Emne 5: Fordypning

  • Emnefakta

    • Emnekode
      KSSEMNE5
    • Studieprogram
      Kontor-, salg- og serviceledelse
    • Studiepoeng
      8
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Introduksjon

Emne 5: Fordypning

Emnet er obligatorisk.

Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praktisk rettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til problemstillinger fra arbeidslivet, og ett eller flere tema i utdanningen. Studentene skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra arbeidslivet. Studentene skal velge minimum 6 læringsutbyttebeskrivelser fra fordypningsemnet. Minimum 2 fra kunnskap, minimum 2 fra ferdigheter og minimum 2 fra generell kompetanse.

 

Fordypningsoppgaven - obligatorisk fremmøte.

Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i emne 5. Det oppnevnes veileder og det gis 4 timer undervisning og inntil 16 timers veiledning i emne 5. Innen fastsatt tid må studentene ha levert forslag til tema og problemstilling til veileder, dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov i forkant av de obligatoriske veiledningene. Fordypningsoppgaven innleveres til fastsatt tid. Der er obligatorisk fremmøte på emnets oppstarts dag/kveld, samt en av de andre oppsatte veiledningsdatoene.

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kontor-, salg – og servicefagenes innhold, rolle og samfunnsmessige betydning innen offentlig og privat virksomhet
  • har innsikt i relevante avtaler, lover og regler som gjelder for private og offentlige virksomheter og utfører arbeidet i tråd med disse
  • har kunnskap om hvordan virksomheter organiseres, forbedres og ledes, samt hvordan beslutninger og rammebetingelser påvirker offentlige og private virksomheter
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap som grunnlag for utvikling innenfor eget område
  • har kunnskap om hovedfunksjoner og arbeidsoppgaver tilknyttet personaladministrasjon
  • har kunnskap om hvordan produkter og tjenester kan utvikles, markedsføres og selges
  • har kunnskap om og kan anvende de vanligste metoder og prinsipper for økonomisk styring i private og offentlige virksomheter

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om hvordan organisasjoner ledes, utvikles og forberedes som grunnlag for utvikling mot lederstillinger
  • kan utføre selvstendig arbeid som saksbehandler i privat og/eller offentlig virksomhet
  • kan utføre elektronisk dokumentbehandling, saksbehandling og arkivering på en etisk og juridisk forsvarlig måte
  • kan arbeide med økonomiske og administrative oppgaver i både offentlig og privat virksomhet
  • viser gode samhandlings- og kommunikasjonsferdigheter, og er i stand til å initiere endring og omstilling
  • finner, vurderer og henviser til informasjon om fagstoff innen kontor-, salg- og servicefagene og fremstiller dette slik at det belyser en problemstilling i oppgaveskriving på fagskolenivå
  • planlegger, gjennomfører, dokumenterer og reflekterer over eget arbeid som grunnlag for forbedring av yrkesfeltet og av egen arbeidsutførelse
  • arbeider i tråd med overordnet regelverk og bedriftens rutiner innen HMS og internkontroll
  • kan bidra i kartlegging av kompetansebehovet i en virksomhet, samt bidra i iverksetting og oppfølging av tiltak for anskaffelse og videreutvikling av kompetanse

 

Generell kompetanse

Studenten

  • anvender kunnskap og ferdigheter på et bredt spekter av økonomiske og administrative problemstillinger
  • kan anvende sin endring- og utviklingskompetanse og lede prosesser som bidrar til nytenkning i kontor-, salg og servicebransjen
  • identifiserer etiske utfordringer og dilemmaer, reflekterer over egen praksis knyttet til holdninger og verdier og har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket
  • viser forståelse for at egne verdier og menneskesyn har konsekvenser for yrkesutøvelse i samhandling med mennesker og følger etiske spilleregler overfor ansatte, kunder, leverandører og samfunnet
  • utvikler salgsmetoder, tilpasser varer og tjenester etter muligheter og behov i markedet, og bygger relasjoner med private og offentlige virksomheter innen kontor-, salg- og servicefeltet
  • utarbeider mål og planer på ulike nivå i en bedrift og vurderer usikkerhet ved beslutninger
  • viser forståelse for viktige indre og ytre rammebetingelser for en virksomhet og rammebetingelsenes betydning for etablering, utvikling og endring

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Fordypningsoppgave
Skriftlig/muntlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
4 Time(r)
Veiledning
16 Time(r)
Selvstudie
309 Time(r)

Vurdering

  • I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksamen. 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig-muntlig eksamen
A-F
Individuell
En intern og en ekstern sensor

Pensum

KSSEMNE5 Emne 5: Fordypning