Emne 4: Traumebevisst praksis
Emnefakta
- EmnekodeTTHOS4
- StudieprogramTraumer og traumehåndtering i oppvekstsektoren
- Studiepoeng10
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 4: Traumebevisst praksis
4a. Kommunikasjon og samarbeid
4b. Relasjonskompetanse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om viktigheten av bruk av lek, humor og fysisk aktivitet i arbeid med traumeutsatte barn og unge
- har innsikt i relevant regelverk som omhandler brukermedvirkning blant traumeutsatte barn og unge
- har bransjekunnskap om GDPR, implementering og ivaretakelse av rutiner på arbeidsplassen som har til hensikt å ivareta traumeutsatte barn og unge
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging med barn som pårørende
- forstår egen bransjes betydning for kollegabasert veiledning og bearbeiding av inntrykk i arbeid med traumeutsatte barn og unge
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om kommunikasjon i møte med traumeutsatte barn og unge
- kan anvende relevante faglige verktøy for å opprettholde relasjon mellom fagutøver og traumeutsatte barn/familier
- kan finne informasjon og fagstoff om betydningen av åpenhet og kommunikasjon i det traumeutsatte barnets barnehageavdeling/klassemiljø
- kan kartlegge en situasjon der lek som kommunikasjonsform kan benyttes ved relasjonsbygging i møte med traumeutsatte barn og unge
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for bransjeetiske prinsipper i kommunikasjon med barn og unge som er utsatt for fysiske, psykiske og seksuelle overgrep
- har utviklet en etisk grunnholdning i møte med traumeutsatte barn, unge og deres pårørende/omsorgspersoner
- kan utføre kollegabasert veiledning for hjelp til bearbeiding av inntrykk i arbeid med traumeutsatte barn og unge
- kan bygge relasjoner med aktuelle instanser og hjelpeapparat for å opprettholde best mulig tverrfaglig samarbeid for å sikre oppfølging av traumeutsatte barn og unge
- kan utvikle arbeidsmetoder for å ivareta brukermedvirkning blant flyktninger og krigsutsatte barn og unge
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 84 Time(r) |
Selvstudie | 215 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
4a. Kommunikasjon og samarbeid
- Kommunikasjon med traumeutsatte barn
- krigsutsatte barn
- barn med flyktningbakgrunn
- barn utsatt for fysiske og psykiske overgrep
- barn utsatt for seksuelle overgrep
- berørte barn etter naturkatastrofer, terror og ulykker
- barn som pårørende
- alvorlig syke barn
- Empati og holdninger i møte med traumeutsatte barn
- Ulike følelser og reaksjoner hos traumeutsatte barn og unge
- Mestring og motivasjonsarbeid
- Bruk av lek som kommunikasjonsform
- Lek og humor
- Fysisk aktivitet
- Aktuelle instanser/hjelpeapparat og tverrfaglig samarbeid
- Kollegabasert veiledning og bearbeiding av inntrykk
- Åpenhet og kommunikasjon i barnehageavdeling/klassemiljøet
- Brukermedvirkning
- GDPR
- Lovverk
- Besøksforbud
- Fare for bortføring/kidnapping
- Implementering og ivaretakelse av rutiner
- Ivaretakelse av rutiner ved vikar/innleid personell
4b. Relasjonskompetanse
- Relasjon og tillit mellom fagutøver, pårørende, barn og unge
- traumeutsatte barn
- krigsutsatte barn
- barn med flyktningbakgrunn
- Veiledning
- Fagutøvers bidrag til en god relasjon
- Opprettholde kontaktforhold over tid
- Frivillige- og interesseorganisasjoner
- Yrkesgrupper