40TK50D Endringskompetanse
40TK50D Endringskompetanse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TK50D
- StudieprogramProsessindustri + nettutdanning
- Studiepoeng15
- EmneansvarligEdutorium Admin
Om emnet
Lean
- Lean, filosofi og verktøy
- Lean Historie
- Lean prinsipper
- Behov for endring
- Ulike roller i forbedringsarbeid
- Pull and push faktorer
- Relevante Leanverktøy
- Standardisering og jobbobservasjon
- Operatørstyrt vedlikehold
- Målstyring: team mål og overordnede mål
- Verdistrømsanalyse
Endringsforståelse
- Prinsipper for endringsprosesser
- Møteledelse, møteregler
- Hvordan møte endringsmotstand
- Motivasjon
- Planlegging
- Involvering av ansatte
- Forbedringskultur
- Endringstrapp
- Kontinuerlig forbedring
Prosessflyt
- Prosesskartlegging
- Flytintroduksjon
- Verdistrømsanalyse
- Symbolforståelse
- Kunde\ Leverandør
- Avvik og avvikshåndtering
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har innsikt i grunnleggende teori om endringsprosesser
- har kunnskap om teori og begreper innen forbedringsarbeid
- har kunnskap om forbedringsmetoder og verktøy
- har forståelse for målstyring og resultat i produksjon og forståelse for prosessflyt
- har forståelse for behovet for endring og omstilling knyttet til bransjeutfordringer og ressursbruk
Ferdigheter
Studenten:
- kan delta aktivt i bedriftens forbedringsarbeid ved bruk av relevante metoder og verktøy
- kan mestre relevante verktøy innen forbedringsarbeid i egen avdeling
- kan benytte informasjon fra tavler og KPI’er (Key Performance Indicator) til endringer i produksjonsprosessen
- kan gjøre rede for et forbedringstiltak, fra identifisering av utfordring til forbedringen er gjennomført
- kan reflektere over egen rolle i endringsprosesser i bedriften (5.2)
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for endringsprosesser og enkel prosjektprosess
- har forståelse for hva kontinuerlig forbedring er og kan bruke PDCA som metode for å strukturere og kommunisere forbedringer
- har forståelse for hvorfor forbedringsarbeid skal inkludere hele organisasjonen
- har forståelse for resultat av forbedring og verdien av å jobbe med endring
- er i stand til å fortelle og formidle utfordringer og muligheter, samt bidra fra nåsituasjon til ønsket situasjon til beste for bedriften
Arbeidsinnsats
- 8 læringsnotater
- 4 oppgaver
Tema for arbeidskrav vil være følgende temaer:
- Leanfilosofi
- Leancase
- Endringsforståelse og egen rolle i endringsarbeid
- Prosessflyt og avvikshåndtering
Utdypende informasjon om arbeidskravenes innhold og vurderingskriterier presiseres i periodeplanen for emnet som leveres ut ved semesterstart.
Vurdering
- Tilbakemeldinger og veiledning fra faglærer og medstudenter
- Formativ mappevurdering av utvalgte læringsnotater og oppgave av faglærer
- Summativ vurdering av sensurmappens innhold av faglærer og en intern sensor. Karakter A-F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Skrive individuelle læringsnotater i forhold til hver nettsamling
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
- Løse oppgaver i læringsgruppe
- Skrive i felles læringsblogg
- Lesing av fagstoff på ITs Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
Pensumliste
Endringskompetanse:
- Berg Wig, B.B. (2014) Lean - ledelse for lærende organisasjoner. Oslo: Gyldendal.
- ISBN: 9788205471603 (250 sider)
- Kotter, J.P. (2012) Leading Change. Harvard Business Review Press, USA ISBN: 9781422186435. (194sider)
- Kompendier utarbeidet av skolen
- Relevante internettsider blir oppgitt underveis i studiet