Emne 4: Traumebevisst praksis

  • Emnefakta

    • Emnekode
      TTHOS4
    • Studieprogram
      Traumer og traumehåndtering i oppvekstsektoren
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emne 4: Traumebevisst praksis 

4a. Kommunikasjon og samarbeid 

4b. Relasjonskompetanse

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om viktigheten av bruk av lek, humor og fysisk aktivitet i arbeid med traumeutsatte barn og unge
  • har innsikt i relevant regelverk som omhandler brukermedvirkning blant traumeutsatte barn og unge
  • har bransjekunnskap om GDPR, implementering og ivaretakelse av rutiner på arbeidsplassen som har til hensikt å ivareta traumeutsatte barn og unge
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging med barn som pårørende
  • forstår egen bransjes betydning for kollegabasert veiledning og bearbeiding av inntrykk i arbeid med traumeutsatte barn og unge

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om kommunikasjon i møte med traumeutsatte barn og unge
  • kan anvende relevante faglige verktøy for å opprettholde relasjon mellom fagutøver og traumeutsatte barn/familier
  • kan finne informasjon og fagstoff om betydningen av åpenhet og kommunikasjon i det traumeutsatte barnets barnehageavdeling/klassemiljø
  • kan kartlegge en situasjon der lek som kommunikasjonsform kan benyttes ved relasjonsbygging i møte med traumeutsatte barn og unge

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for bransjeetiske prinsipper i kommunikasjon med barn og unge som er utsatt for fysiske, psykiske og seksuelle overgrep
  • har utviklet en etisk grunnholdning i møte med traumeutsatte barn, unge og deres pårørende/omsorgspersoner
  • kan utføre kollegabasert veiledning for hjelp til bearbeiding av inntrykk i arbeid med traumeutsatte barn og unge
  • kan bygge relasjoner med aktuelle instanser og hjelpeapparat for å opprettholde best mulig tverrfaglig samarbeid for å sikre oppfølging av traumeutsatte barn og unge
  • kan utvikle arbeidsmetoder for å ivareta brukermedvirkning blant flyktninger og krigsutsatte barn og unge

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
84 Time(r)
Selvstudie
215 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

4a. Kommunikasjon og samarbeid

  • Kommunikasjon med traumeutsatte barn
    • krigsutsatte barn
    • barn med flyktningbakgrunn
    • barn utsatt for fysiske og psykiske overgrep
    • barn utsatt for seksuelle overgrep
    • berørte barn etter naturkatastrofer, terror og ulykker
    • barn som pårørende
    • alvorlig syke barn
  • Empati og holdninger i møte med traumeutsatte barn
  • Ulike følelser og reaksjoner hos traumeutsatte barn og unge
  • Mestring og motivasjonsarbeid
  • Bruk av lek som kommunikasjonsform
  • Lek og humor
  • Fysisk aktivitet
  • Aktuelle instanser/hjelpeapparat og tverrfaglig samarbeid
  • Kollegabasert veiledning og bearbeiding av inntrykk
  • Åpenhet og kommunikasjon i barnehageavdeling/klassemiljøet
  • Brukermedvirkning
  • GDPR
    • Lovverk
    • Besøksforbud
    • Fare for bortføring/kidnapping
    • Implementering og ivaretakelse av rutiner
    • Ivaretakelse av rutiner ved vikar/innleid personell

 

4b. Relasjonskompetanse

  • Relasjon og tillit mellom fagutøver, pårørende, barn og unge
    • traumeutsatte barn
    • krigsutsatte barn
    • barn med flyktningbakgrunn
  • Veiledning
  • Fagutøvers bidrag til en god relasjon
  • Opprettholde kontaktforhold over tid
  • Frivillige- og interesseorganisasjoner
  • Yrkesgrupper

 

Pensum

TTHOS4 Emne 4: Traumebevisst praksis