Prosessindustri+ nettutdanning med samlinger

Prosessindustri+ nettutdanning med samlinger

  • Studiefakta
    • Studieform
      Deltid, Nett
    • Studiepoeng
      60
    • Studiested
      Grimstad
    • Fagområde
      Tekniske fag
    • Studieplanansvarlig
      Anne Siri Fagervoll
    • Start
      2023 Høst

Om studiet

Prosessindustri + nettutdanning er en utdanning som skal styrke kompetansen blant bedriftenes operatører slik at de er bedre rustet til å kunne møte utfordringer bedriften står ovenfor i sitt arbeid.

Faginnholdet i utdanningen er utviklet i nært samarbeid med Eyde-klyngen. Det er etablert et fagråd, som minst en gang i året skal delta i samarbeidsmøte med fagskolen for å justere og videreutvikle utdanningen, og å gi innspill til nye utdanninger på feltet. Aktørene i fagrådet vil bidra til markedsføring av utdanningen, og selv benytte utdanningen til sine arbeidstakere og ledere. Fagrådet vil også kunne bidra med faglærere med operativ erfaring. Fagskolen i Agder har vektlagt å ha deltakere i fagrådet, som er operative i feltet.

Prosessindustrien i Norge er midt inne i to store omveltninger som henger sammen:

  1. Det grønne skiftet som fordrer nye og mer ressurseffektive løsninger for produksjon
  2. Ny teknologirevolusjon

Endringene prosessindustrien står overfor skaper et behov for at eksisterende arbeidskraft utvikler sin kompetanse til å favne bredere enn konkrete avgrensede fagfelt. Operatørene må ha en forståelse for endringene som kommer og hvordan det vil påvirke deres arbeidsmetodikk, arbeidsutstyr og ansvarsområder. Dette krever at fagarbeiderne har kunnskaper utover deres eget fagområde. Den økte implementeringen av helautomatiske løsninger, robotisering og bærekraft stiller helt andre krav til operatører nå enn tidligere.

Etter fullført utdanning skal studenten ha en forståelse for egen rolle i utvikling av bedriften i en bærekraftig retning. Studenten skal videre være godt kvalifisert til å aktivt delta i endringsprosesser som foregår på arbeidsplassen og forholde seg til et stadig økende omstillingstempo. Utdanningen skal gi studenten en forståelse for muligheter som ligger i teknologisk utvikling og økt forståelse for innsamling og tolkning av datamateriale. Sammen med innføring i hvordan styresystemer er bygget opp, vil studentene i økende grad kunne ta veloverveide avgjørelser i forhold til endringer i produksjonsprosesser. Utdanningen vil styrke kompetansen hos operatørene og dermed skape bedre fagarbeidere for bedriftene.

Gjennom forståelse for viktigheten av kommunikasjon, gruppedynamikk, motivasjon og organisasjonskultur vil utdanningen bidra til at studenten blir bevisst sin rolle i team og avdelinger.

For bedriftene er operatørene er en viktig del av løsningen for å klare de kontinuerlige endringene i «grønn» retning som kreves. Muligheten for innovative løsninger og utvikling i bedriften, eies i stor grad av arbeiderne nær produksjonsprosessene. Ved å satse på kompetanseheving av operatørene vil flere av bedriftens ansatte kunne bidra positivt i endringsprosesser i bedriften.

Studiemodeller

Prosessindustri + nettutdanning

Studiets struktur og oppbygning

Det nettbaserte deltidsstudiet er en ettårig utdanning fordelt over 2 år, hvor alle synkrone samlinger foregår via nett ca. en gang ukentlig. I tillegg vil det bli gjennomført 8 stedbaserte heldagssamlinger i løpet av studiet.

Utdanningen er organisert slik at studentene møter forberedt på ukentlige nettsamlinger, gjennomfører arbeidskrav individuelt og/eller i gruppe, samarbeider med medstudenter mellom samlinger og får veiledning av lærer og medstudent. Studenten må være forberedt på en stor grad av selvstudie.

Utdanningen har et omfang på 60 studiepoeng (sp). For en heltidsstudent er normen for arbeid med studier 1620 timer pr år, som tilsvarer 27 timer for hvert studiepoeng. 

