Emne 2: Kontor, IKT og økonomi

  • Emnefakta

    • Emnekode
      KSSEMNE2
    • Studieprogram
      Kontor-, salg- og serviceledelse
    • Studiepoeng
      14
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Introduksjon

Kontor, IKT og økonomi

2a. Saksbehandling

2b. Arkiv og elektronisk dokumentbehandling

2c. IKT, kontor og saksbehandlingssystemer

2d. Økonomi

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om saksbehandlingssystemer, arkivsystem og elektronisk dokumentbehandling, samt rutiner knyttet til dette innen kontor-, salg- og serviceledelse
  • har innsikt i relevant lovverk knyttet til kontor, IKT og økonomi
  • har bransjekunnskap om de vanligste metoder og prinsipper for økonomistyring i private og offentlige virksomheter, og kjennskap til bedriftsøkonomiens muligheter og begrensninger som beslutningsverktøy
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til grunnleggende metoder for lønnsomhetsberegninger, som investeringskalkyler, produktkalkyler og produktvalg innen kontor-, salg- og servicebransjen
  • forstår egen bransjes betydning i arbeid med inntekter/innbetalinger/utbetalinger, samt skatter og avgifter sett i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til driftsregnskapet og regnskapsanalyse for ulike virksomheter
  • kan anvende ulike kalkulasjonsmetoder (for- og etterkalkyler) innen kontor-, salg- og serviceledelse
  • kan finne informasjon og fagstoff knyttet til saksbehandling og arkivarbeid i tråd med gjeldende regelverk og standarder som regulerer kontor-, salg- og servicebransjen
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger knyttet til økonomiske data, samt identifisere behov for iverksetting av tiltak for bedre måloppnåelse

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til grunnleggende økonomistyring og regnskap i kontor-, salg- og servicebransjen
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av kontor-, salg- og serviceledelse, knyttet til arkiv og elektronisk dokumentbehandling
  • kan utføre arbeid knyttet til innkjøp og lagerhold i kontor-, salg- og servicebransjen
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper i arbeid med årsoppgjør knyttet til kontor-, salg- og servicebransjen
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen innen budsjettering og økonomistyring knyttet til kontor-, salg- og serviceledelse

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
76 Time(r)
Selvstudie
250 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Pensum

KSSEMNE2 Emne 2: Kontor, IKT og økonomi

Program som bruker emnet