Emne 5: Prosjektarbeid
Emnefakta
- EmnekodeTTHOS5
- StudieprogramTraumer og traumehåndtering i oppvekstsektoren
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Studenten skal i løpet av emnet gjennomføre et obligatorisk prosjektarbeid, fortrinnsvis på egen arbeidsplass, med et tema som er knyttet til minst 2 læringsutbytter for hvert av områdene;” kunnskap”,” ferdigheter” og ”generell kompetanse”. Prosjektarbeidets omfang er 60 timer fordelt over 10 uker. Tema og problemformulering skal godkjennes av faglærer og være praksisnært. Hver student har en veiledning på prosjektarbeidet i løpet av de 10 ukene.
Logg skal føres for hver av de 10 ukene. Ved prosjektslutt skal loggen leveres på læringsplattformen. Innlevert og godkjent logg er et av kriteriene for bestått prosjektarbeid. Skjema for logg ligger på læringsplattformen.
En skisse for prosjektet skal på forhånd leveres skolen for godkjenning. I skissen skal det gå fram hva en skal jobbe med, hvilke mål en ønsker å oppnå, begrunnelse for valg av målene og hvordan målene skal nås. Skissen skal underskrives av nærmeste leder på arbeidsplassen.
Prosjektarbeidet gjennomføres parallelt med fordypningsemnet og skal skrives med utgangspunkt i dette arbeidet etter gitte kriterier.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike psykiske diagnoser og behandlingsformer hos barn og unge, samt ha kunnskap om forhold som kan fremme eller hemme god psykisk helse
- har kunnskap om traumer, traumehåndtering og traumebevisst omsorg i arbeid med traumeutsatte barn og unge
- har innsikt i relevante lover og regelverk som omhandler taushetsplikt og yrkesetikk relatert til arbeid med traumeutsatte barn og unge
- har bransjekunnskap og kjennskap til forekomst av ulike fysiske og psykiske overgrep mot barn og unge, og kjenner til lover, rutiner og meldeplikt i forhold til dette
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om ulike kulturer, og forståelse for de etiske utfordringer og dilemmaer en som fagutøver kan møte i arbeid med traumeutsatte barn og ungdom med flerkulturell bakgrunn
- forstå eget yrkes betydning i arbeid med identifisering av barn og unge som er i en risikosituasjon for å utvikle traumer
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om krise- og traumehåndtering til å utføre psykologisk førstehjelp i møte med traumeutsatte barn og unge
- kan anvende relevante faglige verktøy i arbeid med identifisering og gjennomføring av tiltak hos barn og unge som er i en risikosituasjon for å utvikle traumer
- kan finne informasjon og fagstoff om resiliens og utfordringer knyttet til livsmestring blant traumeutsatte barn og unge
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige og etiske problemstillinger knyttet til GDPR og behov for iverksetting av tiltak i arbeid med traumeutsatte barn og unge
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper, samt egne holdninger, i møte med krigsutsatte barn og barn med flyktningbakgrunn
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av kommunikasjon og relasjonsbygging mellom fagutøver, pårørende og traumeutsatte barn/familier, samt ivareta barnets brukermedvirkning
- kan utføre tverrfaglig samarbeid med hjelpeapparatet ved kriser, ulykker og katastrofer for å ivareta traumeutsatte barn og unge
- kan bygge relasjoner med fagfeller og frivillige- og interesseorganisasjoner for å ivareta og kvalitetssikre arbeidet med traumeutsatte barn og unge
- kan utvikle arbeidsmetoder ved bruk av lek som kommunikasjonsform for å bygge relasjoner med traumeutsatte barn og unge
Arbeidskrav
Prosjektarbeid 60 timer over 10 uker. Logg skal føres for hver uke.
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Prosjektskisse | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk | |
Prosjektarbeid | Prosjektarbeid 60 timer fordelt på 10 uker | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Prosjektarbeid | 60 Time(r) |
Vurdering
Prosjektarbeidet og logg vurderes til bestått/ikke bestått.
Om det på et tidspunkt i prosjektarbeidperioden oppstår tvil om studenten vil kunne få ikke bestått prosjektarbeid, skal studenten gis skriftlig beskjed om dette snarest og senest 2 uker før prosjektarbeidperioden avsluttes. Fagskolen Tirna skal ha skriftlig melding fra faglærer om dette.
Ved brudd på skikkethet kan studenten få karakteren ikke bestått.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Logg | Bestått - ikke bestått | Individuell | En intern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |