Praktisk ledelse - Arbeidsmiljø, verdier og mangfold
Studiefakta
- FagområdeLedelsesfag
- Studiepoeng60
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedBergen, Drammen, Lillestrøm, Oslo, Trondheim
- StudieformUndervisning ved studiestedet, Undervisning med digitalt oppmøte, Deltid
- StudieprogramPraktisk ledelse - Arbeidsmiljø, verdier og mangfold
- Startsemester2026 Høst
Praktisk ledelse - Arbeidsmiljø, verdier og mangfold
Generell informasjon
Fagskoleutdanningene har som samfunnsoppdrag og dekke arbeidslivets kompetansebehov. Fagskoleutdanning er en høyere yrkesfaglig utdanning i Norge, og utdanningen reguleres av Lov om høyere yrkesfaglig utdanning. Fagskoleutdanning har som overordnet mål å utdanne reflektere yrkesutøvere, med høy yrkesetisk standard som tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med tjenesteytere, brukere / pasienter og pårørende. Studentene skal etter endt utdanning ha etablert et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling med klar forankring i arbeidslivet.
I henhold til lov om høyere yrkesfaglig utdanning, er innhold og bestemmelser i denne fagskoleutdanningen vedtatt av styret i Fagskolen Diakonova. Nivået er i henhold til Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR).
Mål og hovedmomenter
Overgangen fra å være en dyktig fagarbeider til å innta en lederrolle er krevende og innebærer en betydelig omstilling. Tradisjonelt har for eksempel ledende stillinger i helse- og oppvekstsektoren vært dominert av sykepleiere og barnehagelærere. Vi ser imidlertid en endring der mange fagarbeidere i stadig større grad blir vurdert for mer ledende roller.
Overgangen fra fagarbeider til leder er en personlig transformasjon, ikke bare en endring i tittel. Det innebærer å forlate den kjente rollen som fagperson og møte nye utfordringer. Mens fagarbeidere utfører oppgaver selv, må ledere delegere og veilede andre. Denne overgangen krever ikke bare endring i oppgaver, men også i identitet. Førstegangsledere gjennomgår en læringsprosess der de utvikler nye ferdigheter og tilpasser seg sin nye rolle.
Forskning viser at nye ledere ofte mangler støtte og veiledning, noe som fører til utfordringer når de må navigere i relasjoner og håndtere konflikter samtidig som de gjennomgår sitt eget identitetsskifte. Dette blir spesielt utfordrende når man går fra å være kollega til å bli leder for de man tidligere var likestilt med. Forventninger fra både overordnede og underordnede kan skape stress og usikkerhet hos førstegangsledere.
Utdanningsprogrammet Praktisk ledelse - Arbeidsmiljø, verdier og mangfold er skreddersydd for å støtte fagarbeidere som tar på seg lederansvar, samt nye studenter som ønsker å forberede seg på fremtidige lederroller, uavhengig av fagfelt. Målet er å utruste studentene med verktøy og kunnskap for å mestre overgangen fra fagrollen til lederrollen.
I utdanningen utforskes sentrale temaer som førstegangsledelse, selvledelse og lederutvikling. Studentene tilegner seg kunnskaper og ferdigheter i å lede gjennom effektiv kommunikasjon, inspirere team og etablere relasjoner både internt og eksternt. De får også en grundig forståelse av prinsipper for ledelse og personaladministrasjon, inkludert ulike ledelsesperspektiver, den norske arbeidslivsmodellen og strategier for omstilling. Emnet gir også en gjennomgang av mellomlederens ansvar og rolle. I tillegg lærer studentene å identifisere risikoer og håndtere konflikter basert på rammer, regelverk og arbeidsmiljøfaktorer.
Moderne ledelse legger økende vekt på verdibasert tilnærming, der både organisasjoner og ledere søker å handle i tråd med gode prinsipper og verdier. Utdanningen gir en forståelse av hvordan verdibasert ledelse former organisasjonens kultur og retning. Dette inkluderer å identifisere og kommunisere organisasjonens verdier, samt integrere disse i beslutningsprosesser og daglig praksis.
Mangfoldsledelse fokuserer på å håndtere og utnytte mangfold blant ansatte for å fremme inkludering, trivsel og effektivitet på arbeidsplassen. Studentene lærer at ved å anerkjenne og verdsette forskjellene blant ansatte, kan organisasjoner dra nytte av et bredere spekter av kompetanse og ressurser. Dette styrker arbeidsmiljøet og kan gi organisasjonen en konkurransefordel ved å stimulere til innovasjon og kreativitet.
Emnene 6a og 6b gir studentene muligheten til å fordype seg enten i mangfoldsledelse eller verdibasert ledelse gjennom en fordypningsoppgave. Dette gir studentene frihet til å utforske selvvalgte temaer innen ledelse som er spesielt relevante for deres rolle som ledere og deres interesser.
Verdigrunnlag og bærekraft
Fagskolen Diakonova forholder seg til et verdigrunnlag som er i tråd med FNs verdenserklæring om menneskerettigheter, FNs klimakonvensjon og ILO-konvensjonene (International Labour Organization). Dette verdigrunnlaget er preget av demokrati, likeverd og inkludering, med mål om å fremme læringsprosesser og samfunnsbevissthet.
Et bærekraftig arbeidsliv omfatter sosiale, økonomiske og miljømessige hensyn. Økonomisk bærekraft innebærer bevissthet rundt ressursbruk, effektiv organisering av arbeidstiden og hensiktsmessig bruk av ressurser. Sosial bærekraft handler om trivsel og et godt arbeidsmiljø for de ansatte, samt tilrettelegging av trivselsfremmende arenaer. Miljømessig bærekraft innebærer å redusere klimaavtrykket gjennom blant annet bærekraftige innkjøp, forbruk og avfallshåndtering.
Ansvars- og funksjonsområde
Etter fullført utdanning vil kandidatene være rustet for ledende roller i ulike organisasjoner. De vil kunne lede team gjennom effektiv kommunikasjon og inspirere medarbeidere, samt ha solid kompetanse innen personalarbeid. Kandidatene vil ha grundig kunnskap om verdier og verdibasert ledelse, samt være i stand til å håndtere mangfold blant ansatte for å fremme inkludering og effektivitet.
Opptakskrav
Fagskolen Diakonova følger LOV 2018-06-08-28 Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleloven), lovens sentrale forskrift FOR 2019-07-11-1005 Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning, samt skolens lokale forskrift FOR-2025-01-09-20 Forskrift om opptak, utdanninger og eksamen ved Fagskolen Diakonova.
Utdanningen retter seg mot fagarbeidere som har påtatt seg lederansvar eller ønsker å kvalifisere seg for fremtidige lederroller. Studieprogrammet design er fleksibelt, slik at det kan gjennomføres på deltid ved siden av jobb.
Formelle opptakskrav
Opptak til utdanningen skjer på grunnlag av fullført og bestått videregående opplæring med
- fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra yrkesfaglige programfag
- generell studiekompetanse
Betinget opptak
Søkere som ikke har dokumentert fullført og bestått fagprøve, svenneprøve eller vitnemål innen fristen for å sende inn dokumentasjon, og som derfor ikke er kvalifisert for opptak, kan få opptak dersom de kan dokumentere at de skal gjennomføre fagprøve/svenneprøve/eksamen i løpet av påfølgende semester. Studenter med opptak uten fagprøve/svenneprøve/eksamen kan ikke reservere studieplassen.
Oppfylles ikke vilkårene i løpet av første semester, mister studenten studieplassen og studieretten. Studentene som går opp til eksamen i en utdanning de har fått betinget opptak i, får ikke eksamen godkjent som bestått uten at opptakskravet er oppfylt.
