Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget
Emnefakta
- EmnekodeTTHOS1
- StudieprogramTraumer og traumehåndtering i oppvekstsektoren
- Studiepoeng14
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 1: Grunnelementer, teorier og arbeidsmåter
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Oppvekstfagene i samfunnet
1c. Etikk
1d. Samhandling, kommunikasjon og kommunikasjonsprosesser
1e. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren
1f. Sosiologi og psykologi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om etikk, samhandling og kommunikasjonsteori
- har innsikt i relevant lovverk som regulerer oppvekstsektoren
- har bransjekunnskap og kjennskap til den nasjonale organiseringen av oppvekstsektoren
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om folkehelse og livsmestring
- forstår egen bransjes betydning for implementering av velferdsteknologi i et bærekraftperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om etikk, samhandling og kommunikasjonsteori for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger i oppvekstsektoren
- kan anvende relevante IKT hjelpemidler som verktøy for å fremme folkehelse og livsmestring
- kan finne informasjon og fagstoff om kulturelle ulikheter, mangfold og tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksettelse av tiltak knyttet til makt, tvang og kontroll i oppvekstsektoren
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i møte med barn, unge og deres familier
- har utviklet en etisk grunnholdning i anvendelsen av IKT verktøy i arbeid med barn og unge
- kan utføre dokumentasjon og journalføring i tråd med GDPR i arbeid med traumeutsatte barn og unge
- kan bygge relasjoner med traumeutsatte barn og unge som forebyggende tiltak mot bruk av makt, tvang og kontroll
- kan utvikle arbeidsmetoder ved hjelp av relasjonskompetanse som konfliktforebyggende tiltak
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 72 Time(r) |
Selvstudie | 220 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk
- Prosjekt- og utviklingsarbeid
- Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- Aktiv læring
- IKT, teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi
- Refleksjon refleksjonsmodeller
- Kunnskapsbasert praksis
1 b. Oppvekstfagene i samfunnet
- Oppvekstfagenes historie og utvikling
- Verdier og normer i samfunnet og i oppvekstfagene
- Psykiske lidelser/utfordringer blant barn og unge før og nå
1 c. Etikk
- Menneskesyn og menneskeforståelse
- Verdier, verdioppfatninger og livssyn
- Etikk, moral og etiske dilemmaer
- Yrkesetikk og taushetspliktens etiske sider
- Samtykkekompetanse – makt, tvang og kontroll
- Demokrati og medborgerskap
- Menneskerettigheter
1d. Samhandling, kommunikasjon og kommunikasjonsprosesser
- Kommunikasjonsteori og kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
- Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
- Konflikter og konfliktforebyggende tiltak
- Relasjonskompetanse
- Veiledning og veiledningsteori
- Barn, unge og familiens medvirkning
1e. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren
- Lover og forskrifter som regulerer oppvekstsektorens virkefelt
- Dokumentasjon, journalføring og GDPR
- Bærekraftig utvikling
- Folkehelse og livsmestring
- Kvalitetsarbeid, HMS og internkontroll
- Oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå – organisering
- Oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå – finansiering
1f. Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Roller, makt og avmakt
- Utviklingspsykologi/avvik
- Forsvarsmekanismer og kriseteorier
- Ulikheter og kulturelt mangfold