02PLF Fordypning i verdibasert ledelse
Emnefakta
- FagområdeLedelsesfag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedBergen, Nettbasert, Oslo
- StudieprogramLederrollen i praksis - arbeidsmiljø, verdier og mangfold
- Startsemester2028 Vår
Innhold
Fordypning i verdibasert ledelse, emne 6b er det andre av to valgfrie emnene studentene kan velge.
Fordypningsoppgaven i Praktisk verdibasert ledelse skal være et selvstendig skriftlig arbeid hvor studentene selv velger problemstilling. Problemstillingen skal være praksisrettet og knyttet til ett eller flere temaer som er dekket i Emne 5 Praktisk verdibasert ledelse. Studentene skal vise innsikt og anvende kunnskap til drøfting, selvstendig og kritisk tenkning i lys av problemstillingen.
Forelesninger i emnet gir faglige innspill til oppgaveskriving og veileder studenten gjennom skriveprosessen stegvis. Studentene gis veiledning individuelt og i gruppe samt seminarer hvor studentene får øvelse i å presentere sitt arbeid skriftlig underveis i skriveprosessen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om det valgte temaet for fordypningsoppgaven innen verdibasert ledelse.
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap relevant for det valgte temaet for fordypningsoppgaven innen verdibasert ledelse.
- forstår betydningen av det valgte temaet for fordypningsoppgaven for egen yrkesutøvelse innen verdibasert ledelse.
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om verdibasert ledelse på en praktisk og relevant måte knyttet til det selvvalgte temaet for fordypningsoppgaven.
- kan finne informasjon og fagstoff innenfor temaet verdibasert ledelse relevant for fordypningsoppgaven.
- kan kartlegge faglige problemstillinger innenfor det valgte emnet for fordypningsoppgaven, samt identifisere og iverksette tiltak basert på verdiarbeid i praksis.
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til det valgte temaet for fordypningsoppgaven, og kan anvende disse prinsippene i utarbeidelsen av oppgaven.
- har utviklet en etisk grunnholdning og evne til å nyttiggjøre seg innsikten fra fagfeltet knyttet til det valgte temaet for fordypningsoppgaven.
- kan utvikle evne til å formidle og kommunisere resultater fra sitt eget skriftlige arbeid.
Tema
- Utvikling av problemstilling og relevante spørsmål for den valgte problemstillingen
- Søk etter relevant litteratur og bruk av henvisningsteknikk
- Gjennomgang av teoretiske perspektiver relevant for problemstillingen
- Bruk av metode og etiske retningslinjer
- Innhenting av informasjon og analyse av resultater
- Drøfting av funnene i lys av teori og erfaringer fra feltet
- Praksis med å gi og motta tilbakemeldinger i seminargrupper
Vurdering
Skriftlig fordypningsoppgave, individuelt eller i gruppe med muntlig fremlegg.
Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen:
- Fordypningsoppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe som et helhetlig skriftlig arbeid.
- Det er mulighet for studenter å samarbeide i par om oppgavearbeidet
- Det tilbys like mange veiledningstimer (8 inkludert gruppesesjoner) for par-prosjekter som for individuelle prosjekter.
- Oppgaveteksten blir presentert på første samling.
- Omfanget er på 4000 ord (+/- 10%).
- Muntlig presentasjon av fordypningsoppgaven.
- Alle gruppemedlemmene må delta med individuelle bidrag under framlegget.
- For at emnet skal godkjennes, må alle obligatoriske aktiviteter være gjennomført.
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
|---|---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | A - F | Gruppe/Individuell | 12 Uke(r) |
Arbeidskrav
Vurderingsuttrykk for alle arbeidskrav er bestått/ikke bestått.
Pensumliste
Litteratur:
- Federl, M. & Hoel, A. (2024). Hovedprosjektet i fagskolen. En veiledning for studenter. Fagbokforlaget. ISBN: 9788245038514 (96 sider).
Selvvalgt pensum på 350 sider, direkte relevant for fordypningsoppgaven. Må være dokumentert.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
|---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | Skriftlig fordypningsoppgave, individuelt eller i gruppe med muntlig fremlegg Muntlig fremlegg 4000 ord (+/- 10%) | Studiekrav | |
Oppgaveseminar | Delta på seminar | Arbeidskrav | |
Gruppeveiledning | Deltakelse i gruppeveiledning | Arbeidskrav | |
Selvstendig arbeid | Arbeidskrav | Selvstendig arbeid mellom samlingene | |
Veiledning | Veiledning - individuelt og i gruppe | Arbeidskrav | Veiledning, individuelt og i gruppe for å støtte studentenes læringsprosess |
