00PLD Mangfoldsledelse i praksis
Emnefakta
- FagområdeLedelsesfag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedBergen, Nettbasert, Oslo
- StudieprogramPraktisk ledelse - Arbeidsmiljø, verdier og mangfold
- Startsemester2027 Høst
Innhold
I dette emnet settes søkelys på ledelse som kan skape inkluderende kulturer og dra nytte av mangfoldet i moderne organisasjoner. Studenten vil lære om ulike teorier, begreper og verktøy knyttet til mangfold, inkludering og verdiskaping. I tillegg til relevant lovgivning og prinsipper for likestilling kommer også den etiske dimensjon til vurdering. Temaer som dekkes omfavner mangfoldets relevans, mangfoldsledelse, verdiskaping gjennom organisasjonskultur, og utnyttelse av mangfold og kompetanse i team. Emnet utforsker også hvordan ledere kan anerkjenne og utvikle ansattes mangfoldskompetanse, lytte til ulike perspektiver og lede mangfoldige team mot økt verdiskaping.
Studenten vil utfordres på praktisk mangfoldsledelse, skape inkluderende arbeidsmiljøer og tverrkulturell kommunikasjon. Generelt vil studentene utvikle en dypere forståelse av mangfoldets rolle i organisasjoner og samfunnet, samt evnen til å bygge relasjoner på tvers av faglige og kulturelle grenser for å fremme inkludering og mangfold.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om mangfold, inkludering og verdiskaping i dagens og fremtidens organisasjoner.
- har innsikt i relevante lover, regler, standarder, retningslinjer og andre regulatoriske krav knyttet til likestilling og mangfold.
- har kunnskap om mangfoldet og likestillingens relevans i samfunn og organisasjon.
- har kunnskap og forstår betydningen av relevant mangfoldssammensetning og mangfoldsledelse for oppgaveløsning i virksomheten.
- har kunnskap om mangfoldet og likestillingens relevans i samfunn og organisasjon
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen praktisk mangfoldsledelse.
- forstår betydningen av mangfoldsledelse og hvordan effektiv håndtering av mangfold kan bidra til å styrke organisasjonens posisjon og samfunnsutvikling.
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om mangfold, inkludering og verdiskaping gjennom mangfoldsledelse.
- kan anvende mangfoldskompetanse i praksis.
- kan anvende relevante faglige verktøy, metoder og uttrykksformer for å håndtere mangfoldsrelaterte problemstillinger og skape inkluderende arbeidsmiljøer.
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for mangfoldsledelse og problemstillinger knyttet til mangfold og inkludering.
- kan kartlegge mangfoldstyper og mangfoldssammensetning, identifisere og koordinere mangfoldskompetansen og iverksette tiltak for utvikling av gode team.
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til mangfold blant medarbeidere.
- har utviklet en etisk grunnholdning som gjenspeiles i utførelsen av mangfoldsledelse.
- kan utføre sitt arbeid for å for å sikre et inkluderende, trygt og læringsfremmende miljø på arbeidsplassen for alle.
- kan bygge relasjoner i og utenfor organisasjonen og samarbeide på tvers av faglige og kulturelle grenser.
- kan utvikle en organisasjonskultur som fremmer inkludering og opplevelse av tilhørighet.
Tema
Mangfold, inkludering og verdiskaping
- Mangfoldets relevans i dag og i fremtiden
- Mangfold og likestilling
- Synlig og usynlig mangfold
- Makt og privilegier
- Likestilling og mangfold
Mangfoldsledelse
- Verdiskaping gjennom organisasjonskultur og ledelse av mangfold
- Mangfoldskompetanse
- Mangfoldsmodenhet
- Ledelse av mangfold i team
- Hvordan skape en inkluderende organisasjon
- Tverrkulturell kommunikasjon og mangfold
Mangfold og kompetanse
- Sammensetning av kompetanse i team
- Kompetanseutnyttelse
Vurdering
Individuelt skriftlig refelksjonsnotat
- Faglig refleksjon over utfordringer, løsninger og personlige læringspunkter knyttet til mangfoldsledelse.
