Emne 2: Grunnlagstenkning om traumer

  • Emnefakta

    • Emnekode
      TTHOS2
    • Studieprogram
      Traumer og traumehåndtering i oppvekstsektoren
    • Studiepoeng
      8
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emne 2: Grunnlagstenkning om traumer

2a. Forståelse av ulike traumer 

2b. Barn i risikosituasjoner 

2c. Livsmestring for traumeutsatte barn og unge 

2d. Oppfølging etter alvorlige hendelser

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike typer traumer og traumereaksjoner blant barn og unge
  • har innsikt i ulike typer diagnoser, behandling og terapiformer som anvendes i traumehåndtering av psykisk syke barn og unge
  • har bransjekunnskap om livsmestring, selvfølelse og resiliens for traumeutsatte barn og unge
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om barn og unge som er i risiko for å utvikle traumer
  • forstår egen bransjes betydning av tverrsektorielt og tverrfaglig samarbeid i møte med traumeutsatte barn og unge

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap til å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger i møte med traumeutsatte barn, barn i risikosituasjoner og deres pårørende/omsorgspersoner
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i oppfølging av barn og unge etter alvorlige hendelser som kan medføre traumer
  • kan finne informasjon og fagstoff om utvikling av PTSD hos barn og unge
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger knyttet til traumer hos krigsutsatte barn og barn med flyktningbakgrunn

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for bransjeetiske prinsipper i arbeid med barn utsatt for fysiske og psykiske overgrep
  • har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med barn og unge med PTSD, som kommer til utrykk ved at arbeidet utføres faglig forsvarlig
  • kan utføre arbeid relatert til stress og livsmestring hos traumeutsatte barn og unge, og ivareta deres rettigheter og behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller, pårørende, barnevernstjeneste og helsetjenesten for å ivareta traumeutsatte barn og unge
  • kan utvikle arbeidsmetoder som ivaretar barn og unge utsatt for mobbing og som er i risiko for å utvikle traumer

 

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
60 Time(r)
Selvstudie
196 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

2a. Forståelse av ulike traumer

  • Hva er traumer?
  • Diagnoser og behandlingsformer
    • PTSD
    • Dissosiative lidelser
    • Tilknytningsforstyrrelser
    • Psykiske lidelser
    • Angst og depresjon

 

2b. Barn i risikosituasjoner

  • Observasjon og kartlegging av barn i risikosituasjoner
    • Observasjons- og kartleggingsverktøy
  • Tidlig innsats og forebygging
  • Naturkatastrofer og ulykker
  • Omsorgssvikt og vold i nære relasjoner
  • Foresattes rusmisbruk
  • Fysiske og psykiske overgrep
  • Barn og skilsmisser
  • Alvorlig syke barn
  • Barn som pårørende
  • Barn av psykisk syke foreldre/omsorgspersoner
  • Barn med flyktningbakgrunn
  • Krigsutsatte barn
  • Utfordringer knyttet til tradisjon, kultur og religion
  • Barn og unge som har opplevd/opplever mobbing
  • Barn som etterlatte ved selvmord

 

2c. Livsmestring for traumeutsatte barn og unge

  • Tverrsektorielt og tverrfaglig samarbeid
  • Styrke barnets forståelse av seg selv
  • Livsmestring og selvfølelse
  • Resiliens
    • Løvetannbarn
  • Stress
  • Holdninger

 

2d. Oppfølging etter alvorlige hendelser

  • Oppfølging etter alvorlige hendelser
    • traumeutsatte barn og unge
    • barn som ikke er direkte berørt av situasjonen
  • Frykt, triggere og mediepåvirkning
    • traumeutsatte barn og unge
    • barn som ikke er direkte berørt av situasjonen
  • Barnevernstjenesten
    • Fosterhjem/institusjon/beredskapshjem
  • Lov om barnevern
  • Oppvekstsektorens ansvar
  • Oppmerksomhetsplikten
  • Opplysningsplikten vs. taushetsplikten
  • Lovgivning om vold mot barn (Barneloven)
  • FNs Barnekonvensjon

 

Pensum

TTHOS2 Emne 2: Grunnlagstenkning om traumer

Program som bruker emnet