Emne 4: Ledelse og personal
Emnefakta
- EmnekodeKSSEMNE4
- StudieprogramKontor-, salg- og serviceledelse
- Studiepoeng14
- Start2025 Høst
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Ledelse og personal
4a. Ledelse
4b. Personalforvaltning
4c. Helse, miljø og sikkerhet
4d. Rekruttering og kompetanse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om motivasjonsteorier som anvendes innenfor kontor-, salg- og serviceledelse
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til helse, miljø og sikkerhet innen kontor-, salg- og serviceledelse
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet knyttet til rekruttering og kompetanseheving innen kontor-, salg- og serviceledelse
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innenfor kontor-, salg- og serviceledelse i arbeid med kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
- forstår kontor-, salg- og servicebransjens betydning knyttet til tverrfaglig samarbeid, i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til personalforvaltning, resultat og trivsel innen kontor-, salg- og serviceledelse
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer i arbeid med konflikthåndtering
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling i arbeid med lovverk som regulerer kontor-, salg- og serviceledelse
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til ledelse innen kontor-, salg- og servicebransjen
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til lederstil og situasjonsbestemt ledelse i kontor-, salg- og servicebransjen
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelse av yrket ved konflikthåndtering innen kontor-, salg- og serviceledelse
- kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov knyttet til arbeidsmiljø, stress og stressmestring i kontor-, salg- og servicebransjen
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper i arbeid med kompetanse og kompetanseheving innen kontor-, salg- og serviceledelse
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen basert på tradisjoner vs. Forandringer i kontor-, salg- og servicebransjen
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 76 Time(r) |
Selvstudie | 250 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |