Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget

  • Emnefakta

    • Emnekode
      TTHOS1
    • Studieprogram
      Traumer og traumehåndtering i oppvekstsektoren
    • Studiepoeng
      14
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emne 1: Grunnelementer, teorier og arbeidsmåter 

1a. Arbeidsformer og metoder i studiet 

1b. Oppvekstfagene i samfunnet 

1c. Etikk 

1d. Samhandling, kommunikasjon og kommunikasjonsprosesser 

1e. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren 

1f. Sosiologi og psykologi

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om etikk, samhandling og kommunikasjonsteori
  • har innsikt i relevant lovverk som regulerer oppvekstsektoren
  • har bransjekunnskap og kjennskap til den nasjonale organiseringen av oppvekstsektoren
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om folkehelse og livsmestring
  • forstår egen bransjes betydning for implementering av velferdsteknologi i et bærekraftperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om etikk, samhandling og kommunikasjonsteori for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger i oppvekstsektoren
  • kan anvende relevante IKT hjelpemidler som verktøy for å fremme folkehelse og livsmestring
  • kan finne informasjon og fagstoff om kulturelle ulikheter, mangfold og tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksettelse av tiltak knyttet til makt, tvang og kontroll i oppvekstsektoren

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i møte med barn, unge og deres familier
  • har utviklet en etisk grunnholdning i anvendelsen av IKT verktøy i arbeid med barn og unge
  • kan utføre dokumentasjon og journalføring i tråd med GDPR i arbeid med traumeutsatte barn og unge
  • kan bygge relasjoner med traumeutsatte barn og unge som forebyggende tiltak mot bruk av makt, tvang og kontroll
  • kan utvikle arbeidsmetoder ved hjelp av relasjonskompetanse som konfliktforebyggende tiltak

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
72 Time(r)
Selvstudie
220 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

1a. Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Studieteknikk
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Aktiv læring
  • IKT, teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi
  • Refleksjon refleksjonsmodeller
  • Kunnskapsbasert praksis

 

1 b. Oppvekstfagene i samfunnet

  • Oppvekstfagenes historie og utvikling
  • Verdier og normer i samfunnet og i oppvekstfagene
  • Psykiske lidelser/utfordringer blant barn og unge før og nå

 

1 c. Etikk

  • Menneskesyn og menneskeforståelse
  • Verdier, verdioppfatninger og livssyn
  • Etikk, moral og etiske dilemmaer
  • Yrkesetikk og taushetspliktens etiske sider
  • Samtykkekompetanse – makt, tvang og kontroll
  • Demokrati og medborgerskap
  • Menneskerettigheter

 

1d. Samhandling, kommunikasjon og kommunikasjonsprosesser

  • Kommunikasjonsteori og kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
  • Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
  • Konflikter og konfliktforebyggende tiltak
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledning og veiledningsteori
  • Barn, unge og familiens medvirkning

 

1e. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren

  • Lover og forskrifter som regulerer oppvekstsektorens virkefelt
  • Dokumentasjon, journalføring og GDPR
  • Bærekraftig utvikling
  • Folkehelse og livsmestring
  • Kvalitetsarbeid, HMS og internkontroll
  • Oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå – organisering
  • Oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå – finansiering

 

1f. Sosiologi og psykologi

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Roller, makt og avmakt
  • Utviklingspsykologi/avvik
  • Forsvarsmekanismer og kriseteorier
  • Ulikheter og kulturelt mangfold

 

Pensum

TTHOS1 Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget

Program som bruker emnet