Opptak på grunnlag av utenlandsk utdanning
Søkere med fullført og bestått videregående opplæring fra de andre nordiske landene er kvalifiserte for opptak når den videregående opplæringen i de respektive landene gir generelt opptaksgrunnlag til aktuell norsk fagskoleutdanning.
Søkere utenfor Norden må dokumentere opplæring og praksis ved autorisert translatør og ha bestått eller ha likeverdig realkompetanse i de felles allmenne fagene tilsvarende Vg1 og Vg2 i yrkesfaglige utdanningsprogram.
Språkkrav for søkere med utenlandsk utdanning
Søkere med fullført og bestått videregående opplæring fra de andre nordiske landene er kvalifiserte for opptak uten tilleggskrav i norsk.
Søkere med fullført og bestått treårig videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere kunnskaper i norsk. Kunnskaper i norsk dokumenteres ved å ha bestått én av følgende prøver:
a) norsk med 393 timer fra videregående opplæring
b) eksamen fra trinn 3 i norsk for utenlandske studenter ved universitetene
c) eksamen fra 1-årig studium i norsk språk og samfunnskunnskap for utenlandske studenter
d) skriftlig test i norsk, høyere nivå («Bergenstesten»), med minimum 450 poeng eller «bestått» etter ny vurderingsordning f.o.m. høsten 2009
e) avsluttende prøve i norsk (norskprøven) med ferdigheter på minimum nivå B2 i alle delferdigheter, jf. lov 6. november 2020 nr. 127 om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringsloven) § 37.
Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering
Søkere som ikke oppfyller formelle opptakskrav og har fylt 23 år, kan søke opptak på grunnlag av realkompetanse ved Fagskolen Diakonova.
Søkere må kunne dokumentere realkompetanse tilsvarende de formelle opptakskravene beskrevet i denne studieplanen.
Realkompetansevurdering av relevant praksis foretas av fagskolen i henhold til Fagskolen Diakonovas egne retningslinjer for realkompetansevurdering.
Ved tvil om tilfredsstillende realkompetanse, kan det bli aktuelt å gjennomføre opptaksprøve/fagsamtale med søker for å få et bedre vurderingsgrunnlag.
Søkere må også dokumentere tilstrekkelige ferdigheter i norsk for å gjennomføre utdanningen. Krav til språknivå er de samme som for søkere med utenlandsk utdanning. (Se språkkrav for søkere med utenlandsk utdanning ovenfor).
Læringsutbytte
Overordnet læringsutbyttebeskrivelsene for en høyere yrkesfaglig utdanning på nivå 5.1, i tråd med nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Overordnet læringsutbytte for Praktisk ledelse – arbeidsmiljø, verdier og mangfold:
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om grunnleggende begreper, prosesser og verktøy innen personlig lederutvikling, ledelse, personalarbeid, arbeidsmiljø, verdibasert ledelse og mangfoldsledelse
-
har innsikt i relevante lover, forskrifter og standarder knyttet til ledelse, personalarbeid, arbeidsmiljø, likestilling og mangfold
-
har kunnskap om mellomlederens rolle i endringsprosesser og dens betydning for effektiv kommunikasjon, konflikthåndtering og implementering av organisatoriske mål og strategier
-
har kunnskap om betydningen av mangfold, inkludering og likestilling for samfunn og organisasjoner, samt betydningen av verdibasert ledelse og verdier for arbeidslivet
-
kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om ledelse, arbeidsmiljø, personalarbeid, mangfoldsledelse og verdibasert ledelse
-
forstår betydningen av kommunikasjon, relasjoner og motivasjon for å fremme et godt arbeidsmiljø, samt hvordan mangfold, likestilling og verdier bidrar til å styrke organisasjonens posisjon og samfunnsutvikling
Ferdigheter
Studenten
-
kan anvende kunnskap om ledelse, arbeidsmiljø og personalarbeid for å etablere og opprettholde en positiv arbeidskultur
-
kan anvende kunnskap om verdibasert ledelse og verdibaserte ledelsesprinsipper for å fremme etisk praksis på arbeidsplassen
-
kan anvende varierte ledelsesverktøy for å utvikle egen lederrolle i samsvar med organisasjonens mål og behov
-
kan anvende faglige verktøy for å analysere og løse mangfoldsrelaterte problemstillinger på arbeidsplassen
-
kan anvende kommunikasjonsteknikker og relasjonsprinsipper for å skape et positivt arbeidsmiljø og motivere teammedlemmer
-
kan finne og anvende relevant informasjon og fagstoff om ledelse, arbeidsmiljø, personalarbeid, mangfoldsledelse og verdibasert ledelse
-
Kan kartlegge mellomlederens rolle i endringsprosesser og identifisere ulike typer mangfold og mangfoldskompetanse i organisasjoner
Generell kompetanse
Studenten
-
har forståelse for etiske prinsipper og dilemmaer innen ledelse, maktutøvelse og konflikthåndtering
-
har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til mangfoldsledelse og verdibasert ledelse
-
har utviklet en etisk grunnholdning som gjenspeiles i utøvelsen av lederrollen, inkludert mangfoldsledelse og verdibasert ledelse
-
kan utføre organisatoriske endringer og ledelse med fokus på effektiv kommunikasjon, beslutningsprosesser, mangfold, inkludering og organisasjonens verdier for å skape et trygt, motiverende og produktivt arbeidsmiljø
-
kan bygge og vedlikeholde relasjoner internt og eksternt, samarbeide på tvers av fagområder og kulturer, og fremme felles verdier og etisk atferd på arbeidsplassen
-
kan utvikle og implementere tiltak innen verdibasert ledelse for å styrke organisasjonskulturen, fremme etisk praksis og håndtere konflikter effektivt
-
kan utvikle arbeidsmetoder som bidrar til forbedring av lederrollen, jobbutforming, effektivt personalarbeid og en inkluderende organisasjonskultur som støtter opplevelsen av tilhørighet og er i tråd med organisasjonens verdier
Studiets struktur og oppbygning
Studiet er nettbasert med fysiske samlinger
Utdanningsform
Nettbasert med samlinger.
Arbeids- undervisningsformer
Fagskolen legger til rette for et inspirerende læringsmiljø der studentene får mulighet til å bygge videre på sin yrkes- og utdanningsbakgrunn innen ledelse. Det legges vekt på studentmedvirkning i undervisning og andre læringsaktiviteter. Studieprogrammet baserer seg på tillit til at hver student er en motivert og aktiv deltaker. Det tilrettelegges derfor for en kontinuerlig dialog mellom lærere og studenter om undervisning og læring, noe som gir grunnlag for kvalitetsforbedring både i studiet og i praksisfeltet. Første studieuke gir en innføring i studie- og arbeidsformer, studieteknikk og oppgaveskriving.
Studentaktive læringsmetoder
Varierte metoder, oppgaver og læringsarenaer, i tillegg til høy grad av studentaktivitet, er sentrale elementer i fagskolens tilnærming til læring. Undervisnings- og arbeidsformer inkluderer oversiktsforelesninger, seminarer, gruppearbeid, simulering, ferdighetstrening, veiledning, praksisstudier, obligatoriske læringsaktiviteter og selvstudium. Studentene oppfordres til kritisk tenkning gjennom refleksjon og diskusjoner i ulike sammenhenger på campus, i nettbaserte læringsgrupper og i praksisfeltet. Et viktig premiss er et læringsmiljø preget av respekt, samarbeid og deling av perspektiver, kunnskap og erfaringer.
