40TK50D Endringskompetanse
40TK50D Endringskompetanse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TK50D
- StudieprogramProsessindustri+ nettutdanning med samlinger
- Studiepoeng15
- EmneansvarligPaul Christian Jensen
Om emnet
Hos bedriftene er de ansattes endringskompetanse og endringsvilje viktige elementer for å lykkes. Livslang læring og forståelse for at dette er noe som kreves for å møte omstillingstempoet bedriftene står overfor, må løftes blant operatørene. Det er derfor viktig at operatørene forstår at kontinuerlig forbedring og kompetanseheving er og skal fortsette å være en viktig satsning for Eyde-bedriftene.
Man blir aldri utlært. "Å være best er ikke noe man er, men noe man må jobbe for å være." En god operatør må utvise ansvar og stolthet i sine arbeidsoppgaver. De må forstå sin rolle i inkrementell utvikling av bedriften. Dette henger nært sammen med forståelse for Lean - filosofi, ledelse og verktøy. Prosessflyt og effektivisering av produksjon er argumenter for å øke bedriftenes konkurransefortrinn og redusere bruk av ressurser og utslipp. Dette knytter endringskompetanse sterkt opp mot bærekraft og automatisering som tematikk.
- Lean
- Endringsforståelse
- Prosessflyt
Lean
- Lean, filosofi og verktøy
- Lean Historie
- Lean prinsipper
- Behov for endring
- Ulike roller i forbedringsarbeid
- Pull and push faktorer
- Relevante Lean-verktøy
- Standardisering og jobbobservasjon
- Operatørstyrt vedlikehold
- Målstyring: team mål og overordnede mål
- Verdistrømsanalyse
Endringsforståelse
- Prinsipper for endringsprosesser
- Møteledelse, møteregler
- Hvordan møte endringsmotstand
- Motivasjon
- Planlegging
- Involvering av ansatte
- Forbedringskultur
- Endringstrapp
- Kontinuerlig forbedring
Prosessflyt
- Prosesskartlegging
- Flytintroduksjon
- Verdistrømsanalyse
- Symbolforståelse
- Kunde\ Leverandør
- Avvik og avvikshåndtering
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har innsikt i grunnleggende teori om endringsprosesser
- har kunnskap om teori og begreper innen forbedringsarbeid
- har kunnskap om forbedringsmetoder og verktøy
- har forståelse for målstyring og resultat i produksjon og forståelse for prosessflyt
- har forståelse for behovet for endring og omstilling knyttet til bransjeutfordringer og ressursbruk
Ferdigheter
Studenten:
- kan delta aktivt i bedriftens forbedringsarbeid ved bruk av relevante metoder og verktøy
- kan mestre relevante verktøy innen forbedringsarbeid i egen avdeling
- kan benytte informasjon fra tavler og KPI’er (Key Performance Indicator) til endringer i produksjonsprosessen
- kan gjøre rede for et forbedringstiltak, fra identifisering av utfordring til forbedringen er gjennomført
- kan reflektere over egen rolle i endringsprosesser i bedriften (5.2)
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for endringsprosesser og enkel prosjektprosess
- har forståelse for hva kontinuerlig forbedring er og kan bruke PDCA som metode for å strukturere og kommunisere forbedringer
- har forståelse for hvorfor forbedringsarbeid skal inkludere hele organisasjonen
- har forståelse for resultat av forbedring og verdien av å jobbe med endring
- er i stand til å fortelle og formidle utfordringer og muligheter, samt bidra fra nåsituasjon til ønsket situasjon til beste for bedriften
Arbeidsinnsats
- 12 arbeidksrav - læringsnotat
- 5 arbeidskrav
Vurdering
Vurderingsformer
- Tilbakemeldinger og veiledning fra faglærer og medstudenter
- Formativ mappevurdering av utvalgte arbeidskrav av faglærer
Sluttvurdering
- Summativ vurdering av mappens innhold (inkl. videoopptak av presentasjoner) med karakter A-F av faglærer og en intern sensor
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesninger/undervisning
- Veiledning
- Gruppearbeid
- Praktiske øvelser
- Bedriftsbesøk
- Selvstudium