Emne 2: Grunnlagstenkning om traumer
Emnefakta
- EmnekodeTTHOS2
 - StudieprogramTraumer og traumehåndtering i oppvekstsektoren
 - Studiepoeng8
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 2: Grunnlagstenkning om traumer
2a. Forståelse av ulike traumer
2b. Barn i risikosituasjoner
2c. Livsmestring for traumeutsatte barn og unge
2d. Oppfølging etter alvorlige hendelser
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike typer traumer og traumereaksjoner blant barn og unge
 - har innsikt i ulike typer diagnoser, behandling og terapiformer som anvendes i traumehåndtering av psykisk syke barn og unge
 - har bransjekunnskap om livsmestring, selvfølelse og resiliens for traumeutsatte barn og unge
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om barn og unge som er i risiko for å utvikle traumer
 - forstår egen bransjes betydning av tverrsektorielt og tverrfaglig samarbeid i møte med traumeutsatte barn og unge
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap til å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger i møte med traumeutsatte barn, barn i risikosituasjoner og deres pårørende/omsorgspersoner
 - kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i oppfølging av barn og unge etter alvorlige hendelser som kan medføre traumer
 - kan finne informasjon og fagstoff om utvikling av PTSD hos barn og unge
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger knyttet til traumer hos krigsutsatte barn og barn med flyktningbakgrunn
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for bransjeetiske prinsipper i arbeid med barn utsatt for fysiske og psykiske overgrep
 - har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med barn og unge med PTSD, som kommer til utrykk ved at arbeidet utføres faglig forsvarlig
 - kan utføre arbeid relatert til stress og livsmestring hos traumeutsatte barn og unge, og ivareta deres rettigheter og behov
 - kan bygge relasjoner med fagfeller, pårørende, barnevernstjeneste og helsetjenesten for å ivareta traumeutsatte barn og unge
 - kan utvikle arbeidsmetoder som ivaretar barn og unge utsatt for mobbing og som er i risiko for å utvikle traumer
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 60 Time(r)  |  
Selvstudie  | 196 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
2a. Forståelse av ulike traumer
- Hva er traumer?
 - Diagnoser og behandlingsformer 
- PTSD
 - Dissosiative lidelser
 - Tilknytningsforstyrrelser
 - Psykiske lidelser
 - Angst og depresjon
 
 
2b. Barn i risikosituasjoner
- Observasjon og kartlegging av barn i risikosituasjoner 
- Observasjons- og kartleggingsverktøy
 
 - Tidlig innsats og forebygging
 - Naturkatastrofer og ulykker
 - Omsorgssvikt og vold i nære relasjoner
 - Foresattes rusmisbruk
 - Fysiske og psykiske overgrep
 - Barn og skilsmisser
 - Alvorlig syke barn
 - Barn som pårørende
 - Barn av psykisk syke foreldre/omsorgspersoner
 - Barn med flyktningbakgrunn
 - Krigsutsatte barn
 - Utfordringer knyttet til tradisjon, kultur og religion
 - Barn og unge som har opplevd/opplever mobbing
 - Barn som etterlatte ved selvmord
 
2c. Livsmestring for traumeutsatte barn og unge
- Tverrsektorielt og tverrfaglig samarbeid
 - Styrke barnets forståelse av seg selv
 - Livsmestring og selvfølelse
 - Resiliens 
- Løvetannbarn
 
 - Stress
 - Holdninger
 
2d. Oppfølging etter alvorlige hendelser
- Oppfølging etter alvorlige hendelser 
- traumeutsatte barn og unge
 - barn som ikke er direkte berørt av situasjonen
 
 - Frykt, triggere og mediepåvirkning 
- traumeutsatte barn og unge
 - barn som ikke er direkte berørt av situasjonen
 
 - Barnevernstjenesten 
- Fosterhjem/institusjon/beredskapshjem
 
 - Lov om barnevern
 - Oppvekstsektorens ansvar
 - Oppmerksomhetsplikten
 - Opplysningsplikten vs. taushetsplikten
 - Lovgivning om vold mot barn (Barneloven)
 - FNs Barnekonvensjon
 
