Emne 6: Fordypning

  • Emnefakta

    • Emnekode
      TTHOS6
    • Studieprogram
      Traumer og traumehåndtering i oppvekstsektoren
    • Studiepoeng
      8
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emne 6: Fordypning

Emnet er obligatorisk.

Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til prosjektarbeidet og ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra prosjektarbeidet. 

 

Fordypningsoppgaven – obligatorisk fremmøte

Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i emne 6. Det oppnevnes veileder og det gis 4 timer undervisning og inntil 16 timers veiledning i emne 6. Innen fastsatt tid må studentene ha levert forslag til tema og problemstilling til veileder, dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov i forkant av veiledningene. Fordypningsoppgaven innleveres til fastsatt tid. Emnet har obligatorisk fremmøte på oppstartsdato for emnet, samt en av de andre oppsatte veiledningene.

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike psykiske diagnoser og behandlingsformer hos barn og unge, samt ha kunnskap om forhold som kan fremme eller hemme god psykisk helse
  • har kunnskap om traumer, traumehåndtering og traumebevisst omsorg i arbeid med traumeutsatte barn og unge
  • har innsikt i relevante lover og regelverk som omhandler taushetsplikt og yrkesetikk relatert til arbeid med traumeutsatte barn og unge
  • har bransjekunnskap og kjennskap til forekomst av ulike fysiske og psykiske overgrep mot barn og unge, og kjenner til lover, rutiner og meldeplikt i forhold til dette
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om ulike kulturer, og forståelse for de etiske utfordringer og dilemmaer en som fagutøver kan møte i arbeid med traumeutsatte barn og ungdom med flerkulturell bakgrunn
  • forstå eget yrkes betydning i arbeid med identifisering av barn og unge som er i en risikosituasjon for å utvikle traumer

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om krise- og traumehåndtering til å utføre psykologisk førstehjelp i møte med traumeutsatte barn og unge
  • kan anvende relevante faglige verktøy i arbeid med identifisering og gjennomføring av tiltak hos barn og unge som er i en risikosituasjon for å utvikle traumer
  • kan finne informasjon og fagstoff om resiliens og utfordringer knyttet til livsmestring blant traumeutsatte barn og unge
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige og etiske problemstillinger knyttet til GDPR og behov for iverksetting av tiltak i arbeid med traumeutsatte barn og unge

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper, samt egne holdninger, i møte med krigsutsatte barn og barn med flyktningbakgrunn
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av kommunikasjon og relasjonsbygging mellom fagutøver, pårørende og traumeutsatte barn/familier, samt ivareta barnets brukermedvirkning
  • kan utføre tverrfaglig samarbeid med hjelpeapparatet ved kriser, ulykker og katastrofer for å ivareta traumeutsatte barn og unge
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og frivillige- og interesseorganisasjoner for å ivareta og kvalitetssikre arbeidet med traumeutsatte barn og unge
  • kan utvikle arbeidsmetoder ved bruk av lek som kommunikasjonsform for å bygge relasjoner med traumeutsatte barn og unge

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Fordypningsoppgave
Skriftlig/muntlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
4 Time(r)
Veiledning
16 Time(r)
Selvstudie
238 Time(r)

Vurdering

  • I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksamen. 

 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig-muntlig eksamen
A-F
Individuell
En intern og en ekstern sensor
Skikkethetsvurdering
Bestått - ikke bestått

Pensum

TTHOS6 Emne 6: Fordypning