Emnekode

Emnenavn

Studie- poeng

Lærerstyrte aktiviteter

Veiledning

Eget arbeid

Totalt

timetall

40TK50C

Mellommenneskelig samspill

10 sp

51

79

140

270

40TK50B

Automatisering

20 sp

102

158

280

540

40TK50A

Bærekraftig utvikling

5 sp

25,5

39,5

70

135

40TK50D

Endringskompetanse

15 sp

76,5

48,5

210

335

40TK50E

Hovedprosjekt

10 sp

10

120

140

270

 

Sum

60 sp

306

404

420

1550

Læringsutbytte

Fagskole med ett halvt til - ett års varighet er plassert på nivå 5.1 i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) og studieplanen Prosessindustri+ følger dette nivået i beskrivelse av læringsutbytte ved endt utdanning. Nivåene i NKR er beskrevet som tre kategorier: kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Alle læringsutbyttebeskrivelsene er delt etter de tre kategoriene. Læringsutbyttebeskrivelser skal tydeliggjøre forbindelsen mellom innholdet i utdanningen og behovet i arbeidslivet.

 Med begrepene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse menes:

  1. Kunnskaper: Forståelse av teorier, fakta, begreper, prinsipper, prosedyrer innenfor fag, fagområder og/eller yrker.
  2. Ferdigheter: Evne til å anvende kunnskap til å løse problemer og oppgaver. De ulike typene ferdigheter kan være kognitive, praktiske, kreative eller kommunikative ferdigheter.
  3. Generell kompetanse: Evne til å kunne anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning i utdannings- og yrkessammenheng.

Det er utformet læringsutbytte for hvert emne i studiet. Her er det overordnede læringsutbyttet for studiet Prosessindustri+ 

Kunnskap

Kandidaten

  • har innsikt i bærekraft og klimautfordringer, og forstår hvordan dette endrer ressurstilgang og produksjonsbetingelser for bedriften
  • har kunnskap om rammebetingelser for produksjon i lavutslippssamfunnet
  • har kunnskap om kontinuerlig forbedring og endring av produksjonsprosesser
  • har kunnskap om automatisering av produksjonsprosesser i industrien
  • har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og organisasjonskultur
  • forstår hvordan teknologisk utvikling påvirker bedriftenes produksjonsprosesser
  • forstår betydningen HMS har for bedriftens konkurransekraft

Ferdigheter

Kandidaten

  • bidrar aktivt i forbedringsarbeid i bedriften ved bruk av endringsmetoder og verktøy
  • kan ved bruk av kunnskap om bærekraftig utvikling vurdere ulike forbedringstiltak
  • kan ved hjelp av styresystemet identifisere svakheter ved produksjonsprosessen
  • bidra til positiv utvikling i bedriften ved bruk av kommunikative verktøy
  • arbeider bevisst i tråd med bedriftens etiske retningslinjer og kravet til HMS (5.2)

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har utviklet en positiv holdning til bærekraftig utvikling av prosessindustrien
  • har forståelse for og kan bruke aktuelle uttrykksformer i prosessindustrien
  • kan bidra til å bygge gode relasjoner i eget team og på tvers av fag og funksjoner i bedriften
  • har forståelse for betydningen av kontinuerlig forbedring i bedriften
  • har forståelse for hvordan den teknologiske utviklingen endrer rammebetingelser for produksjon

Læringsformer

Arbeidsformene skal være relevante og hensiktsmessige i henhold til læringsutbyttebeskrivelsene for utdanningen. Læringsaktivitetene skal motivere til selvstendighet og aktiv refleksjon over egen læringsprosess. Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar medansvar for egen læring. Gjennom utdanningen legges det vekt på at studentene utvikler evne til praktisk yrkesutøvelse, selvstendig arbeid, kommunikasjon, samarbeid og faglig ledelse.Utdanningen legger vekt på å se faget i et bredere samfunns og miljøperspektiv med fokus på bærekraft og etiske vurderinger.

Utdanningen skal være nært knyttet til studentenes egne erfaringer, problemstillinger fra praksisfeltet, utfordringene i arbeidslivet og sentral teori. I høyere yrkesfaglig utdanning legges det vekt på at teori og praksis danner en integrert helhet. Det er lagt vekt på å tilrettelegge for studentaktive læringsaktiviteter. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse.

Nettsamling i videokonferanse

Den lærerstyrte undervisningen foregår gjennom videokonferanser i sanntid. Nettsamlingene er basert på at studentene har orientert seg i fagstoffet knyttet til temaet før samlingene. Samlingene er preget av teoretisk underbygning og praktisk anvendelse av temaene. Ettersom fagskolen skal utdanne praktikere som skal kunne gå rett inn i relevant arbeid, må studentene i løpet av utdanningen kople teorien til sin egen nåværende og framtidige praksis.

Studentene veksler mellom plenum, hvor alle studentene ser og kan samtale med hverandre og faglærer samtidig, og smågrupper, hvor studentene ser og kan samtale med medlemmene av gruppen. Læreren kan kople seg inn i gruppene etter ønske og behov.

Opptak av nettsamlingene

Det gjøres opptak av hver nettsamling i videokonferanse, som legges ut på læringsplattformen. Unntatt er aktivitet som foregår i grupperom. Opptakene er tilgjengelig for studentene gjennom hele utdanningen, og kan avspilles så mange ganger som studentene ønsker.

Gruppearbeid i nettsamlingene

Flere ganger i løpet av en nettsamling deles studentene inn i grupper, hvor de løser oppgaver, diskuterer og reflekterer over temaet. Deretter hentes de inn i klasserommet igjen av læreren, som løfter frem løsningsalternativ, diskusjonspunkter og refleksjoner fra studentene.

Arbeidskrav

Studentene skal levere flere obligatoriske arbeidskrav i alle emner innen angitte tidsfrister. Et arbeidskrav er enten

  • et læringsnotat eller
  • en faglig innleveringsoppgave

Læringsnotat

Etter ca. hver nettsamling/fullført tema skal studentene levere inn et læringsnotat, hvor de skal synliggjøre sitt faglige utbytte knyttet til pensum som nylig er gjennomgått. Læringsnotatet kan være i form av tekst, video, lyd eller andre medieformat. Lærer gir tilbakemelding slik at studenten veiledes til å nå det faglige utbyttet som er beskrevet i studieplanen om emnet. Notatet skal ha et omfang som tilsvarer mellom 300 og 500 ord.

Faglig innleveringsoppgave

En faglig innleveringsoppgave dekker bredere deler av pensum enn et læringsnotat, og det er ikke et ferdig definert omfang. Studentene kan samarbeide og benytte alle hjelpemidler. Oppgavene er laget for å utvikle faglig dybdekunnskap.

Samtlige arbeidskrav må være bestått og levert inne angitte tidsfrister.  

Faglærer velger ut et antall av arbeidskravene til å være studiekrav. Dette orienteres studenten om når studiekravet publiseres.

Studentene får formativ tilbakemelding på arbeidskravene (inkludert studiekrav) som leveres innen tidsfrist, og kan velge å bearbeide og levere på nytt. På en oppgitt dato må studentene legge en kopi av sine studiekrav inn i en egen sensurmappe. Disse vil danne utgangspunkt for den summative vurderingen.

Refleksjonsoppgave

Studenten skal levere en obligatorisk refleksjonsoppgave i hver sensurmappe. Disse oppgavene har som hensikt at studenten skal bli bevisst på hva de har lært i løpet av hvert emne. Refleksjonsoppgavene inngår ikke i den summative vurderingen, men mappenes innhold vil ikke bli vurdert dersom refleksjonsoppgavene ikke er levert.

Månedsundersøkelse

Studenten blir presentert for en undersøkelse knyttet til studietilbudet, spørsmål kan variere fra måned til måned. Undersøkelsene er viktige med tanke på å kvalitetssikre studietilbudet.

Lesing av fagstoff

Studentene skal lese seg opp på / se / høre faglig stoff i henhold til litteraturlistene i hvert emne og tilleggsressurser som er tilgjengelig på læringsplattformen. Stoffet er valgt ut fra at det skal understøtte læringsutbyttebeskrivelsene, og er organisert etter temaene som gjennomgås. Studentene skal utvikle evnen til å lese fagstoff og vurdere om den er troverdig, relevant og kunnskapsbasert.

Læringsgrupper og medstudentvurdering

Studentene deles inn i læringsgrupper. Studentene jobber sammen mellom nettsamlingene. Studentene kan gi hverandre tilbakemelding og vurdering på læringsnotater og oppgaver, innen læreren gir sin tilbakemelding og vurdering. Det vil være en obligatorisk medstudentvurdering. Deltakelsen i læringsgruppene er viktig for å skape et læringsfellesskap, som bidrar til engasjement og forankring.

Veiledning

Veiledningen i utdanningen er en kontinuerlig prosessveiledning som består av følgende elementer:

  • Muntlig og skriftlig medstudentveiledning i læringsgrupper
  • Muntlig og skriftlig individuell veiledning fra faglærer
  • Felles veiledning på nettsamlinger ut fra læringsnotatene og faglige oppgaver
  • Faglærers innlegg og svar i diskusjonsgrupper
  • Læringsrapporter og oppfølging fra e-læringskoordinator
  • Prosjektveiledning

Veiledning skal bidra til at studentene ser sammenheng mellom teori og praksis, og styrker studentenes refleksjon i eget arbeid.

Hver student får en individuell og skriftlig tilbakemelding med veiledning fra læreren på arbeidskrav, og har anledning til å forbedre arbeidskravene ut fra veiledningen. Det legges vekt på en konstruktiv og styrkeorientert tilbakemelding, som bidrar til videre motivasjon for studenten.

Studentene tilbys individuell muntlig veiledning etter ønske og behov på grunnlag av innsendt veiledningsgrunnlag. Veiledningen begrenses til 20 minutter pr gang inntil 3 ganger pr emne. Totalt har studentene anledning til å få ca. 1 time pr emne. Ved særlige behov kan studenten tilbys mer.

Læreren henter informasjon fra læringsnotatene om hvilke faglige temaer som er uklare for studentene. Det er ofte de samme uklarhetene og spørsmålene blant flere studenter. Disse tas så opp i etterfølgende nettsamling, slik at studentene får felles oppklaring i tillegg til individuell veiledning.

Læringsrapporter

Studentene får en månedlig rapport med læringsdata hentet fra its learning. Resultat fra månedsundersøkelsen og annen informasjon kan også bli integrert i denne rapporten.

Vurderingsformer

Mappevurdering

Studenten får formativ tilbakemelding på alle arbeidskrav. Mappevurdering benyttes for å få bedre sammenheng og helhet i læringsprosessen. Dette oppnås blant annet ved at innleveringer ikke er avsluttet i det øyeblikk de er levert, men at de i større grad benyttes som et ledd i læringsprosessen og som et grunnlag for veiledning til studenten om hva det må arbeides videre med. Forutsetningen er også at det skal være en tett dialog mellom faglærer og student om progresjon og utvikling i læringen. Mappevurdering som vurderings-, arbeids- og læringsform fremmer formativ vurdering og har vurdering for læring som prinsipp, samtidig som studentene får tydelige tilbakemeldinger underveis på hvor de står faglig sett, og på hvordan de kan jobbe videre. Studenten vil få tilbakemelding på arbeidskrav tidlig i emnet, midtveis og mot slutten. Tidlig tilbakemelding gis for å raskt veilede studenten i riktig retning.

Avsluttende vurdering

Den summative sluttvurderingen - vurdering av læring i form av karakter blir ivaretatt av at utvalgte besvarelser flyttes til en digital sensurmappe. Disse besvarelsene har studentene bearbeidet og forbedret på bakgrunn av veiledning og tidligere tilbakemelding.  Alle arbeidskrav må være levert og godkjent for å få en summativ sluttvurdering. Denne vurderingen utføres av faglærer og en intern sensor, som også vil kunne arrangere muntlige fagsamtaler med studenten.

I tillegg til arbeidskrav skal studenten levere en obligatorisk refleksjonsoppgave over egen læring i hver sensurmappe. Denne oppgaven skal bevisstgjøre studenten på hva de har lært i løpet av emnet. Denne inngår ikke i den summative vurderingen.

Sluttvurdering for hovedprosjektet består av gruppeinnlevering av prosjektrapport, som sluttvurderes av faglærer og en ekstern sensor og gis en samlekarakter A-F, og muntlig samtale med hver enkelt student med faglærer og ekstern sensor med karakter A-F. Det blir gitt gruppekarakter på skriftlig hovedprosjekt før den muntlige individuelle samtalen. Sluttkarakter settes etter muntlig samtale. Muntlig samtale kan påvirke sluttkarakter opp eller ned en karakter. Dersom det under muntlig kommer fram at studenten ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene vurderes det til karakter F.

Karakterskala, vurdering og eksamensordning er beskrevet i kapittel 4 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder. Vurderingsordningene skal være i samsvar med utdanningens læringsutbyttebeskrivelser og temaer, samt lærings- og vurderingsformer.

Bestått/ Ikke bestått

Vurdering bestått/ ikke bestått blir gitt ved arbeidskrav. Dersom studenten ikke består et arbeidskrav,  har studenten mulighet til å levere den på nytt en gang innen en gitt frist. Samtlige arbeidskrav i emnet må være vurdert til bestått for å kunne gjennomføre emnets studiekrav.

Bestått: Besvarelsen/presentasjonen viser at studenten har faglig kunnskap innen hele emnet, og god kunnskap innen de mest sentrale områdene. Kravet om bred kunnskap i emnet betyr at det ikke kan være store kunnskapshull i deler av emnet. Manglende eller utilfredsstillende besvarelse av enkelte oppgaver kan derfor ikke kompenseres ved svært god besvarelse av andre. Oppgavene kan likevel vektes ulikt under vurderingen, avhengig av hvor sentrale de er for emnet.

Ikke bestått: Besvarelsen/presentasjonen viser at studenten har manglende kunnskap innen sentrale områder som inngår i emnet. Studenten har ikke tilstrekkelig faglig kunnskap, ferdigheter eller generell kompetanse til å kunne anvende det oppnådde læringsutbyttet fra emnet på en selvstendig måte.

Disiplinære sanksjoner

Ordninger ved disiplinære sanksjoner er beskrevet i kapittel 6 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder.

Klage og klagebehandling

Klager skal behandles etter reglene i forvaltningsloven. Fagskolen i Agder har beskrevet ordninger ved klager i kapittel 10 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder. 

Opptakskrav

Fagskolens forskrift skal vise studentenes og tilbyders rettigheter og plikter samt sikre upartisk og rettferdig behandling av studentene. Fagskolens Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder er publisert på lovdata.no. Opptaksordningen er beskrevet i kapittel 2 i forskriften.

Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fagprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass på vilkår om bestått prøve i løpet av første semester i opptaksåret.

Kvalifiserte søkere fra Eyde-klyngen har førsteprioritet ved opptak.

Målgruppe for utdanningen

For opptak til Prosessindustri+ kreves relevant fag- eller svennebrev innen industriell produksjon og elektrofag, eller realkompetanse. Realkompetansen vurderes i forhold til det formelle opptakskravet.

Aktuelle fag- og svennebrev er:

  • Automatiseringsfaget
  • Automatikkmekanikerfaget 
  • Aluminiumskonstruksjonsfaget 
  • Anleggsmaskinmekanikerfaget 
  • Avionikerfaget
  • Brønnfaget, kompletering 
  • Brønnfaget, kveilerøroperasjoner
  • Billakererfaget 
  • Bilfaget, lette kjøretøy
  • Bilfaget, tunge kjøretøy 
  • Bilskadefaget
  • Bokbinderfaget
  • Boreoperatørfaget
  • Brønnfaget, elektriske kabeloperasjoner 
  • Brønnfaget, havbunnsinstalasjoner 
  • Brønnfaget, mekaniske kabeloperasjoner
  • Brønnfaget, sementering 
  • CNC maskineringsfaget 
  • Chassispåbyggerfaget 
  • Dataelektronikerfaget
  • Dimensjonskontrollfaget  
  • Industritekstilfaget, fiskeredskaper 
  • Elektrikerfaget
  • Energimontørfaget
  • Energioperatørfaget
  • Elektrooperatørfaget
  • Flymotormekanikerfaget
  • Flystrukturmekanikerfaget
  • Flysystemmekanikerfaget
  • Finmekanikerfaget 
  • Fjernstyrte undervannsoperasjoner
  • Grafisk embalasjefaget 
  • Gjenvinningsfaget 
  • Grafisk produksjonsteknikk 
  • Hjulutrustningsfaget 
  • Heismontørfaget
  • Industritekstilfaget, farging, trykking og etterbehandling 
  • Industrimekanikerfaget 
  • Industrimontørfaget 
  • Industrioppmålingsfaget 
  • Industriell overflatebehandling 
  • Industrirørleggerfaget 
  • Industri sømfaget
  • Industri snekkerfaget 
  • Industri tapetsererfaget 
  • Industritekstilfaget, trikotasje 
  • Kjemiprosessfaget 
  • Kran og løfteoperasjonsfaget 
  • Laboratoriefaget 
  • Landbruksmaskinmekanikerfaget 
  • Låsesmedfaget 
  • Maritim innredning 
  • Motomekanikerfaget 
  • Modellbyggerfaget 
  • Motomannfaget 
  • Motorsykkelfaget 
  • Matrosfaget 
  • NDT kontrollørfaget 
  • Kulde- og varmepumpemontørfaget
  • Platearbeiderfaget 
  • Plastmekanikerfaget 
  • Polymerkomposittfaget
  • Produksjonsteknikkfaget 
  • Produksjonselektronikerfaget
  • Reservedelsfaget 
  • Serigrafifaget
  • Signalmontørfaget
  • Støperifaget
  • Sveisefaget 
  • Termoplastfaget
  • Trykkerfaget
  • Tavlemontørfaget
  • Telekommunikasjonsmontørfaget
  • Togelektrikerfaget
  • Vaskerifaget
  • Verktøymakerfaget 
  • Viklerfaget
  • Vikler- og transformatormontørfaget
  • Maritim elektrikerfaget VG4

