Emne 2: Kontor, IKT og økonomi
Emnefakta
- EmnekodeKSSEMNE2
- StudieprogramKontor-, salg- og serviceledelse
- Studiepoeng14
- Start2026 Vår
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Kontor, IKT og økonomi
2a. Saksbehandling
2b. Arkiv og elektronisk dokumentbehandling
2c. IKT, kontor og saksbehandlingssystemer
2d. Økonomi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om saksbehandlingssystemer, arkivsystem og elektronisk dokumentbehandling, samt rutiner knyttet til dette innen kontor-, salg- og serviceledelse
- har innsikt i relevant lovverk knyttet til kontor, IKT og økonomi
- har bransjekunnskap om de vanligste metoder og prinsipper for økonomistyring i private og offentlige virksomheter, og kjennskap til bedriftsøkonomiens muligheter og begrensninger som beslutningsverktøy
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til grunnleggende metoder for lønnsomhetsberegninger, som investeringskalkyler, produktkalkyler og produktvalg innen kontor-, salg- og servicebransjen
- forstår egen bransjes betydning i arbeid med inntekter/innbetalinger/utbetalinger, samt skatter og avgifter sett i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til driftsregnskapet og regnskapsanalyse for ulike virksomheter
- kan anvende ulike kalkulasjonsmetoder (for- og etterkalkyler) innen kontor-, salg- og serviceledelse
- kan finne informasjon og fagstoff knyttet til saksbehandling og arkivarbeid i tråd med gjeldende regelverk og standarder som regulerer kontor-, salg- og servicebransjen
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger knyttet til økonomiske data, samt identifisere behov for iverksetting av tiltak for bedre måloppnåelse
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til grunnleggende økonomistyring og regnskap i kontor-, salg- og servicebransjen
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av kontor-, salg- og serviceledelse, knyttet til arkiv og elektronisk dokumentbehandling
- kan utføre arbeid knyttet til innkjøp og lagerhold i kontor-, salg- og servicebransjen
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper i arbeid med årsoppgjør knyttet til kontor-, salg- og servicebransjen
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen innen budsjettering og økonomistyring knyttet til kontor-, salg- og serviceledelse
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 76 Time(r) |
Selvstudie | 250 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |