40TK50D Endringskompetanse

40TK50D Endringskompetanse

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40TK50D
    • Studieprogram
      Prosessindustri+ nettutdanning med samlinger
    • Studiepoeng
      15
    • Emneansvarlig
      Paul Christian Jensen

Om emnet

Hos bedriftene er de ansattes endringskompetanse og endringsvilje viktige elementer for å lykkes. Livslang læring og forståelse for at dette er noe som kreves for å møte omstillingstempoet bedriftene står overfor, må løftes blant operatørene. Det er derfor viktig at operatørene forstår at kontinuerlig forbedring og kompetanseheving er og skal fortsette å være en viktig satsning for Eyde-bedriftene.

Man blir aldri utlært. "Å være best er ikke noe man er, men noe man må jobbe for å være." En god operatør må utvise ansvar og stolthet i sine arbeidsoppgaver. De må forstå sin rolle i inkrementell utvikling av bedriften. Dette henger nært sammen med forståelse for Lean - filosofi, ledelse og verktøy. Prosessflyt og effektivisering av produksjon er argumenter for å øke bedriftenes konkurransefortrinn og redusere bruk av ressurser og utslipp. Dette knytter endringskompetanse sterkt opp mot bærekraft og automatisering som tematikk.

  • Lean
  • Endringsforståelse
  • Prosessflyt

Lean

  • Lean, filosofi og verktøy
  • Lean Historie
  • Lean prinsipper
  • Behov for endring
  • Ulike roller i forbedringsarbeid
  • Pull and push faktorer
  • Relevante Lean-verktøy
  • Standardisering og jobbobservasjon
  • Operatørstyrt vedlikehold
  • Målstyring: team mål og overordnede mål
  • Verdistrømsanalyse

Endringsforståelse

  • Prinsipper for endringsprosesser
  • Møteledelse, møteregler
  • Hvordan møte endringsmotstand
  • Motivasjon
  • Planlegging
  • Involvering av ansatte
  • Forbedringskultur
  • Endringstrapp
  • Kontinuerlig forbedring

Prosessflyt

  • Prosesskartlegging
  • Flytintroduksjon
  • Verdistrømsanalyse
  • Symbolforståelse
  • Kunde\ Leverandør
  • Avvik og avvikshåndtering

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har innsikt i grunnleggende teori om endringsprosesser
  • har kunnskap om teori og begreper innen forbedringsarbeid
  • har kunnskap om forbedringsmetoder og verktøy
  • har forståelse for målstyring og resultat i produksjon og forståelse for prosessflyt
  • har forståelse for behovet for endring og omstilling knyttet til bransjeutfordringer og ressursbruk

Ferdigheter

Studenten:

  • kan delta aktivt i bedriftens forbedringsarbeid ved bruk av relevante metoder og verktøy
  • kan mestre relevante verktøy innen forbedringsarbeid i egen avdeling
  • kan benytte informasjon fra tavler og KPI’er (Key Performance Indicator) til endringer i produksjonsprosessen
  • kan gjøre rede for et forbedringstiltak, fra identifisering av utfordring til forbedringen er gjennomført
  • kan reflektere over egen rolle i endringsprosesser i bedriften (5.2)

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for endringsprosesser og enkel prosjektprosess
  • har forståelse for hva kontinuerlig forbedring er og kan bruke PDCA som metode for å strukturere og kommunisere forbedringer
  • har forståelse for hvorfor forbedringsarbeid skal inkludere hele organisasjonen
  • har forståelse for resultat av forbedring og verdien av å jobbe med endring
  • er i stand til å fortelle og formidle utfordringer og muligheter, samt bidra fra nåsituasjon til ønsket situasjon til beste for bedriften

Arbeidsinnsats

  • 12 arbeidksrav - læringsnotat
  • 5 arbeidskrav

Vurdering

Vurderingsformer

  • Tilbakemeldinger og veiledning fra faglærer og medstudenter
  • Formativ mappevurdering av utvalgte arbeidskrav av faglærer

Sluttvurdering

  • Summativ vurdering av mappens innhold (inkl. videoopptak av presentasjoner) med karakter A-F av faglærer og en intern sensor

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Forelesninger/undervisning
  • Veiledning
  • Gruppearbeid
  • Praktiske øvelser
  • Bedriftsbesøk
  • Selvstudium
Pensumliste
40TK50D Endringskompetanse