Eksempler på arbeids- og undervisningsformer:
-
Ressursforelesning
-
Oppgaveseminarer
-
Rollespill og simulering
-
Audiovisuell undervisning
-
Refleksjonsgrupper og teamprosjekter
-
Gjesteforelesninger
-
Flipped classroom
-
Hospitering/arbeidsskygging
-
Mentorering
-
Oppgaver, selvstudier, egeninnsats
Gruppearbeid og veiledning
Fagskolen vektlegger betydningen av samarbeid for å sikre kvalitet i oppgave- og problemløsning. Studentene får opplæring i gruppeprosesser og deltar i ulike former for gruppearbeid i både teoretiske og praktiske studier. Det tilbys 8 timer gruppe- og individuell veiledning i hvert emne gjennom hele studieprogrammet, knyttet både til teoretiske studier og praksis. Veiledningen spiller en viktig rolle i å støtte studentene i å forstå og anvende det faglige innholdet.
Fleksibel læring – IKT- støttet undervisning
Fleksible undervisnings- og læringsformer er sentrale i studiet gjennom bruk av digitale verktøy i undervisning, veiledning, gruppearbeid og eksamensavvikling. Alle studenter får tilgang til fagskolens læringsplattform, og det forventes at de har eller tilegner seg nødvendig digital kompetanse samt tilgang til PC og internett.
Faglig skriving, fag- og utviklingsarbeid
Studentene må forberede og levere ulike typer skriftlige oppgaver, som faglige refleksjonsnotater eller studieoppgaver. Det forventes at skriftlig arbeid følger gjeldende retningslinjer for oppgaveskriving.
Læring og dannelse gjennom refleksjon
Refleksjon er en viktig del av studentenes læringsprosess. Gjennom refleksjon oppfordres studentene til å vurdere sin egen læring, holdninger, verdier og relasjoner, og bidrar til en lærings- og dannelsesprosess både faglig og personlig. Refleksjonsnotater, både individuelt og i grupper, inngår som ett av flere arbeidskrav i studiet.
Vurdering
Ved Fagskolen Diakonova benyttes både vurdering underveis og sluttvurdering som en del av vurderingspraksisen. Underveisurdering er prosessorientert og støtter studentenes læringsprosess, mens sluttvurdering gir informasjon om den endelige kompetansen studentene har oppnådd. I alle emner får studentene vurdering underveis gjennom tilbakemeldinger på arbeidskrav som innleveringer, gruppearbeid, simuleringer og andre erfaringsbaserte læringsmetoder.
Sluttvurdering gis i form av karakteruttrykk (A til F) og bestått/ikke bestått på eksamener i teoretiske emner. Vurderingsformene tilpasses de spesifikke læringsutbyttene i hvert emne og kan være individuelle eller gruppebaserte.
I emner med krav om obligatorisk nærvær må studentene oppfylle disse kravene for å kunne avlegge eksamen. Dette er spesielt viktig da utdanningen innebærer erfaringsbaserte metoder og læring gjennom praktiske øvelser, gruppearbeid og andre aktive læringsformer. Der det er krav om nærværsplikt må studenten ha vært til stede i henhold til krav som er stilt for tilstedeværelse for å kunne ta eksamen.
Eksamen
Fagskolen har utarbeidet sine egne retningslinjer for gjennomføring av emneeksamen og eksamen eller fordypningsoppgaven i fordypningsemne. Evalueringen skal være praktisk rettet og knyttet til ett eller flere temaer i fagene innen utdanningen. Gjennom fordypningsoppgaven skal studentene demonstrere refleksjon og anvendelse av relevant teori og erfaringer fra praksisfeltet. Studenten skal gjennom forberedelse og planlegging utarbeide og levere en prosjekt- og framdriftsplan som inkluderer problemstilling, relevante overordnede læringsutbyttebeskrivelser og forslag til aktuell litteratur.
Eksamensformen beskrives i detalj i emnebeskrivelsene. Vurderingskriteriene blir gjort kjent for studentene ved starten av hvert emne. Eksamen blir gjennomført i samsvar med forskrift om opptak, studier, eksamen og grader ved Fagskolen Diakonova.
