Emne 3: Markedsføring og salg
Emnefakta
- EmnekodeKSSEMNE3
- StudieprogramKontor-, salg- og serviceledelse
- Studiepoeng10
- Start2026 Vår
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Markedsføring og salg
3a. Målsetting og strategiarbeid
3b. Bruker- og forbrukeratferd
3c. Pris, produktutvikling og produktets livssyklus
3d. Distribusjon, kommunikasjonsprosesser og markedsundersøkelser
3e. Omdømme- og merkevarebygging
3f. Presentasjon og presentasjonsteknikk
3g. Salg og tjenesteyting
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor prissetting, produktutvikling og produktets livssyklus innen kontor-, salg- og serviceledelse
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet som anvendes innenfor markedsføring og salg i kontor-, salg- og servicebransjen
- har bransjekunnskap om ulike faktorer som påvirker omdømme- og merkevarebygging innen eget yrkesfelt
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til bruker- og forbrukeratferd innen kontor-, salg- og serviceledelse
- forstår egen bransjes betydning knyttet til markedsføring som en integrert del av næringslivet og offentlig virksomhet, i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap knyttet til distribusjon, kommunikasjonsprosesser og markedsundersøkelser innen kontor-, salg- og serviceledelse
- kan anvende relevante salgsmetoder tilpasset markeder, kundegrupper, brukere og salgssituasjoner, samt presenterer/markedsfører ulike produkter i privat og offentlig kontor-, salg- eller servicevirksomheter
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevante for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til salg og tjenesteyting innen kontor-, salg- og serviceledelse
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til etikk og samfunnsansvar ved markedsføring på sosiale medier
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til omdømme- og merkevarebygging innen kontor-, salg- og servicebransjen
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med markedsundersøkelser knyttet til kontor-, salg- og serviceledelse
- kan utføre arbeidet med distribusjon, kommunikasjonsprosesser og markedsundersøkelser etter utvalgte målgruppers behov innen kontor-, salg- og serviceledelse
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper knyttet til målsetting og strategiarbeid innen kontor-, salg- og serviceledelse
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen knyttet til SoMe og dialogmarkedsføring innen kontor-, salg- og serviceledelse
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 76 Time(r) |
Selvstudie | 250 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |