Emne 1: Kontor, administrasjon, salg og servicefagene i et samfunnsperspektiv
Emnefakta
- EmnekodeKSSEMNE1
- StudieprogramKontor-, salg- og serviceledelse
- Studiepoeng14
- Start2025 Høst
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Kontor, administrasjon, salg og servicefagene i et samfunnsperspektiv
1a. Studieteknikk
1b. Fagområdene i et samfunnsperspektiv
1c. Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
1d. Etikk
1e. Et utvidet servicebegrep
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor styring, organisering og oppgaver i private og offentlige virksomheter
- har innsikt relevante lover, regelverk og avtaler som regulerer forholdet mellom partene innen kontor-, salg- og servicebransjen
- har bransjekunnskap om politiske og organisatoriske beslutningsprosesser knyttet til kontor-, salg- og serviceledelse
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om arbeidslivets parter og de verdier og normer partene vektlegger knyttet til kontor-, salg- og serviceledelse
- forstår egen bransjes betydning knyttet til bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til etikk, etiske prinsipper og yrkesetikk i arbeid med kontor-, salg- og service
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer i ulike kommunikasjonssituasjoner i et arbeidsfellesskap
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til bærekraftig utvikling innen kontor-, salg- og serviceledelse
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning innen kontor-, salg- og serviceledelse
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til etiske dilemmaer og problemløsninger innen kontor-, salg- og serviceledelse
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket knyttet til politiske og organisatoriske beslutningsprosesser
- kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov i lys av likheter og ulikheter mellom offentlig og privat virksomheter innen kontor-, salg- og servicebransjen
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper knyttet til offentlig forvaltning og private virksomheter i kontor-, salg- og servicebransjen
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen knyttet til møteledelse og kommunikasjon i tverrfaglig arbeidsfellesskap innen kontor-, salg- og servicebransjen
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 72 Time(r) |
Selvstudie | 250 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |