00PLE Verdibasert ledelse i praksis

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studiested
      Bergen, Nettbasert, Oslo
    • Studieprogram
      Praktisk ledelse - Arbeidsmiljø, verdier og mangfold
    • Startsemester
      2028 Vår

Innhold

I emnet vektlegges ledelse hvor det integreres verdier i beslutninger, handlinger og atferd tilpasset ulike situasjoner. Hovedtemaene i emnet er etikk og moral, verdienes betydning og funksjon, verdibasert ledelse som ledelsesfilosofi, samt metoder og tiltak for praktisk verdiarbeid. 

Studenten vil lære å utvikle og tilpasse arbeidsmetoder og tjenester i tråd med verdibaserte prinsipper, etikk og moralske dilemmaer. Samt anvendelse av slike prinsipper og metoder for å håndtere organisatoriske utfordringer. Emnet vil etablere en dypere forståelse av verdibasert ledelse i samfunns- og verdiskapingsperspektiv hvor studentene vil utvikle sin evne til å reflektere over etisk bevissthet og praktisere verdier på arbeidsplassen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om verdier, etikk og moral, og relevante etiske perspektiver og dilemmaer knyttet til praktisk verdibasert ledelse.
  • har kunnskap om verdibasert ledelse og kjennskap til verdienes funksjon i samfunnet og i organisasjoner.
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen verdibasert ledelse.
  • forstår betydningen av verdibasert ledelse i arbeidslivet og den verdiskapende betydningen av dette.

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap innen praktisk verdibasert ledelse for å håndtere etiske dilemmaer og utøve etikk i praksis.
  • kan anvende relevante verdibaserte ledelsesprinsipper å håndtere og løse organisatoriske problemstillinger.
  • kan finne relevant informasjon og fagstoff om verdibasert ledelse, definere og kommunisere verdier, samt forstå deres betydning og funksjon for organisasjonen.
  • kan kartlegge faglige problemstillinger, muligheter og fallgruver innenfor praktisk verdibasert ledelse, samt identifisere og implementere tiltak basert på verdiarbeid i praksis. 

Generell kompetanse

Studenten 

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper og kan anvende disse i praktisk verdibasert ledelse.
  • har utviklet en etisk grunnholdning som gjenspeiles i utøvelsen av verdibasert ledelse.
  • kan utføre praktisk verdibasert ledelse for å møte ulike medarbeideres behov og fremme verdier på arbeidsplassen.
  • kan bygge relasjoner i organisasjonen og med eksterne målgrupper for å finne et felles verdigrunnlag og praktisere etisk atferd.
  • kan utvikle og tilpasse arbeidsmetoder og tjenester i tråd med verdibaserte prinsipper.

Tema

Etikk

  • Etikk og moral
  • Etiske perspektiver
  • Etiske dilemma 
  • Etikk i praksis

 

Verdier 

  • Verdier – begreper, definisjoner og avklaringer
  • Verdier og beslektede begreper og konsepter 
  • Verdier i samfunnet og verdienes funksjon i samfunnet
  • Verdier i organisasjoner og verdienes betydning i samfunnet

 

Verdibasert ledelse

  • Verdibevisst ledelse som ledelsesfilosofi
  • Lederskap gjennom verdier 
  • Særtrekk ved verdibasert ledelse
  • Verdienes problematiske sider 
  • Organisatoriske betingelser for verdibasert ledelse 

 

Verdibevisst ledelse i praksis 

  • Metoder og tiltak for praktisk verdiarbeid 
  • Muligheter og fallgruver ved verdiarbeid i praksis

Vurdering

Individuelt skriftlig refleksjonsnotat.

Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen

  • Faglig refleksjon over utfordringer, løsninger og personlige læringspunkter knyttet til verdibasert ledelse. Refleksjonsnotatet skal omhandle etiske dilemmaer og praktisk anvendelse av verdibaserte ledelsesprinsipper.
  • Omfang: 1000 ord (+/- 10%).
  • Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Skriftlig individuell oppgave
A - F
Individuell
5 Dag(er)

Arbeidskrav

Vurderingsuttrykk for alle arbeidskrav er bestått/ikke bestått.

Evalueringsordninger

Vurderingsuttrykk for alle arbeidskrav er bestått/ikke bestått.

Pensumliste

Litteratur:  

  • Busch, T. Ledelse, kultur og verdier. 2014. ISBN: 9788245016222. Fagbokforlaget. (Hele boken, 159 sider)
  • Einarsen. S. og Skogstad. A. Ledelse på godt og vondt. Effektivitet og trivsel. Fagbokforlaget. 2015. ISBN: 9788245016581. (Kap. 17, 18 sider)
  • Einarsen, S. og Skogstad A. (red.). 2021. Det gode arbeidsmiljø. 3. utg. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 9788245009804. (Kap. 5 s. 110 – 130, 20 sider)
  • Kirkhaug, R. Verdibasert ledelse. 2018. Universitetsforlaget. ISBN: 9788215031460. (S 15- 154, 139 sider)
  • Skogly Kversøy, K og Kuyini Alhassan; A-K: Etikk – en praktisk vinkling. 2021.Fagbokforlaget. ISBN: 9878245038507. (s15-97, s115-120, s149-155, 102 sider)
  • Simic P. B. Arnulf, J.K. (red.). Kommunikasjon for ledere og organisasjoner. 2019. Fagbokforlaget. ISBN 9788245023046. (Kap. 4, 24 sider)

Totalt: 462 sider

 

Anbefalt litteratur:

  • Aadland, E. og Askeland, H. (red.), Verdibevisst ledelse. Cappelen Damm Akademisk. 2017. ISBN: 9788202553777. (s 77 – 93 og s. 113-135, 38 sider)
  • Kvalnes, Ø: «Etikk og bærekraft». 2020. Universitetsforlaget. ISBN 9788215043074. (213 sider)
  • Øverenge E: “Etikk handler ikke om å være snill- det handler om å være klok” Artikkel ledernytt.no (N/A)

Totalt: 251 sider

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Antall uker
12 Uke(r)
Veiledning
8 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
48 Time(r)
Egenstudier, digitalt læringsmateriell
194 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
250 Time(r)

Arbeidsinnsats

Omfang av utdanningen er 60 studiepoeng og forventet arbeidsmengde for utdanningen som helhet og for hvert emne fordeler seg slik: 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Arbeidskrav i gruppe
Gruppeoppgave
Arbeidskrav
Caseoppgave om verdier og verdibasert ledelse. Dette arbeidskravet vil fungere som grunnlag for eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
Delta i diskusjonsgruppe
Arbeidskrav
Deltakelse i diskusjonsgruppe med mentorering.
Obligatoriske aktiviteter
Veiledning - individuelt og i gruppe
Arbeidskrav
Veiledning - individuelt og i gruppe for å støtte studentenes læringsprosess.
Individuelt skriftlig
Refleksjonsnotat
1000 ord (+/- 10%).
Studiekrav
Faglig refleksjon over utfordringer, løsninger og personlige læringspunkter knyttet til verdibasert ledelse. Refleksjonsnotatet skal omhandle etiske dilemmaer og praktisk anvendelse av verdibaserte ledelsesprinsipper.
Omfang: 1000 ord (+/- 10%).
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.