Emne 4: Ledelse og personal
Emnefakta
- EmnekodeKSSEMNE4
 - StudieprogramKontor-, salg- og serviceledelse
 - Studiepoeng14
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Ledelse og personal
4a. Ledelse
4b. Personalforvaltning
4c. Helse, miljø og sikkerhet
4d. Rekruttering og kompetanse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om motivasjonsteorier som anvendes innenfor kontor-, salg- og serviceledelse
 - har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til helse, miljø og sikkerhet innen kontor-, salg- og serviceledelse
 - har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet knyttet til rekruttering og kompetanseheving innen kontor-, salg- og serviceledelse
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innenfor kontor-, salg- og serviceledelse i arbeid med kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
 - forstår kontor-, salg- og servicebransjens betydning knyttet til tverrfaglig samarbeid, i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til personalforvaltning, resultat og trivsel innen kontor-, salg- og serviceledelse
 - kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer i arbeid med konflikthåndtering
 - kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling i arbeid med lovverk som regulerer kontor-, salg- og serviceledelse
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til ledelse innen kontor-, salg- og servicebransjen
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til lederstil og situasjonsbestemt ledelse i kontor-, salg- og servicebransjen
 - har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelse av yrket ved konflikthåndtering innen kontor-, salg- og serviceledelse
 - kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov knyttet til arbeidsmiljø, stress og stressmestring i kontor-, salg- og servicebransjen
 - kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper i arbeid med kompetanse og kompetanseheving innen kontor-, salg- og serviceledelse
 - kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen basert på tradisjoner vs. Forandringer i kontor-, salg- og servicebransjen
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 76 Time(r)  |  
Selvstudie  | 250 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
4a. Ledelse
- Motivasjonsteorier
 - Organisasjon- og ledelsesteori
 - Tverrfaglig samarbeid
 - Tradisjoner vs. forandringer
 - Lederstil og situasjonsbestemt ledelse
 
4b. Personalforvaltning
- Personalforvaltning
 - Lovverket
 - Resultat og trivsel
 - Konflikthåndtering
 
4c. Helse, miljø og sikkerhet
- Helse, miljø og sikkerhet
 - Arbeidsmiljø
 - Stress og stressmestring
 - Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
 
4d. Rekruttering og kompetanse
- Rekruttering
 - Kompetanse og kompetanseheving
 
