40HS66D Emne 4: Aktiv demensomsorg
40HS66D Emne 4: Aktiv demensomsorg
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HS66D
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramDemens - mestring og personsentrert praksis
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligMarit Bolstad Tveide
Om emnet
Emnet gir kunnskap om tilbud og tjenester til personer med demens og deres pårørende. Det vektlegger viktigheten av tidlig innsats og samfunnsdeltakelse. De fire grunnpilarene i demensskolen (kognitiv trening, ADL-trening, sosialt samvær og fysisk aktivitet) står sentralt og danner utgangspunktet for verktøy og metodikk som studentene lærer å bruke.
Temaer i emnet
- Tilbud og tjenester til personer med demens og deres pårørende
- Innsatstrappa
- Helseteknologi
- Pårørendestøtte
- Pårørendeskole
- Koordinering
- Samfunnsdeltakelse
- Demensvennlig samfunn
- Nettverkskartlegging
- Livslang læring
- Demensskolen
- De fire grunnpilarene
- Kognitiv trening
- ADL-trening
- Sosialt samvær
- Fysisk aktivitet
- Verktøy og metodikk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til aktuelle tilbud og tjenester for personer med demens og deres pårørende, både lokalt, regionalt og nasjonalt
- har kunnskap om kognitiv trening, ADL-trening, fysisk aktivitet og sosialt samvær som grunnpilarer for livslang læring
- har kunnskap om verktøy og metodikk for livslang læring og kognitiv trening
- forstår viktigheten av forebygging, samfunnsdeltakelse og aktivt medborgerskap
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere behov for, og informere om, tilbud og tjenester til personer med demens
- kan anvende metodikk fra de fire grunnpilarene for livslang læring
- kan anvende kunnskap om pårørende sin situasjon for å fremme godt samarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- forstår viktigheten av livslang læring for personer med demens
- forstår viktigheten av samfunnsdeltakelse for personer med demens
- forstår viktigheten av tidlig innsats i et samfunnsperspektiv
- verdsetter tverrfaglig samarbeid og ser på pårørende som en viktig ressurs i omsorgen
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsmengde er 270 timer. Det beregnes ca. 12 timer til selvstudie ukentlig.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått.
For å kunne gjennomføre avsluttende studiekrav må alle arbeidskrav være bestått.
Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A – F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesning
- Veiledning
- Samarbeidslæring
- Arbeidskrav
- Praktiske øvelser
- Eksterne forelesere
- Selvstudium
Godkjent av
Marit Bolstad Tveide
