Emne 3: Traumer og traumehåndtering
Emnefakta
- EmnekodeTTHOS3
 - StudieprogramTraumer og traumehåndtering i oppvekstsektoren
 - Studiepoeng12
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 3: Traumer og traumehåndtering
3a. Traumebevisst omsorg
3b. Krise- og traumehåndtering
3c. Konsekvenser av kriser og traumehåndtering av barn og unge
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begrepet traumebevisst omsorg og miljøterapi i oppvekstsektoren
 - har innsikt i relevant regelverk knyttet til psykososiale tiltak i møte med traumeutsatte barn ved kriser, ulykker og katastrofer
 - har bransjekunnskap om psykososiale tiltak ved krise- og traumehåndtering for krigsutsatte barn og unge
 - kan oppdatere yrkesfaglig kunnskap om konsekvenser av avhengighetslidelser og rusmisbruk blant traumeutsatte barn og unge
 - forstår egen bransjes betydning av tverrfaglig samarbeid av organisering ved kriser, ulykker og katastrofer
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om toleransevinduet ved traumehåndtering av barn og unge
 - kan anvende relevante faglige verktøy knyttet til skolevegring og skolefrafall blant traumeutsatte barn og unge
 - kan finne informasjon og fagstoff om komplekse traumer i arbeid med traumeutsatte barn og unge
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger knyttet til selvskading, selvmordsforsøk og selvmord blant traumeutsatte barn og unge
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvilke konsekvenser traumer kan gi for barn og unge
 - har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelse av psykososiale tiltak i møte med krigsutsatte barn
 - kan utføre krise- og traumehåndterings tiltak ved krise-, ulykke- og katastrofesituasjoner etter traumeutsatte barn og unges behov og rettigheter
 - kan bygge relasjoner med fagfeller og utøve tverrfaglig samarbeid for å ivareta traumeutsatte barn og unge med spiseforstyrrelser
 - kan utvikle arbeidsmetoder for å ivareta traumeutsatte barn og unge med utagerende og innagerende adferd
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 60 Time(r)  |  
Selvstudie  | 282 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
3a. Traumebevisst omsorg
- Traumebevisst miljøterapi i barnehage og skole
 - Bruk av tvangsmidler i traumebevisst omsorg
 - Toleransevinduet
 - Den tredelte hjernen
 - Komplekse traumer
 
3b. Krise- og traumehåndtering
- Psykologisk førstehjelp – konkrete tiltak og råd i akuttsituasjoner
 - Psykososiale tiltak ved kriser, ulykker og katastrofer
 - Tverrfaglig samarbeid med hjelpeapparatet ved kriser, ulykker og katastrofer
 - Organisering ved kriser, ulykker og katastrofer
 - Vurdering av hjelpebehov og iverksetting av tiltak ved kriser, ulykker og katastrofer
 - Psykososiale tiltak i møte med krigsutsatte barn
 - Organisering ved mottak av krigsutsatte barn
 - Tverrfaglig samarbeid med hjelpeapparatet ved mottak av krigsutsatte barn
 - Vurdering av hjelpebehov og iverksetting av tiltak ved mottak av krigsutsatte barn
 
3c. Konsekvenser av kriser og traumehåndtering av barn og unge
- Utagerende og innagerende atferd
 - Sosiale og emosjonelle vansker
 - Psykiske lidelser hos barn og unge
 - Avhengighetslidelser
 - Rusmisbruk
 - Tilleggsvansker
 - Språkvansker
 - Sammensatte lærevansker
 - Skolevegring og skolefrafall
 - Komplisert sorg
 - Spiseforstyrrelser
 - Selvskading, selvmordsforsøk og selvmord
 - Tilknytningsvansker
 
