Emne 1: Kontor, administrasjon, salg og servicefagene i et samfunnsperspektiv

  • Emnefakta

    • Emnekode
      KSSEMNE1
    • Studieprogram
      Kontor-, salg- og serviceledelse
    • Studiepoeng
      14
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Introduksjon

Kontor, administrasjon, salg og servicefagene i et samfunnsperspektiv

1a. Studieteknikk

1b. Fagområdene i et samfunnsperspektiv

1c. Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning

1d. Etikk

1e. Et utvidet servicebegrep

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor styring, organisering og oppgaver i private og offentlige virksomheter
  • har innsikt relevante lover, regelverk og avtaler som regulerer forholdet mellom partene innen kontor-, salg- og servicebransjen
  • har bransjekunnskap om politiske og organisatoriske beslutningsprosesser knyttet til kontor-, salg- og serviceledelse
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om arbeidslivets parter og de verdier og normer partene vektlegger knyttet til kontor-, salg- og serviceledelse
  • forstår egen bransjes betydning knyttet til bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til etikk, etiske prinsipper og yrkesetikk i arbeid med kontor-, salg- og service
  • kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer i ulike kommunikasjonssituasjoner i et arbeidsfellesskap
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til bærekraftig utvikling innen kontor-, salg- og serviceledelse
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning innen kontor-, salg- og serviceledelse

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til etiske dilemmaer og problemløsninger innen kontor-, salg- og serviceledelse
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket knyttet til politiske og organisatoriske beslutningsprosesser
  • kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov i lys av likheter og ulikheter mellom offentlig og privat virksomheter innen kontor-, salg- og servicebransjen
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper knyttet til offentlig forvaltning og private virksomheter i kontor-, salg- og servicebransjen
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen knyttet til møteledelse og kommunikasjon i tverrfaglig arbeidsfellesskap innen kontor-, salg- og servicebransjen

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
72 Time(r)
Selvstudie
250 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Pensum

KSSEMNE1 Emne 1: Kontor, administrasjon, salg og servicefagene i et samfunnsperspektiv

Program som bruker emnet