02PLF Fordypning i verdibasert ledelse

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studiested
      Bergen, Nettbasert, Oslo
    • Studieprogram
      Lederrollen i praksis - arbeidsmiljø, verdier og mangfold
    • Startsemester
      2028 Vår

Innhold

Fordypning i verdibasert ledelse, emne 6b er det andre av to valgfrie emnene studentene kan velge.

Fordypningsoppgaven i Praktisk verdibasert ledelse skal være et selvstendig skriftlig arbeid hvor studentene selv velger problemstilling. Problemstillingen skal være praksisrettet og knyttet til ett eller flere temaer som er dekket i Emne 5 Praktisk verdibasert ledelse. Studentene skal vise innsikt og anvende kunnskap til drøfting, selvstendig og kritisk tenkning i lys av problemstillingen.

Forelesninger i emnet gir faglige innspill til oppgaveskriving og veileder studenten gjennom skriveprosessen stegvis. Studentene gis veiledning individuelt og i gruppe samt seminarer hvor studentene får øvelse i å presentere sitt arbeid skriftlig underveis i skriveprosessen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om det valgte temaet for fordypningsoppgaven innen verdibasert ledelse.
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap relevant for det valgte temaet for fordypningsoppgaven innen verdibasert ledelse.
  • forstår betydningen av det valgte temaet for fordypningsoppgaven for egen yrkesutøvelse innen verdibasert ledelse.

Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende faglig kunnskap om verdibasert ledelse på en praktisk og relevant måte knyttet til det selvvalgte temaet for fordypningsoppgaven.
  • kan finne informasjon og fagstoff innenfor temaet verdibasert ledelse relevant for fordypningsoppgaven.
  • kan kartlegge faglige problemstillinger innenfor det valgte emnet for fordypningsoppgaven, samt identifisere og iverksette tiltak basert på verdiarbeid i praksis.

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til det valgte temaet for fordypningsoppgaven, og kan anvende disse prinsippene i utarbeidelsen av oppgaven.
  • har utviklet en etisk grunnholdning og evne til å nyttiggjøre seg innsikten fra fagfeltet knyttet til det valgte temaet for fordypningsoppgaven.
  • kan utvikle evne til å formidle og kommunisere resultater fra sitt eget skriftlige arbeid.

Tema

  • Utvikling av problemstilling og relevante spørsmål for den valgte problemstillingen
  • Søk etter relevant litteratur og bruk av henvisningsteknikk
  • Gjennomgang av teoretiske perspektiver relevant for problemstillingen
  • Bruk av metode og etiske retningslinjer
  • Innhenting av informasjon og analyse av resultater
  • Drøfting av funnene i lys av teori og erfaringer fra feltet
  • Praksis med å gi og motta tilbakemeldinger i seminargrupper

Vurdering

Skriftlig fordypningsoppgave, individuelt eller i gruppe med muntlig fremlegg.

Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen:

  • Fordypningsoppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe som et helhetlig skriftlig arbeid.
  • Det er mulighet for studenter å samarbeide i par om oppgavearbeidet
  • Det tilbys like mange veiledningstimer (8 inkludert gruppesesjoner) for par-prosjekter som for individuelle prosjekter.
  • Oppgaveteksten blir presentert på første samling.
  • Omfanget er på 4000 ord (+/- 10%).
  • Muntlig presentasjon av fordypningsoppgaven.
  • Alle gruppemedlemmene må delta med individuelle bidrag under framlegget.
  • For at emnet skal godkjennes, må alle obligatoriske aktiviteter være gjennomført.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Fordypningsoppgave
A - F
Gruppe/Individuell
12 Uke(r)

Arbeidskrav

Vurderingsuttrykk for alle arbeidskrav er bestått/ikke bestått.

 

Pensumliste

Litteratur:

  • Federl, M. & Hoel, A. (2024). Hovedprosjektet i fagskolen. En veiledning for studenter. Fagbokforlaget. ISBN: 9788245038514 (96 sider).

Selvvalgt pensum på 350 sider, direkte relevant for fordypningsoppgaven. Må være dokumentert.

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Fordypningsoppgave
Skriftlig fordypningsoppgave, individuelt eller i gruppe med muntlig fremlegg
Muntlig fremlegg
4000 ord (+/- 10%)
Studiekrav
Oppgaveseminar
Delta på seminar
Arbeidskrav
Gruppeveiledning
Deltakelse i gruppeveiledning
Arbeidskrav
Selvstendig arbeid
Arbeidskrav
Selvstendig arbeid mellom samlingene
Veiledning
Veiledning - individuelt og i gruppe
Arbeidskrav
Veiledning, individuelt og i gruppe for å støtte studentenes læringsprosess