40HS66C Emne 3: Personsentrert omsorg
40HS66C Emne 3: Personsentrert omsorg
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HS66C
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramDemens - mestring og personsentrert praksis
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligMarit Bolstad Tveide
Om emnet
Emnet gir innsikt i teorigrunnlaget for personsentrert omsorg samt hvordan bruke ulike metoder og modeller for å utøve personsentrert omsorg i praksis. Studenten får også kjennskap til ulike kartleggings- og dokumentasjonsverktøy for å ivareta personsentrert omsorg.
Temaer i emnet
- Teorigrunnlag i personsentrert omsorg
- Personlig identitet
- Integritet
- Personverd
- Kultur for personsentrert omsorg
- Mestring
- Metoder og modeller
- VIPS praksismodell
- Kartleggingsverktøy
- Tiltakspakke demens
- Min historie
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om verdi- og teorigrunnlaget i personsentrert omsorg
- har kjennskap til ulike modeller og metoder for personsentrert omsorg
- har kunnskap om verktøy for kartlegging og oppfølging av personer med demens
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende modeller for utøvelse av personsentrert omsorg
- kan anvende verktøy for praktisk utførelse av helsehjelp til personer med demens
- kan anvende kunnskap til å oppdage og dokumentere symptomer på demens
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff relevant for demensforløpet
- kan identifisere pasientens ressurser for å legge til rette for mestring
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for demenssykdom og vurdering av behov for tjenester
- kan utføre helsehjelp ut fra kunnskap om personer med demens og deres behov
- forstår viktigheten av mestring i et demensforløp
- anerkjenner betydningen av personsentrert omsorg og tilpasser helsehjelpen til den enkeltes behov, livshistorie og ressurser
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsmengde er 270 timer. Det beregnes ca. 12 timer til selvstudie ukentlig.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått.
For å kunne gjennomføre avsluttende studiekrav må alle arbeidskrav være bestått.
Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A – F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesning
- Veiledning
- Samarbeidslæring
- Arbeidskrav
- Praktiske øvelser
- Eksterne forelesere
- Selvstudium
Godkjent av
Marit Bolstad Tveide
