Emne 2: Grunnlagstenkning om traumer
Emnefakta
- EmnekodeTTHOS2
- StudieprogramTraumer og traumehåndtering i oppvekstsektoren
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 2: Grunnlagstenkning om traumer
2a. Forståelse av ulike traumer
2b. Barn i risikosituasjoner
2c. Livsmestring for traumeutsatte barn og unge
2d. Oppfølging etter alvorlige hendelser
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike typer traumer og traumereaksjoner blant barn og unge
- har innsikt i ulike typer diagnoser, behandling og terapiformer som anvendes i traumehåndtering av psykisk syke barn og unge
- har bransjekunnskap om livsmestring, selvfølelse og resiliens for traumeutsatte barn og unge
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om barn og unge som er i risiko for å utvikle traumer
- forstår egen bransjes betydning av tverrsektorielt og tverrfaglig samarbeid i møte med traumeutsatte barn og unge
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap til å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger i møte med traumeutsatte barn, barn i risikosituasjoner og deres pårørende/omsorgspersoner
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i oppfølging av barn og unge etter alvorlige hendelser som kan medføre traumer
- kan finne informasjon og fagstoff om utvikling av PTSD hos barn og unge
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger knyttet til traumer hos krigsutsatte barn og barn med flyktningbakgrunn
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for bransjeetiske prinsipper i arbeid med barn utsatt for fysiske og psykiske overgrep
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med barn og unge med PTSD, som kommer til utrykk ved at arbeidet utføres faglig forsvarlig
- kan utføre arbeid relatert til stress og livsmestring hos traumeutsatte barn og unge, og ivareta deres rettigheter og behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller, pårørende, barnevernstjeneste og helsetjenesten for å ivareta traumeutsatte barn og unge
- kan utvikle arbeidsmetoder som ivaretar barn og unge utsatt for mobbing og som er i risiko for å utvikle traumer
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 60 Time(r) |
Selvstudie | 196 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |