40TK50D Endringskompetanse
40TK50D Endringskompetanse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TK50D
- StudieprogramProsessindustri+ nettutdanning med samlinger
- Studiepoeng15
- EmneansvarligPaul Christian Jensen
Om emnet
Ansattes endringskompetanse og endringsvilje er viktige elementer for å lykkes. Økt forståelse og kompetanse innenfor dette er noe som kreves for å møte omstillingstempoet bedriftene står overfor.
"Å være best er ikke noe man er, men noe man må jobbe for å være. Ansatte må forstå sin rolle i kontinuerlig utvikling av bedriften. Dette henger nært sammen med forståelse for Lean filosofi, -ledelse og -verktøy. Prosessflyt og effektivisering av produksjon er argumenter for å øke bedriftenes konkurransefortrinn og redusere bruk av ressurser og utslipp. Dette knytter endringskompetanse sterkt opp mot bærekraft og automatisering som tematikk.
I dette emnet vil du lære mer endringsprosesser og Lean metodikk, og sentrale tema vil være:
- Lean
- Endringsforståelse
- Prosessflyt
Lean
- Lean, historie, prinsipper og filosofi
- Relevante Lean-verktøy
- Møteledelse, møteregler
- Lean ledelse
- Innføring og utvikling av Lean
- Lærende organisasjon
Endringsforståelse
- Prinsipper for endringsprosesser
- Hvordan møte endringsmotstand?
- Motivasjon og planlegging for endring
- Forbedringskultur og involvering av ansatte
- Kontinuerlig forbedring
Prosessflyt
- Prosesskartlegging
- Verdistrømsanalyse
- Kunde-leverandør forhold
- Avvik og avvikshåndtering
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har innsikt i grunnleggende teori om endringsprosesser.
- har kunnskap om teori og begreper innen forbedringsarbeid.
- har kunnskap om forbedringsmetoder og verktøy.
- har forståelse for målstyring og resultat i produksjon og forståelse for prosessflyt.
- har forståelse for behovet for endring og omstilling knyttet til bransjeutfordringer og ressursbruk.
Ferdigheter
Studenten:
- kan delta aktivt i bedriftens forbedringsarbeid ved bruk av relevante metoder og verktøy.
- kan mestre relevante verktøy innen forbedringsarbeid i egen avdeling.
- kan benytte informasjon fra tavler og KPI’er (Key Performance Indicator) til endringer i produksjonsprosessen.
- kan gjøre rede for et forbedringstiltak, fra identifisering av utfordring til forbedringen er gjennomført.
- kan reflektere over egen rolle i endringsprosesser i bedriften (5.2).
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for endringsprosesser og enkel prosjektprosess.
- har forståelse for hva kontinuerlig forbedring er og kan bruke PDCA (Plan Do Check Act) som metode for å strukturere og kommunisere forbedringer.
- har forståelse for hvorfor forbedringsarbeid skal inkludere hele organisasjonen.
- har forståelse for resultat av forbedring og verdien av å jobbe med endring.
- er i stand til å fortelle og formidle utfordringer og muligheter, samt bidra fra nåsituasjon til ønsket situasjon til beste for bedriften.
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsinnsats er 405 timer (27 timer pr. studiepoeng).
Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
Vurdering
Studiekrav gir grunnlag for emnekarakter og vil være i en av formene som er beskrevet i studieplan i kapittel Avsluttende vurdering. Vurderes med karakter A-F.
Alle arbeidskrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist og bestått for å få emnekarakter/avsluttende vurdering.
Studiekrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist for å få emnekarakter.
Ved to studiekrav som underlag for sluttvurdering, vil det fremkomme av emnets framdriftsplan hvordan studiekravene vektes. Hvis et av studiekravene vurderes til karakteren F, vil hele emnet vurderes til karakteren F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesninger/undervisning
- Veiledning
- Gruppearbeid
- Praktiske øvelser
- Bedriftsbesøk
- Selvstudium