Demens - mestring og personsentrert praksis

Demens - mestring og personsentrert praksis

  • Studiefakta
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieform
      Deltid
    • Studiepoeng
      60
    • Studiested
      Grimstad
    • Fagområde
      Helse- og oppvekstfag
    • Studieprogramkode
      FHS66D
    • Studieplanansvarlig
      Marit Bolstad Tveide
    • Start
      2026 Høst

Godkjent av: 

Marit Bolstad Tveide

Sist revidert: 

Høst 2025

Om studiet

Utdanningen har som mål å utdanne profesjonelle yrkesutøvere som kan møte behov for helsehjelp, omsorg og koordinering for personer med demens og deres pårørende. Utdanningen har fokus på livslang læring og har en praktisk tilnærming slik at studentene tilegner seg nye ferdigheter for å fremme mestring for personer med demens.

Studiemodeller

Studiets struktur og oppbygning

Utdanningen er på 60 studiepoeng og er en deltidsutdanning over to år.
Undervisning og veiledning av arbeidskrav, studiekrav og hovedprosjekt foregår i skoletiden. Utover dette gis læringsaktiviteter og veiledning via digital læringsplattform. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, hovedprosjekt, gruppearbeid og fagstoff utover skoletid.

Undervisning og veiledning utgjør i snitt 8 timer per uke. Det forventes at studentens selvstudium utgjør omtrent 12 timer per uke. Praksis er en obligatorisk del av studie og skal gjennomføres i løpet av 8 uker med totalt 135 timer. Totalt omfang av studiet er ca. 1600 timer.

Læringsutbytte

Læringsutbyttet er beskrevet som tre nivåer: kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

  • Kunnskaper: Forståelse av teorier, fakta, begreper, prinsipper, prosedyrer innenfor fag, fagområder og/eller yrker.
  • Ferdigheter: Evne til å anvende kunnskap til å løse problemer og oppgaver. De ulike typene ferdigheter kan være kognitive, praktiske, kreative eller kommunikative ferdigheter.
  • Generell kompetanse: Evne til å kunne anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning i utdannings- og yrkessammenheng.

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om sentrale begreper, metoder og verktøy innenfor fagområdet demens.
  • Har innsikt i sentrale lover og styrende dokumenter som er vesentlig for demensomsorg.
  • Har bransjekunnskap og kjenner til hvordan helse- og omsorgstjenester til personer med demens er organisert.
  • Kan oppdatere sin faglige kunnskap om demenssykdom, behandling, tjenester, teknologiske løsninger og styrende dokumenter.
  • Forstår eget yrkes betydning i et samfunnsperspektiv.

Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende kunnskap relevant for fagfeltet demensomsorg for å løse praktiske og teoretiske problemstillinger.
  • Kan anvende verktøy, metoder og teknikker relevant for demensomsorg.
  • Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en problemstilling knyttet til personer med demensomsorg.
  • Kan kartlegge en situasjon, identifisere problemstillinger og iverksette tiltak for personer med demens.
  • Kan anvende metoder til å gjennomføre forbedringsarbeid.

Generell kompetanse

Studenten

  • Har forståelse for etiske prinsipper relevant for helse- og omsorgstjenesten, knyttet til personer med demens.
  • Har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket.
  • Kan utføre arbeid innen demensomsorg etter behovet til målgruppen.
  • Kan skape relasjoner på tvers av fag og nivå i det tverrfaglige samarbeidet i helsetjenesten, og i samarbeidet med pårørende.
  • Kan utvikle arbeidsmetoder for å videreutvikle beste praksis på egen arbeidsplass.

Læringsformer

Lærings- og arbeidsformer

Læringsformene skal være relevante og hensiktsmessige i henhold til læringsutbyttebeskrivelsene for utdanningen. Utdanningen skal motivere til selvstendighet og aktiv refleksjon over egen læringsprosess. Gjennom studiet legges det vekt på at studentene utvikler evne til praktisk problemløsning, selvstendig arbeid, kommunikasjon, samarbeid og faglig ledelse.

Studiet skal være nært knyttet til studentenes arbeidserfaringer fra yrkesfeltet. Fagskoleutdanningen legger vekt på at teori og praksis danner en integrert helhet.
Læringsformene har fokus på studentens rolle i læringsprosessen og henviser til aktiviteter hvor studenten har en aktiv rolle. Det innebærer blant annet at studentene aktivt må oppsøke læringssituasjoner og læringsarenaer.

Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Eksempler på læringsaktiviteter:

Gruppearbeid/læringsgrupper
Samarbeidslæring bidrar til dybdelæring, kritisk tenkning og bedrer kommunikasjonsferdigheter og kan benyttes ved temaer på skolen og ved arbeidskrav og studiekrav. I en gruppe er deltakernes samlede kompetanse større enn hos den enkelte student.

Digitale læringsaktiviteter
Skolen benytter podkast, VR, video og andre digitale læringsaktiviteter ved ulike tema.

Eksterne forelesere
Skolen benytter eksterne forelesere med spesiell kompetanse, både teoretisk og praktisk, innen aktuelle fagområder. Lærerne samarbeider med eksterne forelesere om faglig innhold og arbeidsformer.

Arbeidskrav
I hvert emne arbeider studentene med arbeidskrav. Arbeidskrav benyttes både som arbeids-, lærings og vurderingsform. Arbeidskravene bygger på hverandre slik at de ulike tema det arbeides med kan videreføres og videreutvikles. Hensikten er at studenten skal oppleve sammenheng og helhet i læringsprosessen. Arbeidskrav er praksisnære, bygger på tema og læringsutbytte i emnene og bidrar til en læringsprogresjon mot studiekravene. Arbeidskravene kan være muntlige, skriftlige, praktiske, eller en kombinasjon av dette. Det gis muntlig eller skriftlig veiledning og vurdering. Studentens egen vurdering av faglige og etiske problemstillinger, samt læringsutbytte vektlegges i veiledning. Antall arbeidskrav vil variere avhengig av emnets temaer og omfang. Utdypende informasjon om innhold i og form på arbeidskrav og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.

Studiekrav
Hver emne avsluttes med et studiekrav. Alle arbeidskrav må være bestått for å kunne gjennomføre studiekravet. Emnets læringsutbyttebeskrivelser styrer studiekravets innhold. Utdypende informasjon om innhold i og form på studiekrav og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.

Veiledning
Gjennom studiet får studentene veiledning og oppfølging både individuelt og gruppevis. Veiledning underveis i arbeid med arbeidskrav og studiekrav skal bidra til læring. Veiledning vil bli gitt muntlig og/eller skriftlig via digital læringsplattform. Veiledningen skal bidra til at studentene ser sammenheng mellom teori og praksis og styrker studentens refleksjon i eget arbeid.

Praksis
Praksis er en viktig læringsarena for å oppnå læringsutbytte for studenten. Studenten skal i praksis se sammenheng mellom teoretisk kunnskap fra utdanningen og praktiske ferdigheter, samt se betydningen av tverrfaglig samarbeid.

Egenrefleksjon
Studenten skriver refleksjonsnotat om eget læringsutbytte.

Selvstudium
Selvstudium omhandler blant annet å sette seg inn i pensum og de ressurser lærer legger ut i forkant av undervisningsdagene. Læreren legger pensum, oppgaver, videofilmer og andre ressurser tilgjengelig i læringsplattformen. Ressursene tar for seg den viktigste informasjonen om et tema som skal gjennomgås, og som studentene arbeider med før de kommer til forelesningen. Når studentene møter på skolen, kommer de med nok kunnskap til å arbeide dypere med fagstoffet. Studenter kan også bidra med å finne aktuelle ressurser.

Læringsplattform
Fagskolen i Agder benytter digital læringsplattform. Den enkelte student får sin egen elektroniske arbeidsmappe der studenten og faglærere kommuniserer med hverandre. På læringsplattformen gjøres lærestoff tilgjengelig og arbeidskrav og studiekrav lastes inn for tilbakemelding og vurdering. Planer for studieprogresjon og annen aktuell informasjon legges også ut.

Wiseflow
For noen avsluttende vurderinger benyttes Wiseflow for innlevering og sensurering.

Vurderingsformer

Vurderinger skal gjennomføres på en slik måte at skolen på et mest mulig sikkert grunnlag kan vurdere i hvilken grad studenten har oppnådd læringsutbyttet som er beskrevet i studieplanen for utdanningen. Til hvert emne er det arbeidskrav og studiekrav som den enkelte student må gjennomføre. Studenten må overholde angitte tidsfrister og oppmøtetider for disse for å få vurdering.

Underveisvurdering (arbeidskrav)

Arbeidskrav er obligatoriske studentoppgaver/aktiviteter. Det gis inntil 10 arbeidskrav pr 10 studiepoeng. 

Informasjon om innhold i arbeidskravene og innleveringsfrister gis på læringsplattformen It’s learning.  

Vurdering: bestått/ikke bestått og formativ tilbakemelding. Tilbakemeldinger gis i It’s learning.  

Alle arbeidskrav dokumenteres i It’s learning. 

Sluttvurdering (studiekrav)

Studiekrav er obligatoriske testsituasjoner, oppgaver og innleveringer som inngår i sluttvurderingen av emnet. Det gis 1-2 studiekrav per emne. Ved flere studiekrav må alle bestås for å få bestått karakter.  

Informasjon om innhold i studiekravene og innleveringsfrister gis på læringsplattformen It’s learning.  

Vurdering: Karakter A-F. 

Studiekrav anses i denne sammenheng som likestilt med eksamen, jf. forskrift for Fagskolen i Agder § 4-6 (6).

Avsluttende vurdering

Hovedprosjekt
Hovedprosjektet (emne 6) består av en teoridel/kunnskapsoppsummering og en del med beskrivelse av praksisgjennomføringen/utvidet praksisrapport og egenrefleksjon. Hovedprosjektet skal presenteres muntlig for tilhørere og etterfølges av en muntlig høring med sensor.
Hovedprosjektet vurderes med bokstavkarakter A-F.

Skriftlig/muntlig vurdering
Dersom studiekrav består av både en skriftlig og muntlig del som karaktersettes, og det under muntlig presentasjon kommer fram at studenten ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene, vurderes emnet til karakter F.

Symbol Betegnelse Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier
A Fremragende

Fremragende prestasjon som klart utmerker seg.

Studenten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.

B Meget god

Meget god prestasjon.

Studenten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet.

C God

Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder.

Studenten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.

D Nokså god

En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler.

Studenten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.

E Tilstrekkelig

Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer.

Studenten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.

F Ikke bestått

Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene.

Studenten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.

 

Opptakskrav

Opptaksordningen er beskrevet i kapittel 2 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder.

a: Fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev fra studieretning for helse- og oppvekstfag, med fagbrev som:

  • Helsefagarbeider
  • Hjelpepleier
  • Ambulansearbeider
  • Omsorgsarbeider
  • Aktivitør
  • Barne- og ungdomsarbeider

Søkere må vedlegge fagbrev/autorisasjonsbevis ved søknad om opptak til studiet.

b: Betinget opptak: Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fagprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass på vilkår om bestått prøve i løpet av første semester i opptaksåret.

c: Søkere som ikke oppfyller a eller b, og som har fylt 23 år, kan søke opptak på grunnlag av realkompetanse. Realkompetanse er all kompetanse en person har tilegnet seg gjennom formell, ikke-formell og uformell læring. Dette kan være kunnskap og ferdigheter tilegnet gjennom utdanning, lønnet eller ulønnet arbeid, organisasjonserfaring, fritidsaktiviteter, eller på annen måte.

Dokumentasjon som må vedlegges søknaden:

  1. dokumentert utdanning og formell kompetanse,
  2. dokumentert praksis, arbeidserfaring og kurs,
  3. dokumentert annen erfaring, ulønnet arbeid, verv m.v.
  4. søkers egenbeskrivelse av kompetanse

Politiattest

Det er krav om politiattest. Søkere som har fått tilbud om studieplass må levere politiattest senest fire uker etter søker har mottatt bekreftelse på opptak. Politiattesten må ikke være eldre enn tre måneder på tidspunktet for fremleggelse av attesten, ref. Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder § 7-1.

Skikkethet

Krav til skikkethet er regulert i lov om høyere yrkesfaglig utdanning § 26.
Skikkethetsvurdering skal foregå ved alle utdanninger der studenten kan utgjøre en fare. Dette gjelder for samtlige fagskoleutdanninger, etter- og videreutdanninger innen fagområde helse- og oppvekst, ref. Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder § 8-2, pkt. 1.
Studenter i denne utdanningen vil være gjenstand for skikkethetsvurdering. Skikkethetsvurdering er en helhetsvurdering av studentens forutsetninger for å avdekke om studenten har de nødvendige forutsetningene for å kunne utøve yrket. En student som i utdanningen eller i fremtidig yrkesutøvelse kan utgjøre fare for liv, fysisk og/eller psykisk helse, rettigheter og sikkerhet til barn, unge eller voksne i sårbare situasjoner, er ikke skikket for yrket.

Dokumentasjon

Etter fullført og bestått fagskoleutdanning utstedes det vitnemål. Dette er beskrevet i kapittel 5 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder.
Fagskolen gir vitnemål om fullført fagskoleutdanning, med internasjonal betegnelse «Vocational Diploma (VD)».
En student som ikke har fullført, kan be om en karakterutskrift som viser fullførte og beståtte emner og eksamener.

Praksis

Studentene skal i emnet «Demensomsorg i praksis» øve på bruk av verktøy for livslang læring og kognitiv stimulering på egen arbeidsplass.

Tekniske forutsetninger

Studentene må ha adgang til egen datamaskin med operativsystemet Windows. Skolen tildeler studentene Office 365. I tillegg må datamaskinene enten ha innebygd videokamera eller eksternt videokamera og høretelefoner med støyreduserende mikrofon. Studentene må ha tilgang til internett med minimum hastighet tilsvarende mobilt nettverk 4G. Studentene må selv sikre seg teknisk bistand til egen PC og eget internett.

Jobbmuligheter

Fagskoleutdanning i Demens – mestring og personsentrert omsorg kvalifiserer for arbeid i sykehjem, omsorgsbolig, hjemmesykepleie, dagsenter, demensskole og andre arbeidsplasser der man arbeider med personer med demens.

Utgifter

Utdanningen er gratis, men studenten må selv dekke studiemateriell som bøker, PC, kopiering og ekskursjoner.

Det betales semesteravgift. Dette dekker medlemskap i Organisasjon for Norske Fagskolestudenter (ONF) og Studentsamskipnaden i Agder (SiA). Avgiften betales ved oppstart av studiet og gir rettigheter som student. Dette gjelder både heltids- og deltidsstudenter. Semesteravgift betales for å følge studier og gå opp til eksamen. Det gis ingen refusjon av semesteravgift dersom student slutter.

Studenten får tilgang til digitalt studentbevis i appen pocketID.

Studier ved Fagskolen i Agder er godkjent av NOKUT og gir rett til lån og stipend i Statens lånekasse for utdanning.

Pensumliste