40HS66A Emne 1: Etikk, samhandling og kommunikasjon
40HS66A Emne 1: Etikk, samhandling og kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HS66A
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramDemens - mestring og personsentrert praksis
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligMarit Bolstad Tveide
Om emnet
Om emnet
Hensikten med emnet er å gi studentene en god innføring i grunnleggende forståelse av fagfeltet og yrkesutøvelsen. Studentene får innføring i studieteknikk og oppgaveskriving på høyere yrkesfaglig nivå. Emnet vektlegger etisk refleksjon, kommunikasjonsverktøy, relasjonskompetanse og lovverk relevant for yrkesutøvelsen.
Temer i emnet
Etikk
- Etiske dilemma
- Etisk refleksjon
- Etikk og teknologi
- Helhetlig menneskesyn
- Livssyn og verdier
- Menneskerettigheter
- Kulturell forståelse
Kommunikasjon og samhandling
- Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
- Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
- Språk og begrepsbruk
Lover og forskrifter
- Relevante lover, forskrifter og offentlige dokumenter for helsepersonell og tjenestemottaker
- Rettigheter og plikter
- Dokumentasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter, samt etisk refleksjon som verktøy
- har kunnskap om kommunikasjonsteori og kommunikasjonsferdigheter aktuelt for arbeid i helse-, oppvekst- og sosialsektoren
- har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- har innsikt i relevant lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan disse kan påvirke samhandlingen med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
- forstår betydningen av kompetanse innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med sårbare mennesker, samt i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
- kan anvende kunnskap om teknologiske løsninger til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger forsvarlig og med etisk bevissthet
- kan anvende teknikker innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling, samt andre faglige verktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
- kan finne relevant informasjon og fagstoff, samt lovverk og styrende dokumenter som er relevant for yrkesutøvelsen
Generell kompetanse
Studenten
- forstår yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma, og hvordan disse kan påvirke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse, samt gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig ut fra tjenestemottakernes behov, og med fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn
- kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
- kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester basert på tjenestemottakerens behov og utfordringer, og som har relevans for yrkesutøvelsen
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsmengde er 270 timer. Det beregnes ca. 12 timer til selvstudie ukentlig, i tillegg til undervisning på skolen, som er en dag per uke.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått.
For å kunne gjennomføre avsluttende studiekrav må alle arbeidskrav være bestått.
Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A – F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesning
- Veiledning
- Samarbeidslæring
- Arbeidskrav
- Praktiske øvelser
- Eksterne forelesere
- Selvstudium
