00PLB Praktisk ledelse og personalarbeid
Emnefakta
- FagområdeLedelsesfag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedBergen, Oslo
- StudieprogramPraktisk ledelse - arbeidsmiljø, verdier og mangfold
- Startsemester2027 Vår
Innhold
Dette emnet gir studentene en omfattende forståelse av praktiske ledelsesprinsipper og nøkkelkonsepter innen personalledelse- og administrasjon. Studentene vil utforske ulike perspektiver på ledelse, inkludert teoretiske tilnærminger, lederroller, -oppgaver og -stiler.
I emnet vil studentene bli kjent med mellomlederens rolle i organisasjonen og betydningen av denne rollen i å lede organisatoriske endringsprosesser. Studentene vil få innsikt i viktige aspekter ved personaladministrasjon, inkludert planlegging, rekruttering, utvikling, oppfølging og avvikling av arbeidsforhold. Videre vil ulike arbeidstidsordninger og betydningen av å bygge et godt medarbeiderskap bli berørt.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om lederrollen, lederoppgaver, lederstiler og lederegenskaper, inkludert mellomlederens rolle, og dens relevans for organisasjonsutvikling.
- har kunnskap om den norske arbeidslivsmodellen.
- har innsikt i relevant lovverk innen personaladministrasjon og personalledelse, herunder arbeidsmiljø, arbeidstidsordninger og arbeidsrett.
- har organisasjonskunnskap og kjennskap til ulike perspektiver på ledelse, teoretiske tilnærminger og historisk utvikling.
- kan oppdatere sin organisasjonskunnskap, samt kunnskap om den norske arbeidslivsmodellen og forstår hvordan dette påvirker ledelsespraksis.
- forstår beslutningsprosesser og strategier for omstilling og endring, samt mellomlederens rolle ved implementering av endringer i organisasjonen.
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om ledelse for å håndtere personaloppfølging og personalutvikling
- kan anvende strategier for ledelse av omstilling og endring i virksomheter.
- kan finne informasjon og fagstoff om personaladministrasjon og -personalledelse, inkludert arbeidstidsordninger, rekruttering, utvikling, oppfølging og avvikling av arbeidsforhold.
- kan kartlegge og identifisere ledesesfaglige problemstillinger og utarbeide tiltak for strategisk ledelse.
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for etiske prinsipper knyttet til ledelse og maktperspektivet, og kan integrere disse i praksis.
- har utviklet en etisk grunnholdning som gjenspeiles i alle aspekter i utøvelse av lederrollen.
- kan utføre beslutningsprosesser som fremmer et godt medarbeiderskap.
- kan bygge relasjoner med ansatte og kolleger gjennom personalledelse som legger til rette for endring, utvikling og vekst.
- kan utvikle arbeidsmetoder innen personaladministrasjon og personalutvikling.
Tema
Ledelse
- Perspektiver på ledelse
- Lederroller og -oppgaver
- Lederstiler og -egenskaper
- Organisasjonskunnskap
- Beslutningsprosesser
- Omstilling og endring
- Den norske arbeidslivsmodellen
Mellomlederen
- Mellomlederens rolle i organisasjonen
- Mellomlederens rolle i implementering av endring
- Strategi, strategisk ledelse og maktperspektivet
Personaladministrasjon og personalledelse
- Personalplanlegging og rekruttering
- Personalutvikling
- Personaloppfølging og medarbeiderskap
- Avvikling av arbeidsforhold
- Arbeidstidsordninger
Vurdering
Vurderingsuttrykk for alle arbeidskrav er bestått/ikke bestått.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon (5 dager) | A - F | Gruppe/Individuell | 5 Dag(er) |
Arbeidskrav
Vurderingsuttrykk for alle arbeidskrav er bestått/ikke bestått.
Evalueringsordninger
Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen
- Studentene velger et case og formulerer en problemstilling innenfor emnets læringsutbytter.
- Presentasjon av problemstillingen skjer på eksamensseminar i plenum.
- Gruppeoppgaven skal belyse teori og praksis innen ledelsesfeltet og den valgte problemstillingen.
- Gruppeoppgavens omfang er på 2000 ord (+/- 10%).
- Individuelt refleksjonsnotat der studenten evaluerer eget bidrag til gruppearbeidet (maks 300 ord)
- Alle gruppemedlemmer må delta aktivt.
- Obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for å bli godkjent.
Pensumliste
Litteratur:
- Einarsen, S. og Skogstad. A. Ledelse på godt og vondt. Effektivitet og trivsel. Fagbokforlaget. 2015. ISBN: 9788245016581. (Kap. 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11 og 12, 150 sider)
- Einarsen, S. og Skogstad A. (red.). 2021. Det gode arbeidsmiljø. 3. utg. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 9788245009804. (Kap. 9 s. 202 – 226, 24 sider)
- Hope. O. Mellomlederen. Gyldendal Akademisk. 2015. ISBN: 9788205476974. (Kap. 1, 2 og 3, 95 sider)
- Sunde. R. B. Personaladministrasjon. Rettigheter og plikter i arbeidsforhold. Fagbokforlaget 2020. utgave 13. ISBN 9788245034110. (Kap. 1, 2, 5, 7, 8, 9, 198 sider)
Totalt 467 sider
Anbefalt litteratur:
- Brochs-Haukedal. W. Bare ledelse. 2019. Fagbokforlaget. ISBN: 9788245012996. (Kap. 1 – 12, 121 sider)
- Erichsen, M. Solberg, F. Stiklestad, T. Ledelse i små og mellomstore virksomheter. Fagbokforlaget 2022. ISBN: 9788245039085. (Kap. 2 s. 39-58, 3 s. 61-79, 11 s. 275-299, 60 sider)
- Hope. O. Mellomlederen. Gyldendal Akademisk. 2015. ISBN: 9788205476974. (Kap. 4, 15 sider)
- Nesse, J.G m.fl. Organisere og lede. Dilemmaer i praksis. Fagbokforlaget 2019. utgave 2. ISBN: 9788245031904. (Kap. 1 s. 11- 61. Kap. 4 s. 147 - 206. Kap. 7 s. 299-350. Kap. 9 s. 413 – 447, 194 sider)
- Sunde. R. B. Personaladministrasjon. Rettigheter og plikter i arbeidsforhold. Fagbokforlaget 2020. utgave 13. ISBN 9788245034110. (Kap. 3, 4 og 6, 131 sider)
Totalt: 521 sider
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon 2000 ord (+/- 10%) |
• Studentene velger en case og formulerer en problemstilling innenfor emnets læringsutbytter.
• Presentasjon av problemstillingen skjer på eksamensseminar i plenum.
• Gruppeoppgaven skal belyse teori og praksis innen ledelsesfeltet og den valgte problemstillingen.
• Gruppeoppgavens omfang er på 2000 ord (+/- 10%).
• Individuelt refleksjonsnotat der studenten evaluerer eget bidrag til gruppearbeidet (maks 300 ord)
• Alle gruppemedlemmer må delta aktivt.
• Obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for å bli godkjent.