40TK50D Endringskompetanse

40TK50D Endringskompetanse

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40TK50D
    • Studieprogram
      Prosessindustri + nettutdanning
    • Studiepoeng
      15
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin

Om emnet

Lean

  • Lean, filosofi og verktøy             
  • Lean Historie
  • Lean prinsipper
  • Behov for endring
  • Ulike roller i forbedringsarbeid
  • Pull and push faktorer
  • Relevante Leanverktøy
  • Standardisering og jobbobservasjon
  • Operatørstyrt vedlikehold
  • Målstyring: team mål og overordnede mål
  • Verdistrømsanalyse     

 

Endringsforståelse

  • Prinsipper for endringsprosesser
  • Møteledelse, møteregler
  • Hvordan møte endringsmotstand
  • Motivasjon
  • Planlegging
  • Involvering av ansatte
  • Forbedringskultur
  • Endringstrapp
  • Kontinuerlig forbedring

Prosessflyt

  • Prosesskartlegging
  • Flytintroduksjon
  • Verdistrømsanalyse
  • Symbolforståelse
  • Kunde\ Leverandør
  • Avvik og avvikshåndtering

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har innsikt i grunnleggende teori om endringsprosesser
  • har kunnskap om teori og begreper innen forbedringsarbeid
  • har kunnskap om forbedringsmetoder og verktøy
  • har forståelse for målstyring og resultat i produksjon og forståelse for prosessflyt
  • har forståelse for behovet for endring og omstilling knyttet til bransjeutfordringer og ressursbruk

Ferdigheter

Studenten:

  • kan delta aktivt i bedriftens forbedringsarbeid ved bruk av relevante metoder og verktøy
  • kan mestre relevante verktøy innen forbedringsarbeid i egen avdeling
  • kan benytte informasjon fra tavler og KPI’er (Key Performance Indicator) til endringer i produksjonsprosessen
  • kan gjøre rede for et forbedringstiltak, fra identifisering av utfordring til forbedringen er gjennomført
  • kan reflektere over egen rolle i endringsprosesser i bedriften (5.2)

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for endringsprosesser og enkel prosjektprosess
  • har forståelse for hva kontinuerlig forbedring er og kan bruke PDCA som metode for å strukturere og kommunisere forbedringer
  • har forståelse for hvorfor forbedringsarbeid skal inkludere hele organisasjonen
  • har forståelse for resultat av forbedring og verdien av å jobbe med endring
  • er i stand til å fortelle og formidle utfordringer og muligheter, samt bidra fra nåsituasjon til ønsket situasjon til beste for bedriften

Arbeidsinnsats

  • 8 læringsnotater
  • 4 oppgaver

 

Tema for arbeidskrav vil være følgende temaer:

  • Leanfilosofi
  • Leancase
  • Endringsforståelse og egen rolle i endringsarbeid
  • Prosessflyt og avvikshåndtering

 

Utdypende informasjon om arbeidskravenes innhold og vurderingskriterier presiseres i periodeplanen for emnet som leveres ut ved semesterstart.

Vurdering

  • Tilbakemeldinger og veiledning fra faglærer og medstudenter
  • Formativ mappevurdering av utvalgte læringsnotater og oppgave av faglærer
  • Summativ vurdering av sensurmappens innhold av faglærer og en intern sensor. Karakter A-F.

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
  • Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
  • Skrive individuelle læringsnotater i forhold til hver nettsamling
  • Delta i læringsgrupper
  • Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
  • Løse oppgaver i læringsgruppe
  • Skrive i felles læringsblogg
  • Lesing av fagstoff på ITs Learning og i pensumlitteratur
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett

Pensumliste

Endringskompetanse:

  • Berg Wig, B.B. (2014) Lean - ledelse for lærende organisasjoner. Oslo: Gyldendal.
  • ISBN: 9788205471603 (250 sider)
  • Kotter, J.P. (2012) Leading Change. Harvard Business Review Press, USA ISBN: 9781422186435. (194sider)
  • Kompendier utarbeidet av skolen
  • Relevante internettsider blir oppgitt underveis i studiet
Pensumliste
40TK50D Endringskompetanse