00PLE Verdibasert ledelse i praksis
Emnefakta
- FagområdeLedelsesfag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedBergen, Nettbasert, Oslo
- StudieprogramPraktisk ledelse - Arbeidsmiljø, verdier og mangfold
- Startsemester2028 Vår
Innhold
I emnet vektlegges ledelse hvor det integreres verdier i beslutninger, handlinger og atferd tilpasset ulike situasjoner. Hovedtemaene i emnet er etikk og moral, verdienes betydning og funksjon, verdibasert ledelse som ledelsesfilosofi, samt metoder og tiltak for praktisk verdiarbeid.
Studenten vil lære å utvikle og tilpasse arbeidsmetoder og tjenester i tråd med verdibaserte prinsipper, etikk og moralske dilemmaer. Samt anvendelse av slike prinsipper og metoder for å håndtere organisatoriske utfordringer. Emnet vil etablere en dypere forståelse av verdibasert ledelse i samfunns- og verdiskapingsperspektiv hvor studentene vil utvikle sin evne til å reflektere over etisk bevissthet og praktisere verdier på arbeidsplassen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om verdier, etikk og moral, og relevante etiske perspektiver og dilemmaer knyttet til praktisk verdibasert ledelse.
- har kunnskap om verdibasert ledelse og kjennskap til verdienes funksjon i samfunnet og i organisasjoner.
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen verdibasert ledelse.
- forstår betydningen av verdibasert ledelse i arbeidslivet og den verdiskapende betydningen av dette.
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap innen praktisk verdibasert ledelse for å håndtere etiske dilemmaer og utøve etikk i praksis.
- kan anvende relevante verdibaserte ledelsesprinsipper å håndtere og løse organisatoriske problemstillinger.
- kan finne relevant informasjon og fagstoff om verdibasert ledelse, definere og kommunisere verdier, samt forstå deres betydning og funksjon for organisasjonen.
- kan kartlegge faglige problemstillinger, muligheter og fallgruver innenfor praktisk verdibasert ledelse, samt identifisere og implementere tiltak basert på verdiarbeid i praksis.
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper og kan anvende disse i praktisk verdibasert ledelse.
- har utviklet en etisk grunnholdning som gjenspeiles i utøvelsen av verdibasert ledelse.
- kan utføre praktisk verdibasert ledelse for å møte ulike medarbeideres behov og fremme verdier på arbeidsplassen.
- kan bygge relasjoner i organisasjonen og med eksterne målgrupper for å finne et felles verdigrunnlag og praktisere etisk atferd.
- kan utvikle og tilpasse arbeidsmetoder og tjenester i tråd med verdibaserte prinsipper.
Tema
Etikk
- Etikk og moral
- Etiske perspektiver
- Etiske dilemma
- Etikk i praksis
Verdier
- Verdier – begreper, definisjoner og avklaringer
- Verdier og beslektede begreper og konsepter
- Verdier i samfunnet og verdienes funksjon i samfunnet
- Verdier i organisasjoner og verdienes betydning i samfunnet
Verdibasert ledelse
- Verdibevisst ledelse som ledelsesfilosofi
- Lederskap gjennom verdier
- Særtrekk ved verdibasert ledelse
- Verdienes problematiske sider
- Organisatoriske betingelser for verdibasert ledelse
Verdibevisst ledelse i praksis
- Metoder og tiltak for praktisk verdiarbeid
- Muligheter og fallgruver ved verdiarbeid i praksis
Vurdering
Individuelt skriftlig refleksjonsnotat.
Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen
- Faglig refleksjon over utfordringer, løsninger og personlige læringspunkter knyttet til verdibasert ledelse. Refleksjonsnotatet skal omhandle etiske dilemmaer og praktisk anvendelse av verdibaserte ledelsesprinsipper.
- Omfang: 1000 ord (+/- 10%).
- Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
|---|---|---|---|---|
Skriftlig individuell oppgave | A - F | Individuell | 5 Dag(er) |
Arbeidskrav
Vurderingsuttrykk for alle arbeidskrav er bestått/ikke bestått.
Evalueringsordninger
Vurderingsuttrykk for alle arbeidskrav er bestått/ikke bestått.
Pensumliste
Litteratur:
- Busch, T. Ledelse, kultur og verdier. 2014. ISBN: 9788245016222. Fagbokforlaget. (Hele boken, 159 sider)
- Einarsen. S. og Skogstad. A. Ledelse på godt og vondt. Effektivitet og trivsel. Fagbokforlaget. 2015. ISBN: 9788245016581. (Kap. 17, 18 sider)
- Einarsen, S. og Skogstad A. (red.). 2021. Det gode arbeidsmiljø. 3. utg. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 9788245009804. (Kap. 5 s. 110 – 130, 20 sider)
- Kirkhaug, R. Verdibasert ledelse. 2018. Universitetsforlaget. ISBN: 9788215031460. (S 15- 154, 139 sider)
- Skogly Kversøy, K og Kuyini Alhassan; A-K: Etikk – en praktisk vinkling. 2021.Fagbokforlaget. ISBN: 9878245038507. (s15-97, s115-120, s149-155, 102 sider)
- Simic P. B. Arnulf, J.K. (red.). Kommunikasjon for ledere og organisasjoner. 2019. Fagbokforlaget. ISBN 9788245023046. (Kap. 4, 24 sider)
Totalt: 462 sider
Anbefalt litteratur:
- Aadland, E. og Askeland, H. (red.), Verdibevisst ledelse. Cappelen Damm Akademisk. 2017. ISBN: 9788202553777. (s 77 – 93 og s. 113-135, 38 sider)
- Kvalnes, Ø: «Etikk og bærekraft». 2020. Universitetsforlaget. ISBN 9788215043074. (213 sider)
- Øverenge E: “Etikk handler ikke om å være snill- det handler om å være klok” Artikkel ledernytt.no (N/A)
Totalt: 251 sider
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet |
|---|---|
Antall uker | 12 Uke(r) |
Veiledning | 8 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 48 Time(r) |
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 194 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 250 Time(r) |
Arbeidsinnsats
Omfang av utdanningen er 60 studiepoeng og forventet arbeidsmengde for utdanningen som helhet og for hvert emne fordeler seg slik:
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
|---|---|---|---|
Arbeidskrav i gruppe | Gruppeoppgave | Arbeidskrav | Caseoppgave om verdier og verdibasert ledelse. Dette arbeidskravet vil fungere som grunnlag for eksamen. |
Obligatoriske aktiviteter | Delta i diskusjonsgruppe | Arbeidskrav | Deltakelse i diskusjonsgruppe med mentorering. |
Obligatoriske aktiviteter | Veiledning - individuelt og i gruppe | Arbeidskrav | Veiledning - individuelt og i gruppe for å støtte studentenes læringsprosess. |
Individuelt skriftlig | Refleksjonsnotat 1000 ord (+/- 10%). | Studiekrav | Faglig refleksjon over utfordringer, løsninger og personlige læringspunkter knyttet til verdibasert ledelse. Refleksjonsnotatet skal omhandle etiske dilemmaer og praktisk anvendelse av verdibaserte ledelsesprinsipper. Omfang: 1000 ord (+/- 10%). Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes. |
