40TK50D Endringskompetanse
40TK50D Endringskompetanse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TK50D
- StudieprogramProsessindustri+ nettutdanning med samlinger
- Studiepoeng15
- EmneansvarligPaul Christian Jensen
Om emnet
Hos bedriftene er de ansattes endringskompetanse og endringsvilje viktige elementer for å lykkes. Livslang læring og forståelse for at dette er noe som kreves for å møte omstillingstempoet bedriftene står overfor, må løftes blant operatørene. Det er derfor viktig at operatørene forstår at kontinuerlig forbedring og kompetanseheving er og skal fortsette å være en viktig satsning for Eyde-bedriftene.
Man blir aldri utlært. "Å være best er ikke noe man er, men noe man må jobbe for å være." En god operatør må utvise ansvar og stolthet i sine arbeidsoppgaver. De må forstå sin rolle i inkrementell utvikling av bedriften. Dette henger nært sammen med forståelse for Lean - filosofi, ledelse og verktøy. Prosessflyt og effektivisering av produksjon er argumenter for å øke bedriftenes konkurransefortrinn og redusere bruk av ressurser og utslipp. Dette knytter endringskompetanse sterkt opp mot bærekraft og automatisering som tematikk.
- Lean
- Endringsforståelse
- Prosessflyt
Lean
- Lean, filosofi og verktøy
- Lean Historie
- Lean prinsipper
- Behov for endring
- Ulike roller i forbedringsarbeid
- Pull and push faktorer
- Relevante Lean-verktøy
- Standardisering og jobbobservasjon
- Operatørstyrt vedlikehold
- Målstyring: team mål og overordnede mål
- Verdistrømsanalyse
Endringsforståelse
- Prinsipper for endringsprosesser
- Møteledelse, møteregler
- Hvordan møte endringsmotstand
- Motivasjon
- Planlegging
- Involvering av ansatte
- Forbedringskultur
- Endringstrapp
- Kontinuerlig forbedring
Prosessflyt
- Prosesskartlegging
- Flytintroduksjon
- Verdistrømsanalyse
- Symbolforståelse
- Kunde\ Leverandør
- Avvik og avvikshåndtering
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har innsikt i grunnleggende teori om endringsprosesser
- har kunnskap om teori og begreper innen forbedringsarbeid
- har kunnskap om forbedringsmetoder og verktøy
- har forståelse for målstyring og resultat i produksjon og forståelse for prosessflyt
- har forståelse for behovet for endring og omstilling knyttet til bransjeutfordringer og ressursbruk
Ferdigheter
Studenten:
- kan delta aktivt i bedriftens forbedringsarbeid ved bruk av relevante metoder og verktøy
- kan mestre relevante verktøy innen forbedringsarbeid i egen avdeling
- kan benytte informasjon fra tavler og KPI’er (Key Performance Indicator) til endringer i produksjonsprosessen
- kan gjøre rede for et forbedringstiltak, fra identifisering av utfordring til forbedringen er gjennomført
- kan reflektere over egen rolle i endringsprosesser i bedriften (5.2)
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for endringsprosesser og enkel prosjektprosess
- har forståelse for hva kontinuerlig forbedring er og kan bruke PDCA som metode for å strukturere og kommunisere forbedringer
- har forståelse for hvorfor forbedringsarbeid skal inkludere hele organisasjonen
- har forståelse for resultat av forbedring og verdien av å jobbe med endring
- er i stand til å fortelle og formidle utfordringer og muligheter, samt bidra fra nåsituasjon til ønsket situasjon til beste for bedriften
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsinnsats er 405 timer (27 timer pr. studiepoeng).
- 10 arbeidksrav - læringsnotat
- 5 arbeidskrav
Vurdering
Arbeidskrav - vurderes med bestått/ikke bestått.
Alle arbeidskrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist og bestått for å få emnekarakter.
Studiekrav - vurderes med karakter A-F.
Studiekrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist for å få emnekarakter.
Ved to studiekrav som underlag for sluttvurdering, vil det fremkomme av emnets framdriftsplan hvordan studiekravene vektes. Hvis et av studiekravene vurderes til karakteren F, vil hele emnet vurderes til karakteren F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesninger/undervisning
- Veiledning
- Gruppearbeid
- Praktiske øvelser
- Bedriftsbesøk
- Selvstudium