00PLB Praktisk ledelse og personalarbeid

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studiested
      Bergen, Oslo
    • Studieprogram
      Praktisk ledelse - arbeidsmiljø, verdier og mangfold
    • Startsemester
      2027 Vår

Innhold

Dette emnet gir studentene en omfattende forståelse av praktiske ledelsesprinsipper og nøkkelkonsepter innen personalledelse- og administrasjon. Studentene vil utforske ulike perspektiver på ledelse, inkludert teoretiske tilnærminger, lederroller, -oppgaver og -stiler.

I emnet vil studentene bli kjent med mellomlederens rolle i organisasjonen og betydningen av denne rollen i å lede organisatoriske endringsprosesser. Studentene vil få innsikt i viktige aspekter ved personaladministrasjon, inkludert planlegging, rekruttering, utvikling, oppfølging og avvikling av arbeidsforhold. Videre vil ulike arbeidstidsordninger og betydningen av å bygge et godt medarbeiderskap bli berørt.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om lederrollen, lederoppgaver, lederstiler og lederegenskaper, inkludert mellomlederens rolle, og dens relevans for organisasjonsutvikling.
  • har kunnskap om den norske arbeidslivsmodellen.
  • har innsikt i relevant lovverk innen personaladministrasjon og personalledelse, herunder arbeidsmiljø, arbeidstidsordninger og arbeidsrett.
  • har organisasjonskunnskap og kjennskap til ulike perspektiver på ledelse, teoretiske tilnærminger og historisk utvikling.
  • kan oppdatere sin organisasjonskunnskap, samt kunnskap om den norske arbeidslivsmodellen og forstår hvordan dette påvirker ledelsespraksis.
  • forstår beslutningsprosesser og strategier for omstilling og endring, samt mellomlederens rolle ved implementering av endringer i organisasjonen.

Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende kunnskap om ledelse for å håndtere personaloppfølging og personalutvikling
  • kan anvende strategier for ledelse av omstilling og endring i virksomheter.
  • kan finne informasjon og fagstoff om personaladministrasjon og -personalledelse, inkludert arbeidstidsordninger, rekruttering, utvikling, oppfølging og avvikling av arbeidsforhold.
  • kan kartlegge og identifisere ledesesfaglige problemstillinger og utarbeide tiltak for strategisk ledelse.

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for etiske prinsipper knyttet til ledelse og maktperspektivet, og kan integrere disse i praksis.
  • har utviklet en etisk grunnholdning som gjenspeiles i alle aspekter i utøvelse av lederrollen.
  • kan utføre beslutningsprosesser som fremmer et godt medarbeiderskap.
  • kan bygge relasjoner med ansatte og kolleger gjennom personalledelse som legger til rette for endring, utvikling og vekst.
  • kan utvikle arbeidsmetoder innen personaladministrasjon og personalutvikling.

Tema

Ledelse

  • Perspektiver på ledelse
  • Lederroller og -oppgaver
  • Lederstiler og -egenskaper
  • Organisasjonskunnskap
  • Beslutningsprosesser
  • Omstilling og endring
  • Den norske arbeidslivsmodellen

 

Mellomlederen

  • Mellomlederens rolle i organisasjonen
  • Mellomlederens rolle i implementering av endring
  • Strategi, strategisk ledelse og maktperspektivet

 

Personaladministrasjon og personalledelse

  • Personalplanlegging og rekruttering
  • Personalutvikling
  • Personaloppfølging og medarbeiderskap
  • Avvikling av arbeidsforhold
  • Arbeidstidsordninger

Vurdering

Vurderingsuttrykk for alle arbeidskrav er bestått/ikke bestått.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon (5 dager)
A - F
Gruppe/Individuell
5 Dag(er)

Arbeidskrav

Vurderingsuttrykk for alle arbeidskrav er bestått/ikke bestått.

Evalueringsordninger

Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen

  • Studentene velger et case og formulerer en problemstilling innenfor emnets læringsutbytter.
  • Presentasjon av problemstillingen skjer på eksamensseminar i plenum.
  • Gruppeoppgaven skal belyse teori og praksis innen ledelsesfeltet og den valgte problemstillingen.
  • Gruppeoppgavens omfang er på 2000 ord (+/- 10%).
  • Individuelt refleksjonsnotat der studenten evaluerer eget bidrag til gruppearbeidet (maks 300 ord)
  • Alle gruppemedlemmer må delta aktivt.
  • Obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for å bli godkjent.

Pensumliste

Litteratur:

  • Einarsen, S. og Skogstad. A. Ledelse på godt og vondt. Effektivitet og trivsel. Fagbokforlaget. 2015. ISBN: 9788245016581. (Kap. 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11 og 12, 150 sider)
  • Einarsen, S. og Skogstad A. (red.). 2021. Det gode arbeidsmiljø. 3. utg. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 9788245009804. (Kap. 9 s. 202 – 226, 24 sider)
  • Hope. O. Mellomlederen. Gyldendal Akademisk. 2015. ISBN: 9788205476974. (Kap. 1, 2 og 3, 95 sider)
  • Sunde. R. B. Personaladministrasjon. Rettigheter og plikter i arbeidsforhold. Fagbokforlaget 2020. utgave 13. ISBN 9788245034110. (Kap. 1, 2, 5, 7, 8, 9, 198 sider)

Totalt 467 sider

 

Anbefalt litteratur:

  • Brochs-Haukedal. W. Bare ledelse. 2019. Fagbokforlaget. ISBN: 9788245012996. (Kap. 1 – 12, 121 sider)
  • Erichsen, M. Solberg, F. Stiklestad, T. Ledelse i små og mellomstore virksomheter. Fagbokforlaget 2022. ISBN: 9788245039085. (Kap. 2 s. 39-58, 3 s. 61-79, 11 s. 275-299, 60 sider)
  • Hope. O. Mellomlederen. Gyldendal Akademisk. 2015. ISBN: 9788205476974. (Kap. 4, 15 sider)
  • Nesse, J.G m.fl. Organisere og lede. Dilemmaer i praksis. Fagbokforlaget 2019. utgave 2. ISBN: 9788245031904. (Kap. 1 s. 11- 61. Kap. 4 s. 147 - 206. Kap. 7 s. 299-350. Kap. 9 s. 413 – 447, 194 sider)
  • Sunde. R. B. Personaladministrasjon. Rettigheter og plikter i arbeidsforhold. Fagbokforlaget 2020. utgave 13. ISBN 9788245034110. (Kap. 3, 4 og 6, 131 sider)

Totalt: 521 sider

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon
2000 ord (+/- 10%)
Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen
• Studentene velger en case og formulerer en problemstilling innenfor emnets læringsutbytter.
• Presentasjon av problemstillingen skjer på eksamensseminar i plenum.
• Gruppeoppgaven skal belyse teori og praksis innen ledelsesfeltet og den valgte problemstillingen.
• Gruppeoppgavens omfang er på 2000 ord (+/- 10%).
• Individuelt refleksjonsnotat der studenten evaluerer eget bidrag til gruppearbeidet (maks 300 ord)
• Alle gruppemedlemmer må delta aktivt.
• Obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for å bli godkjent.