Emne 4: Ledelse og personal

  • Emnefakta

    • Emnekode
      KSSEMNE4
    • Studieprogram
      Kontor-, salg- og serviceledelse
    • Studiepoeng
      14
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Introduksjon

Ledelse og personal

4a. Ledelse

4b. Personalforvaltning

4c. Helse, miljø og sikkerhet

4d. Rekruttering og kompetanse

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om motivasjonsteorier som anvendes innenfor kontor-, salg- og serviceledelse
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til helse, miljø og sikkerhet innen kontor-, salg- og serviceledelse
  • har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet knyttet til rekruttering og kompetanseheving innen kontor-, salg- og serviceledelse
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innenfor kontor-, salg- og serviceledelse i arbeid med kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
  • forstår kontor-, salg- og servicebransjens betydning knyttet til tverrfaglig samarbeid, i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til personalforvaltning, resultat og trivsel innen kontor-, salg- og serviceledelse
  • kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer i arbeid med konflikthåndtering
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling i arbeid med lovverk som regulerer kontor-, salg- og serviceledelse
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til ledelse innen kontor-, salg- og servicebransjen

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til lederstil og situasjonsbestemt ledelse i kontor-, salg- og servicebransjen
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelse av yrket ved konflikthåndtering innen kontor-, salg- og serviceledelse
  • kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov knyttet til arbeidsmiljø, stress og stressmestring i kontor-, salg- og servicebransjen
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper i arbeid med kompetanse og kompetanseheving innen kontor-, salg- og serviceledelse
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen basert på tradisjoner vs. Forandringer i kontor-, salg- og servicebransjen

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
76 Time(r)
Selvstudie
250 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Pensum

KSSEMNE4 Emne 4: Ledelse og personal