Vitnemål
Etter fullført og bestått studieprogram utstedes et vitnemål, Vocational Diploma (VD). For studenter som ikke fullfører alle emner, utstedes en karakterutskrift for de beståtte emnene.
Karakterskalaen nedenfor gir en kvallitativ beskrivelse av de enkelte karaktertrinn. Karakteren A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå.
Karakteren F innebærer ikke bestått.
| Symbol | Beskrivelse | Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier |
|---|---|---|
| A | Fremragende | Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Studenten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. |
| B | Meget god | Meget god prestasjon. Studenten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. |
| C | God | Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Studenten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
| D | Nokså god | En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Studenten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. |
| E | Tilstrekkelig | Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Studenten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
| F | Ikke bestått | Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Studenten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
| Symbol | Beskrivelse | Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier |
|---|---|---|
| Bestått | Bestått | Prestasjon som tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Studenten viser både tilfredsstillende vurderingsevne og selvstendighet. |
| Ikke bestått | Ikke bestått | Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Studenten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
Evaluering
Etter studiestart, midtveis i studiet og ved slutten av studiet avsettes det tid til prosessevaluering for å fremme videre læring og utvikling. Evaluering gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, læreren og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
Emneinnhold i Praktisk ledelse - Arbeidsmiljø, verdier og mangfold
| Emnebeskrivelse | Innhold | Studiepoeng |
|---|---|---|
| 00PLA Personlig lederutvikling og selvledelse | Dette emnet dekker flere grunnleggende dimensjoner av lederskapet, inkludert selvledelse, lederutvikling, kommunikasjon og relasjonsbygging. Gjennom emnet vil studentene lære om utfordringer knyttet til førstegangsledelse og overgangen fra medarbeider til leder. Studentene skal utforske dilemmaer i lederskapet og reflektere over lederens rolle som kulturbærer og rollemodell i organisasjonen. Studentene vil også utvikle praktiske ferdigheter for å bygge tillit, motivere teamet og innføring i endringskommunikasjon. Emnet fokuserer på hvordan ledere kan skape et positivt arbeidsmiljø gjennom effektiv kommunikasjon, inspirere teamet sitt og bygge relasjoner både internt og eksternt. | 10 |
| 00PLB Praktisk ledelse og personalarbeid | Dette emnet gir studentene en omfattende forståelse av praktiske ledelsesprinsipper og nøkkelkonsepter innen personalledelse- og administrasjon. Studentene vil utforske ulike perspektiver på ledelse, inkludert teoretiske tilnærminger, lederroller, -oppgaver og -stiler. I emnet vil studentene bli kjent med mellomlederens rolle i organisasjonen og betydningen av denne rollen i å lede organisatoriske endringsprosesser. Studentene vil få innsikt i viktige aspekter ved personaladministrasjon, inkludert planlegging, rekruttering, utvikling, oppfølging og avvikling av arbeidsforhold. Videre vil ulike arbeidstidsordninger og betydningen av å bygge et godt medarbeiderskap bli berørt. | 10 |
