeidsplassen som har til hensikt å ivareta traumeutsatte barn og unge
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging med barn som pårørende
 - forstår egen bransjes betydning for kollegabasert veiledning og bearbeiding av inntrykk i arbeid med traumeutsatte barn og unge
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om kommunikasjon i møte med traumeutsatte barn og unge
 - kan anvende relevante faglige verktøy for å opprettholde relasjon mellom fagutøver og traumeutsatte barn/familier
 - kan finne informasjon og fagstoff om betydningen av åpenhet og kommunikasjon i det traumeutsatte barnets barnehageavdeling/klassemiljø
 - kan kartlegge en situasjon der lek som kommunikasjonsform kan benyttes ved relasjonsbygging i møte med traumeutsatte barn og unge
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for bransjeetiske prinsipper i kommunikasjon med barn og unge som er utsatt for fysiske, psykiske og seksuelle overgrep
 - har utviklet en etisk grunnholdning i møte med traumeutsatte barn, unge og deres pårørende/omsorgspersoner
 - kan utføre kollegabasert veiledning for hjelp til bearbeiding av inntrykk i arbeid med traumeutsatte barn og unge
 - kan bygge relasjoner med aktuelle instanser og hjelpeapparat for å opprettholde best mulig tverrfaglig samarbeid for å sikre oppfølging av traumeutsatte barn og unge
 - kan utvikle arbeidsmetoder for å ivareta brukermedvirkning blant flyktninger og krigsutsatte barn og unge
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 84 Time(r)  |  
Selvstudie  | 215 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
4a. Kommunikasjon og samarbeid
- Kommunikasjon med traumeutsatte barn 
- krigsutsatte barn
 - barn med flyktningbakgrunn
 - barn utsatt for fysiske og psykiske overgrep
 - barn utsatt for seksuelle overgrep
 - berørte barn etter naturkatastrofer, terror og ulykker
 - barn som pårørende
 - alvorlig syke barn
 
 - Empati og holdninger i møte med traumeutsatte barn
 - Ulike følelser og reaksjoner hos traumeutsatte barn og unge
 - Mestring og motivasjonsarbeid
 - Bruk av lek som kommunikasjonsform
 - Lek og humor
 - Fysisk aktivitet
 - Aktuelle instanser/hjelpeapparat og tverrfaglig samarbeid
 - Kollegabasert veiledning og bearbeiding av inntrykk
 - Åpenhet og kommunikasjon i barnehageavdeling/klassemiljøet
 - Brukermedvirkning
 - GDPR 
- Lovverk
 - Besøksforbud
 - Fare for bortføring/kidnapping
 - Implementering og ivaretakelse av rutiner
 - Ivaretakelse av rutiner ved vikar/innleid personell
 
 
4b. Relasjonskompetanse
- Relasjon og tillit mellom fagutøver, pårørende, barn og unge 
- traumeutsatte barn
 - krigsutsatte barn
 - barn med flyktningbakgrunn
 
 - Veiledning
 - Fagutøvers bidrag til en god relasjon
 - Opprettholde kontaktforhold over tid
 - Frivillige- og interesseorganisasjoner
 - Yrkesgrupper
 
