Emne 2: Grunnlagstenkning om traumer

  • Emnefakta

    • Emnekode
      TTHOS2
    • Studieprogram
      Traumer og traumehåndtering i oppvekstsektoren
    • Studiepoeng
      8
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emne 2: Grunnlagstenkning om traumer

2a. Forståelse av ulike traumer 

2b. Barn i risikosituasjoner 

2c. Livsmestring for traumeutsatte barn og unge 

2d. Oppfølging etter alvorlige hendelser

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike typer traumer og traumereaksjoner blant barn og unge
  • har innsikt i ulike typer diagnoser, behandling og terapiformer som anvendes i traumehåndtering av psykisk syke barn og unge
  • har bransjekunnskap om livsmestring, selvfølelse og resiliens for traumeutsatte barn og unge
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om barn og unge som er i risiko for å utvikle traumer
  • forstår egen bransjes betydning av tverrsektorielt og tverrfaglig samarbeid i møte med traumeutsatte barn og unge

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap til å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger i møte med traumeutsatte barn, barn i risikosituasjoner og deres pårørende/omsorgspersoner
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i oppfølging av barn og unge etter alvorlige hendelser som kan medføre traumer
  • kan finne informasjon og fagstoff om utvikling av PTSD hos barn og unge
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger knyttet til traumer hos krigsutsatte barn og barn med flyktningbakgrunn

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for bransjeetiske prinsipper i arbeid med barn utsatt for fysiske og psykiske overgrep
  • har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med barn og unge med PTSD, som kommer til utrykk ved at arbeidet utføres faglig forsvarlig
  • kan utføre arbeid relatert til stress og livsmestring hos traumeutsatte barn og unge, og ivareta deres rettigheter og behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller, pårørende, barnevernstjeneste og helsetjenesten for å ivareta traumeutsatte barn og unge
  • kan utvikle arbeidsmetoder som ivaretar barn og unge utsatt for mobbing og som er i risiko for å utvikle traumer

 

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
60 Time(r)
Selvstudie
196 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor
Skikkethetsvurdering
Bestått - ikke bestått

Pensum

TTHOS2 Emne 2: Grunnlagstenkning om traumer

Program som bruker emnet