| 00PLC Arbeidsmiljø og helsefremmende arbeidsplasser | Emnet Arbeidsmiljø og helsefremmende arbeidsplasser gir studentene et begrep om helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen. Studentene får en bred kunnskap om faktorer og regelverk som påvirker arbeidsmiljøet og hvordan disse kan håndteres og forbedres. De vil også lære om psykososiale arbeidsmiljøfaktorer, helse og stress i arbeidslivet, samt motivasjonsteorier. Generelt vil studentene utvikle en forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til HMS, arbeidsmiljøfaktorer og risikoanalyser, samt en etisk grunnholdning i utøvelsen av HMS- tiltak og ledelse. Hensikten er å bidra til et trygt og helsefremmende arbeidsmiljø og bygge relasjoner med ansatte og eksterne interessenter. | 10 |
| 00PLD Mangfoldsledelse i praksis | I dette emnet settes søkelys på ledelse som kan skape inkluderende kulturer og dra nytte av mangfoldet i moderne organisasjoner. Studenten vil lære om ulike teorier, begreper og verktøy knyttet til mangfold, inkludering og verdiskaping. I tillegg til relevant lovgivning og prinsipper for likestilling kommer også den etiske dimensjon til vurdering. Temaer som dekkes omfavner mangfoldets relevans, mangfoldsledelse, verdiskaping gjennom organisasjonskultur, og utnyttelse av mangfold og kompetanse i team. Emnet utforsker også hvordan ledere kan anerkjenne og utvikle ansattes mangfoldskompetanse, lytte til ulike perspektiver og lede mangfoldige team mot økt verdiskaping. Studenten vil utfordres på praktisk mangfoldsledelse, skape inkluderende arbeidsmiljøer og tverrkulturell kommunikasjon. Generelt vil studentene utvikle en dypere forståelse av mangfoldets rolle i organisasjoner og samfunnet, samt evnen til å bygge relasjoner på tvers av faglige og kulturelle grenser for å fremme inkludering og mangfold. | 10 |
| 00PLE Verdibasert ledelse i praksis | I emnet vektlegges ledelse hvor det integreres verdier i beslutninger, handlinger og atferd tilpasset ulike situasjoner. Hovedtemaene i emnet er etikk og moral, verdienes betydning og funksjon, verdibasert ledelse som ledelsesfilosofi, samt metoder og tiltak for praktisk verdiarbeid. Studenten vil lære å utvikle og tilpasse arbeidsmetoder og tjenester i tråd med verdibaserte prinsipper, etikk og moralske dilemmaer. Samt anvendelse av slike prinsipper og metoder for å håndtere organisatoriske utfordringer. Emnet vil etablere en dypere forståelse av verdibasert ledelse i samfunns- og verdiskapingsperspektiv hvor studentene vil utvikle sin evne til å reflektere over etisk bevissthet og praktisere verdier på arbeidsplassen. | 10 |
| 01PLF Fordypning i mangfoldsledelse | Fordypning i mangfoldsledelse, emne 6a er ett av to valgfrie emner studenten kan velge mellom. Fordypningsoppgaven i mangfoldsledelse skal være et selvstendig skriftlig arbeid hvor studentene selv velger problemstilling. Problemstillingen skal være praksisrettet og knyttet til ett eller flere temaer som er dekket i Emne 4 Mangfoldsledelse i praksis. Studentene skal vise innsikt og anvende kunnskap til drøfting, selvstendig og kritisk tenkning i lys av problemstillingen. Forelesninger i emnet gir faglige innspill til oppgaveskriving og veileder studenten gjennom skriveprosessen stegvis. Studentene gis veiledning individuelt og i gruppe samt seminarer hvor studentene får øvelse i å presentere sitt arbeid skriftlig underveis i skriveprosessen. | 10 |
