Kontor-, salg- og serviceledelse

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Kontor-, salg- og serviceledelse
    • Studiepoeng
      60
    • Studiested
      Arendal, Bergen, Dalane/Egersund, Florø, Førde, Haugesund, Kristiansand, Lyngdal, Mandal, Nettbasert, Sogndal, Stavanger
    • Studieform
      Heltid, Deltid
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Innledning

Fagskoleutdanningen Kontor-, salg – og serviceledelse imøtekommer behov fra offentlig og privat sektor om ansatte med kontorfaglig kompetanse ut over videregående skoles nivå.  Sektorene møter stadig nye utfordringer og krav, og har kontinuerlig behov for styrket kompetanse innenfor fagområdene som fagskoleutdanningen dekker. Studentene vil etter endt fagskoleutdanning ha relevant og etterspurt kompetanse og vil være godt rustet til både nåværende og fremtidige oppgaver, innen offentlig og privat sektor.

Utdanningstilbudet er en selvstendig yrkesrettet utdanning ved at dens hovedmål er å utvikle reflekterte yrkesutøvere med en solid fagkompetanse som er etterspurt av sektorene. De kan etter endt utdanning tiltre direkte i sentrale funksjoner i offentlig eller privat sektor innen fagområdene for fagskolen. Utdanningen skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse i tråd med nye oppgaver og utfordringer sektorene stadig står ovenfor. Fagskoleutdanningen skal også gi studentene et godt grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstillingskompetanse, slik at både den enkelte og arbeidslivet er sikret faglig utvikling og kompetanse i tråd med utfordringer og utvikling i fremtiden.

Fagskoleutdanninger skal være praktisk rettet. Det legges derfor vekt på vekselvirkning mellom teori og erfaringer fra arbeidslivet for å synliggjøre det gjensidige avhengighetsforholdet mellom disse. Aktiv deltakelse fra studentene er derfor forventet. Utdanningen knytter studentenes egne erfaringer og problemstillinger sammen med arbeidslivets utfordringer og sentral teori.

Fagskoletilbudet ble opprettet som en direkte konsekvens av tydelige behov i arbeidslivet. Fagsammensetningen er gjort i samarbeid mellom representanter fra AOFs Opplæringskontor i Oslo, Handel og Kontor Norge og Fagforbundet. 

Fagskoleutdanningen skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse som er i tråd med nye oppgaver og utfordringer. Dagens og morgendagens utfordringer innebærer behov for nytenkning, bærekraft, kunnskap og kompetanse.

 

Læringsutbytte

Målet for utdanningen er å gi studentene en bred kompetanseplattform for å arbeide som fagpersoner i privat næringsliv, offentlig sektor og andre organisasjoner.  Utdanningen skal gi mulighet for utvikling mot lederstillinger. Studentene skal framstå som reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk standard, som tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med ledelse og øvrige medarbeidere.

Etter endt utdanning skal studentene ha oppnådd følgende overordnet læringsutbytte:

 

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om kontor-, salg – og servicefagenes innhold, rolle og samfunnsmessige betydning innen offentlig og privat virksomhet
  • har innsikt i relevante avtaler, lover og regler som gjelder for private og offentlige virksomheter og utfører arbeidet i tråd med disse
  • har kunnskap om hvordan virksomheter organiseres, forbedres og ledes, samt hvordan beslutninger og rammebetingelser påvirker offentlige og private virksomheter
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap som grunnlag for utvikling innenfor eget område
  • har kunnskap om hovedfunksjoner og arbeidsoppgaver tilknyttet personaladministrasjon
  • har kunnskap om hvordan produkter og tjenester kan utvikles, markedsføres og selges
  • har kunnskap om og kan anvende de vanligste metoder og prinsipper for økonomisk styring i private og offentlige virksomheter

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende kunnskap om hvordan organisasjoner ledes, utvikles og forberedes som grunnlag for utvikling mot lederstillinger
  • kan utføre selvstendig arbeid som saksbehandler i privat og/eller offentlig virksomhet
  • kan utføre elektronisk dokumentbehandling, saksbehandling og arkivering på en etisk og juridisk forsvarlig måte
  • kan arbeide med økonomiske og administrative oppgaver i både offentlig og privat virksomhet
  • viser gode samhandlings- og kommunikasjonsferdigheter, og er i stand til å initiere endring og omstilling
  • finner, vurderer og henviser til informasjon om fagstoff innen kontor-, salg- og servicefagene og fremstiller dette slik at det belyser en problemstilling i oppgaveskriving på fagskolenivå
  • planlegger, gjennomfører, dokumenterer og reflekterer over eget arbeid som grunnlag for forbedring av yrkesfeltet og av egen arbeidspraksis
  • arbeider i tråd med overordnet regelverk og bedriftens rutiner innen HMS og internkontroll
  • kan bidra i kartlegging av kompetansebehovet i en virksomhet, samt bidra i iverksetting og oppfølging av tiltak for anskaffelse og videreutvikling av kompetanse

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • anvender kunnskap og ferdigheter på et bredt spekter av økonomiske og administrative problemstillinger
  • kan anvende sin endring- og utviklingskompetanse og lede prosesser som bidrar til nytenkning i kontor-, salg og servicebransjen
  • identifiserer etiske utfordringer og dilemmaer, reflekterer over egen praksis knyttet til holdninger og verdier og har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket
  • viser forståelse for at egne verdier og menneskesyn har konsekvenser for yrkesutøvelse i samhandling med mennesker og følger etiske spilleregler overfor ansatte, kunder, leverandører og samfunnet
  • utvikler salgsmetoder, tilpasser varer og tjenester etter muligheter og behov i markedet, og bygger relasjoner med private og offentlige virksomheter innen kontor-, salg- og servicefeltet
  • utarbeider mål og planer på ulike nivå i en bedrift og vurderer usikkerhet ved beslutninger
  • viser forståelse for viktige indre og ytre rammebetingelser for en virksomhet og rammebetingelsenes betydning for etablering, utvikling og endring

 

Formelle opptakskrav

For opptak til fagskoleutdanningen Kontor-, salg- og serviceledelse, kreves det fullført videregående opplæring fra studieretning salg, service og reiseliv med fagbrev, tilsvarende læreplaner fra studieretning for salg- og service (R94), service og samferdsel eller generell studiekompetanse. Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.

