00PLC Arbeidsmiljø og helsefremmende arbeidsplasser

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studiested
      Bergen, Oslo
    • Studieprogram
      Praktisk ledelse - arbeidsmiljø, verdier og mangfold
    • Startsemester
      2027 Vår

Innhold

Emnet HMS og arbeidsmiljø gir studentene et begrep om helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen. Studentene får en bred kunnskap om faktorer og regelverk som påvirker arbeidsmiljøet og hvordan disse kan håndteres og forbedres. De vil også lære om psykososiale arbeidsmiljøfaktorer, helse og stress i arbeidslivet, samt motivasjonsteorier.

Generelt vil studentene utvikle en forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til HMS, arbeidsmiljøfaktorer og risikoanalyser, samt en etisk grunnholdning i utøvelsen av HMS- tiltak og ledelse. Hensikten er å bidra til et trygt og helsefremmende arbeidsmiljø og bygge relasjoner med ansatte og eksterne interessenter.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet (HMS).
  • har kunnskap om motiverende ledelse, arbeidsmiljøfaktorer og konflikthåndtering.
  • har innsikt i rammer og roller i HMS-arbeidet, herunder gjeldende regelverk, standarder, avtaler og kvalitetskrav.
  • har kjennskap til psykososiale arbeidsmiljøfaktorer, helse og stress i arbeidslivet, samt persepsjonspsykologi og attribusjonsteorier.
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen HMS problemstillinger.
  • forstår ulike motivasjonsteorier, samt prinsippene for motiverende jobbutforming og motiverende ledelse.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om HMS og arbeidsmiljøfaktorer på problemstillinger innen helse, miljø og sikkerhet.
  • kan anvende verktøy for å avdekke avvik og uønskede hendelser, som risikoanalyser, evaluering av psykososiale faktorer, samt dokumentasjon og rapporteringssystemer.
  • kan finne relevant informasjon og fagstoff om HMS ledelse og arbeidsmiljøfaktorer.
  • kan kartlegge og identifisere konflikter og konfliktstiger, og iverksette tiltak for konflikthåndtering og konfliktløsning.

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for etiske prinsipper og dilemmaer i konflikthåndtering.
  • har utviklet en etisk grunnholdning som gjenspeiles i utøvelsen av HMS-ledelse.
  • kan utføre arbeidet etter ansattes behov og bidra til et motiverende, trygt og helsefremmende arbeidsmiljø.
  • kan bygge relasjoner i organisasjonen og med eksterne interessenter knyttet til HMS arbeidet.
  • kan utvikle arbeidsmetoder som bidrar til forbedring av jobbutforming, helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen.

Tema

Helse, miljø og sikkerhet

  • Rammer og roller i HMS-arbeidet
  • Avvik og uønskede hendelser
  • HMS – ledelse

 

Arbeidsmiljøfaktorer

  • Psykososiale arbeidsmiljøfaktorer
  • Helse og stress i arbeidslivet
  • Persepsjonspsykologi og attribusjonsteorier

 

Motivasjon og ledelse

  • Motivasjonsbegrepet og motivasjonsteorier
  • Motiverende jobbutforming
  • Motiverende ledelse

 

Konflikter og ledelse

  • Konflikter og konfliktstige
  • Lederens rolle i konflikter
  • Konfliktløsning og - håndtering

Vurdering

Vurderingsuttrykk for alle arbeidskrav er bestått/ikke bestått.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Skriftlig individuell oppgave
A - F
Individuell
5 Dag(er)

Arbeidskrav

Vurderingsuttrykk for alle arbeidskrav er bestått/ikke bestått.

Evalueringsordninger

Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen

  • Eksamensoppgaven er et individuelt skriftlig refleksjonsnotat basert på arbeidskravet knyttet til HMS-ledelse, motivasjon og arbeidsmiljøfaktorer.
  • Omfang: 1000 ord (+/- 10%).
  • Alle obligatoriske aktiviteter må være fullført og bestått for at emnet skal godkjennes.

Pensumliste

Litteraturliste:

  • Botnmark, K. M. HMS-boka. Utgave 1. Fagbokforlaget. 2021. ISBN 9788245036923. (Kap. 3, 4, 5, 6, 7 og 8, 145 sider)
  • Einarsen, S. og Skogstad A. (red.). 2021. Det gode arbeidsmiljø. 3. utg. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 9788245009804. (Kap. 1, 2, 4, 7, 8, 12, 13, 14, 15, 16 og 17, 144 sider)
  • Simic P. B. Arnulf, J.K. (red.). Kommunikasjon for ledere og organisasjoner. 2019. Fagbokforlaget. ISBN 9788245023046. (Kap. 8 og 11, 46 sider)
  • Arbeidstilsynet. https://www.arbeidstilsynet.no/ (N/A)

Totalt: 335 sider

 

Anbefalt litteratur:

  • Buch, R. Dysvik, A. Kuvaas, B. Produktiv motivasjon i arbeidslivet. 2016. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 9788202394738. (Kap. 2, 3, 4, 6, 7 og 11, 144 sider)
  • Knudsen, J, A. Unstad, M, E. 2015. Lederen som konflikthåndterer - Refleksjoner og erfaringer. Kommuneforlaget. ISBN:9788244622349. (kap. 2- 7, 111 sider)
  • Nordby. H. Konflikthåndtering for ledere. Gyldendal Akademisk. 2017. ISBN: 9788205498907. (Kap. 2 – 10, 172 sider)

Totalt: 427 sider