- Omfang: 1000 ord (+/- 10%).
- Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
|---|---|---|---|---|
Skriftlig individuell oppgave | A - F | Individuell | 5 Dag(er) |
Arbeidskrav
Vurderingsuttrykk for alle arbeidskrav er bestått/ikke bestått.
Evalueringsordninger
Vurderingsuttrykk for alle arbeidskrav er bestått/ikke bestått.
Pensumliste
Litteratur:
- Bang, H & Midelfart, T. N, Effektive ledergrupper, 2016. ISBN: 978-82-05-41083-1. (Kap. 8 og 12, 29 sider)
- Brandi, S., Hildebrandt S., Nordhaug. I.W. & Nordhaug. O. Inkluderingsledelse, utnyttelse av mangfold i arbeidslivet, 2004. ISBN: 82-15005233. (Kap. 2, 4 og 6, 52 sider)
- Brenna, L. R., Mangfoldsledelse – mangfold og likestilling som bærekraftig konkurransefortrinn, 2018. ISBN:978-82-02-59946-1. (Kap. 1,2,3,4,6,9,12, 14,15,16,17og18, 157 sider)
- Einarsen. S. og Skogstad. A. Ledelse på godt og vondt. Effektivitet og trivsel. Fagbokforlaget. 2015. ISBN: 9788245016581. (Kap. 4 og 5, 37 sider)
- Einarsen, S. og Skogstad A. (red.). 2021. Det gode arbeidsmiljø. 3. utg. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 9788245009804. (Kap. 10 s. 227 – 250, 23 sider)
- Frøyland, K. & Spjelkavik, Ø. Inkluderingskompetanse – ordinært arbeid som mål og middel, 2015. ISBN: 978-82-05-44963-3. (Kap. 9 og 10, 40 sider)
- Simic P. B. Arnulf, J.K. (red.). Kommunikasjon for ledere og organisasjoner. 2019. Fagbokforlaget. ISBN 9788245023046. (Kap. 12, 20 sider)
- IMDi – Mangfold i arbeidslivet https://www.imdi.no/mangfold-i-arbeidslivet/ (N/A)
- Ledernytt: https://www.ledernytt.no/mangfold-er-en-noedvendighet-for-aa-lykkes.6072964.html (N/A)
- Helmersen, Migle og Allis Victoria Bjørlykke. 2017. Mangfoldsledelse–idealer og praksis (30 sider). https://senterforlikestilling.org/wp-content/uploads/2017/06/20170601-Mangfoldsledelse_-Ferdig-Rapport.pdf
- Drange, Ida. 2014a. Mangfoldsledelse En Kunnskapsoversikt. Edited by Arbeidsforskningsinstituttet 3. (60 sider). https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/20.500.12199/6220/r2014-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Totalt: 448 sider
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet |
|---|---|
Antall uker | 12 Uke(r) |
Veiledning | 8 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 48 Time(r) |
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 194 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 250 Time(r) |
Arbeidsinnsats
Omfang av utdanningen er 60 studiepoeng og forventet arbeidsmengde for utdanningen som helhet og for hvert emne fordeler seg slik:
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
|---|---|---|---|
Arbeidskrav i gruppe | Gruppeoppgave | Arbeidskrav | Caseoppgave om mangfold, inkludering og verdiskaping. Dette arbeidskravet vil fungere som grunnlag for eksamen. |
Obligatoriske aktiviteter | Delta i diskusjonsgruppe | Arbeidskrav | Deltagelse i diskusjonsgruppe med mentorering. |
Obligatoriske aktiviteter | Veiledning - individuelt og i gruppe | Veiledning - individuelt og i gruppe for å støtte studentenes læringsprosess. | |
Individuelt skriftlig | Refleksjonsnotat 1000 ord (+/- 10%). | Studiekrav | Faglig refleksjon over utfordringer, løsninger og personlige læringspunkter knyttet til mangfoldsledelse. Omfang: 1000 ord (+/- 10%). Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes. |