Utdanningen er delt inn i emner. Det er mulig for studenten å søke godskriving for ett eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT - godkjente emner fra tidligere.

 

Opptak på bakgrunn av realkompetanse

Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.

Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.

Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:

  • dokumentasjon på bestått teori til fagprøven innen salg, service og reiseliv med fagbrev, tilsvarende læreplaner fra studieretning for salg- og service (R94), service og samferdsel eller generell studiekompetanse. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

eller

  • dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig Vg3 innen de yrkesfaglige utdanningsprogrammene salg, service og reiseliv med fagbrev, tilsvarende læreplaner fra studieretning for salg- og service (R94), service og samferdsel. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt til å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring

eller

  • dokumentasjon fra høyere utdanning som vurderes som relevant for utdanningen. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

 

Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innenfor salgsarbeid, butikkarbeid, administrative oppgaver, kontorarbeid, kundemottak og yrker innenfor service. Arbeidsoppgaver som for eksempel resepsjonsarbeid, markedsførings-, salgs- og administrasjonsarbeid fra reiselivsnæringen vil også være relevant arbeidserfaring.

Gjennomført og bestått fagskoleutdanning kvalifiserer ikke til fagbrev- eller svennebrev. Fullført og bestått fagskoleutdanning gir gradsbetegnelsen "Fagskolegrad".

 

Utdanningstilbudets organisering

Utdanningen har en samlet normert studietid på ett år, men kan tilrettelegges som en deltidsutdanning over 2 år. Fagskoleutdanningen består av 5 emner. Emnene tas normalt i rekkefølge. Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller nettbasert deltidsutdanning.

 

Studiets omfang og struktur

Kontor-, salg- og serviceledelse

Informasjon

Studiemodellen viser fordeling av studiepoeng og emner per semester. Variasjoner kan forekomme. 

 

Vurderingsordningen

Vurderingsformene har sammenheng med fagskoleutdanningens læringsutbytte og innhold samt arbeids- og læringsformer.

 

Emnevurdering

På slutten av hvert emne leverer studentene et skriftlig arbeid som danner grunnlag for vurdering. Det skriftlige arbeidet er i form av en emneeksamen. Vurdering av det enkelte emnet fastsettes på grunnlag av det innleverte arbeidet. Det settes en karakter for hvert emne som avsluttes. Det er læringsutbyttet som skal måles når karakter på det enkelte emnet skal gis. Karakteren som benyttes er karakterskala A-F, hvor A er beste resultat og F er ikke bestått.

 

Obligatoriske oppgaver i emnene

Studentene skal levere et obligatorisk arbeidskrav for de fagspesifikke emnene. Studentene skal i sin besvarelse gi en forståelse av det faglige innholdet i studiet med begrunnelse og drøfting. I sin besvarelse skal studentene legge til grunn kunnskap fra temaer i det gjeldende teoriemnet. Ved emneoppgaver skal besvarelsen synliggjøre valgte læringsutbytter, kilder som benyttes, og den skal inneholde en samlet oversikt over anvendt litteratur. Resultatet kan legges frem i plenum for de andre studentene.

Det gis generelt ikke utsettelse for innlevering av arbeidskrav. Unntaket må være begrunnet i sykdom eller andre uforutsette begivenheter. Utsettelse vil ikke bli gitt dersom studenten ber om utsettelse etter at innleveringsfristen er utgått. Arbeidskravet vurderes da til Ikke bestått. Er studenten i tvil om det vil bli innvilget utsettelse, leveres besvarelsen i påvente av svar på søknaden.

Følgende gjelder ved utsettelse av innlevering:

Arbeidskrav evalueres med vurdering iht. studieplan. Blanke eller useriøse besvarelser blir vurdert som Ikke bestått uten nærmere beskjed.

Avtaler om utsettelser gjøres med administrativt ansatte ved Tirna, som kan kreve dokumentasjon i form av legeerklæring eller liknende.

En student som har fått arbeidskravet vurdert til Ikke bestått eller til bokstavkarakteren F, får en ny mulighet til å utføre/levere arbeidskravet slik at emnet kan fullføres på normert tid, jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) ved Fagskolen Tirna § 7. I påvente av ny sensur kan studenten fortsette på neste emne, men må avlutte dersom studenten ikke får bestått.

 

Fordypningsoppgave

For å kunne gå opp til eksamen i fordypningsemnet må studenten ha bestått kravene i emne 1 - 4. Eksamen i fordypningsdelen består av et skriftlig arbeid (fordypningsoppgave) etterfulgt av en muntlig høring med utgangspunkt i fordypningsoppgaven. Fordypningsoppgaven skal gjennomføres individuelt.

 

Avsluttende vurdering

Avsluttende vurdering består av en skriftlig fordypningsoppgave med etterfølgende individuell muntlig eksamen.

 

Karakterskala

Karakterene vil bli gitt etter karakterskalaen A, B, C, D, E og F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

 

Sluttdokumentasjon

For fullført utdanning utstedes vitnemål. Vitnemål utstedes i henhold til gjeldende Lov om høyere yrkesfaglig utdanning og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning. Utforming og innhold er fastsatt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT).

 

 

Pensum