Dokumentasjon

Etter fullført og bestått fagskoleutdanning utstedes det vitnemål. Dette er beskrevet i kapittel 5 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder.

Fagskolen utferdiger vitnemål om fullført fagskoleutdanning. 

Tekniske forutsetninger

Studentene må ha adgang til egen datamaskin med operativsystem Windows. Dette skyldes at det meste av den relevante programvaren til nettutdanninger støttes av Windows operativsystem. Skolen tildeler studentene Office 365. I tillegg må datamaskinene enten ha innebygd videokamera eller eksternt videokamera og høretelefoner med støyreduserende mikrofon. Studentene må ha tilgang til internett med minimum hastighet tilsvarende mobilt nettverk 4G. Studentene må selv sikre seg teknisk bistand til egen PC og eget internett.

Fagskolen vil gi studentene støtte i å utvikle den nødvendige digitale kompetansen gjennom utdanningen.

Nettstudenter bør inneha en viss digital kompetanse. De bør kunne identifisere, lokalisere, hente, lagre, organisere og analysere digital informasjon. Det er viktig å kunne dele ressurser, knytte kontakt med andre og samarbeide via digitale verktøy. Grunnleggende tekstbehandling og bruk av presentasjonsverktøy regnes som grunnleggende digital kompetanse.

Med utgangspunkt i formål og behov bør studenten kunne identifisere digitale behov og ressurser, slik at studenten kan oppdatere sin egen og andres kompetanse.

Det er viktig at studenten ivaretar personlig integritet og sikkerhet, har kjennskap til rettighet og lisenser, samt beskytter sin egen data for en sikker og bærekraftig bruk

Jobbmuligheter

Prosessindustrien er midt inne i to store omveltninger: Det grønne skiftet og en ny teknologirevolusjon.

Studiet skal styrke kompetansen til bedriftenes operatører for å gjøre studentene og bedriften bedre rustet til å møte endringer.

Utgifter

Selve studiet er gratis, men studenten må selv dekke studiemateriell som bøker, PC, lisenser, kopiering og ekskursjoner.

Det betales en semesteravgift to ganger i året. Se skolens nettside for beløp og betalingsfrister. Semesteravgiften dekker medlemskap i Organisasjon for Norske Fagskolestudenter (ONF) og Studentsamskipnaden i Agder(SiA). Den gir også studenten rett til å følge studier, motta avsluttende vurderinger i emner samt gå opp til eksamen.  Dette gjelder både heltids- og deltidsstudenter. 

Studier ved Fagskolen i Agder er godkjent av NOKUT og gir rett til lån og stipend i Statens lånekasse for utdanning.

Studenten får tilgang til digitalt studentbevis i det administrative systemet VIS.

Pensumliste

Det kan forekomme endringer i valgt pensumlitteratur helt frem til studiestart. Vent derfor med å kjøpe bøker til etter oppstartsdagen.

Mellommenneskelig samspill:

  • Spurkeland, J. (2012). Relasjonskompetanse, resultater gjennom samhandling (2.utg.). Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01948-2 (300 sider)
  • Kompendier utarbeidet av skolen
  • Relevante internettsider blir oppgitt underveis i studiet

Automatisering:

  • Hansen, D.H. (2015). Programmerbare logiske styringer. (4 utg.) Oslo: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-1797-7 (Kap. 1-12, 370 sider)
  • Haugen, F. (2009). Praktisk reguleringsteknikk. (2. utg.) Oslo: Tapir Akademisk Forlag ISBN 978-82-51918879 (Kap. 1- 7, 181 sider)
  • Jonsdottir, H. (2016). Usikkerhet og støy i målinger. Oslo: Fagbokforlaget. ISBN- 978-82- 450-2025-0 (97 sider)
  • Simen S. Solbakken, Statistikk for nybegynnere, 978-82-450-2351-0

Hovedprosjekt:

Studenten finner selv frem til aktuell og relevant litteratur.