Emne 3: Traumer og traumehåndtering

  • Emnefakta

    • Emnekode
      TTHOS3
    • Studieprogram
      Traumer og traumehåndtering i oppvekstsektoren
    • Studiepoeng
      12
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emne 3: Traumer og traumehåndtering 

3a. Traumebevisst omsorg 

3b. Krise- og traumehåndtering 

3c. Konsekvenser av kriser og traumehåndtering av barn og unge

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begrepet traumebevisst omsorg og miljøterapi i oppvekstsektoren
  • har innsikt i relevant regelverk knyttet til psykososiale tiltak i møte med traumeutsatte barn ved kriser, ulykker og katastrofer
  • har bransjekunnskap om psykososiale tiltak ved krise- og traumehåndtering for krigsutsatte barn og unge
  • kan oppdatere yrkesfaglig kunnskap om konsekvenser av avhengighetslidelser og rusmisbruk blant traumeutsatte barn og unge
  • forstår egen bransjes betydning av tverrfaglig samarbeid av organisering ved kriser, ulykker og katastrofer

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om toleransevinduet ved traumehåndtering av barn og unge
  • kan anvende relevante faglige verktøy knyttet til skolevegring og skolefrafall blant traumeutsatte barn og unge
  • kan finne informasjon og fagstoff om komplekse traumer i arbeid med traumeutsatte barn og unge
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger knyttet til selvskading, selvmordsforsøk og selvmord blant traumeutsatte barn og unge

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvilke konsekvenser traumer kan gi for barn og unge
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelse av psykososiale tiltak i møte med krigsutsatte barn
  • kan utføre krise- og traumehåndterings tiltak ved krise-, ulykke- og katastrofesituasjoner etter traumeutsatte barn og unges behov og rettigheter
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og utøve tverrfaglig samarbeid for å ivareta traumeutsatte barn og unge med spiseforstyrrelser
  • kan utvikle arbeidsmetoder for å ivareta traumeutsatte barn og unge med utagerende og innagerende adferd

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
60 Time(r)
Selvstudie
282 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

3a. Traumebevisst omsorg

  • Traumebevisst miljøterapi i barnehage og skole
  • Bruk av tvangsmidler i traumebevisst omsorg
  • Toleransevinduet
  • Den tredelte hjernen
  • Komplekse traumer

 

3b. Krise- og traumehåndtering

  • Psykologisk førstehjelp – konkrete tiltak og råd i akuttsituasjoner
  • Psykososiale tiltak ved kriser, ulykker og katastrofer
  • Tverrfaglig samarbeid med hjelpeapparatet ved kriser, ulykker og katastrofer
  • Organisering ved kriser, ulykker og katastrofer
  • Vurdering av hjelpebehov og iverksetting av tiltak ved kriser, ulykker og katastrofer
  • Psykososiale tiltak i møte med krigsutsatte barn
  • Organisering ved mottak av krigsutsatte barn
  • Tverrfaglig samarbeid med hjelpeapparatet ved mottak av krigsutsatte barn
  • Vurdering av hjelpebehov og iverksetting av tiltak ved mottak av krigsutsatte barn

 

3c. Konsekvenser av kriser og traumehåndtering av barn og unge

  • Utagerende og innagerende atferd
  • Sosiale og emosjonelle vansker
  • Psykiske lidelser hos barn og unge
  • Avhengighetslidelser
  • Rusmisbruk
  • Tilleggsvansker
  • Språkvansker
  • Sammensatte lærevansker
  • Skolevegring og skolefrafall
  • Komplisert sorg
  • Spiseforstyrrelser
  • Selvskading, selvmordsforsøk og selvmord
  • Tilknytningsvansker

 

Pensum

TTHOS3 Emne 3: Traumer og traumehåndtering

Program som bruker emnet