| 02PLF Fordypning i verdibasert ledelse | Fordypning i verdibasert ledelse, emne 6b er det andre av to valgfrie emnene studentene kan velge. Fordypningsoppgaven i Praktisk verdibasert ledelse skal være et selvstendig skriftlig arbeid hvor studentene selv velger problemstilling. Problemstillingen skal være praksisrettet og knyttet til ett eller flere temaer som er dekket i Emne 5 Praktisk verdibasert ledelse. Studentene skal vise innsikt og anvende kunnskap til drøfting, selvstendig og kritisk tenkning i lys av problemstillingen. Forelesninger i emnet gir faglige innspill til oppgaveskriving og veileder studenten gjennom skriveprosessen stegvis. Studentene gis veiledning individuelt og i gruppe samt seminarer hvor studentene får øvelse i å presentere sitt arbeid skriftlig underveis i skriveprosessen. | 10 |
| Sum | 70 |
Forventet arbeidsinnsats i Praktisk ledelse - Arbeidsmiljø, verdier og mangfold
| Emnebeskrivelse | Antall uker | Egenstudier, digitalt læringsmateriell | Lærerstyrt undervisning | Sum timer arbeidsinnsats i emnet | Veiledning | Lærerstyrt undervisning | Sum |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 00PLA Personlig lederutvikling og selvledelse | 12 | 194 | 0 | 250 | 8 | 48 | 512 |
| 00PLB Praktisk ledelse og personalarbeid | 12 | 194 | 48 | 250 | 8 | 0 | 512 |
| 00PLC Arbeidsmiljø og helsefremmende arbeidsplasser | 12 | 194 | 0 | 250 | 8 | 48 | 512 |
| 00PLD Mangfoldsledelse i praksis | 12 | 194 | 48 | 250 | 8 | 0 | 512 |
| 00PLE Verdibasert ledelse i praksis | 12 | 194 | 48 | 250 | 8 | 0 | 512 |
| 01PLF Fordypning i mangfoldsledelse | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 02PLF Fordypning i verdibasert ledelse | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Sum | 60 | 970 | 144 | 1250 | 40 | 96 | 2560 |
Arbeidskrav i Praktisk ledelse - Arbeidsmiljø, verdier og mangfold
| Emnebeskrivelse | Skriftlig fordypningsoppgave, individuelt eller i gruppe med muntlig fremlegg | Gruppeoppgave med muntlig presentasjon | Individuell skriftlig oppgave | Refleksjonsnotat | Sum |
|---|---|---|---|---|---|
| 00PLA Personlig lederutvikling og selvledelse | 0 | 0 | 0 | 700 | 700 |
| 00PLB Praktisk ledelse og personalarbeid | 0 | 2000 | 0 | 0 | 2000 |
| 00PLC Arbeidsmiljø og helsefremmende arbeidsplasser | 0 | 0 | 1000 | 0 | 1000 |
| 00PLD Mangfoldsledelse i praksis | 0 | 0 | 0 | 1000 | 1000 |
| 00PLE Verdibasert ledelse i praksis | 0 | 0 | 0 | 1000 | 1000 |
| 01PLF Fordypning i mangfoldsledelse | 4000 | 0 | 0 | 0 | 4000 |
| 02PLF Fordypning i verdibasert ledelse | 4000 | 0 | 0 | 0 | 4000 |
| Sum | 8000 | 2000 | 1000 | 2700 | 13700 |
Pensumlitteratur for Praktisk ledelse - Arbeidsmiljø, verdier og mangfold
| Emnebeskrivelse | Pensumliste |
|---|---|
| 00PLA Personlig lederutvikling og selvledelse | Litteratur:
Totalt 556 sider Anbefalt litteratur:
Totalt: 208 sider |
| 00PLB Praktisk ledelse og personalarbeid | Litteratur:
Totalt 467 sider
Anbefalt litteratur:
Totalt: 521 sider |
| 00PLC Arbeidsmiljø og helsefremmende arbeidsplasser | Litteraturliste:
Totalt: 335 sider
Anbefalt litteratur:
Totalt: 427 sider |
| 00PLD Mangfoldsledelse i praksis | Litteratur:
Totalt: 448 sider |
| 00PLE Verdibasert ledelse i praksis | Litteratur:
Totalt: 462 sider
Anbefalt litteratur:
Totalt: 251 sider |
| 01PLF Fordypning i mangfoldsledelse | Litteratur:
Selvvalgt pensum på 350 sider, direkte relevant for fordypningsoppgaven. Må være dokumentert. |
| 02PLF Fordypning i verdibasert ledelse | Litteratur:
Selvvalgt pensum på 350 sider, direkte relevant for fordypningsoppgaven. Må være dokumentert. |
| Sum |
