Emne 3: Markedsføring og salg

  • Emnefakta

    • Emnekode
      KSSEMNE3
    • Studieprogram
      Kontor-, salg- og serviceledelse
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Introduksjon

Markedsføring og salg

3a. Målsetting og strategiarbeid

3b. Bruker- og forbrukeratferd

3c. Pris, produktutvikling og produktets livssyklus

3d. Distribusjon, kommunikasjonsprosesser og markedsundersøkelser

3e. Omdømme- og merkevarebygging

3f. Presentasjon og presentasjonsteknikk

3g. Salg og tjenesteyting

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor prissetting, produktutvikling og produktets livssyklus innen kontor-, salg- og serviceledelse
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet som anvendes innenfor markedsføring og salg i kontor-, salg- og servicebransjen
  • har bransjekunnskap om ulike faktorer som påvirker omdømme- og merkevarebygging innen eget yrkesfelt
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til bruker- og forbrukeratferd innen kontor-, salg- og serviceledelse
  • forstår egen bransjes betydning knyttet til markedsføring som en integrert del av næringslivet og offentlig virksomhet, i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap knyttet til distribusjon, kommunikasjonsprosesser og markedsundersøkelser innen kontor-, salg- og serviceledelse
  • kan anvende relevante salgsmetoder tilpasset markeder, kundegrupper, brukere og salgssituasjoner, samt presenterer/markedsfører ulike produkter i privat og offentlig kontor-, salg- eller servicevirksomheter
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevante for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til salg og tjenesteyting innen kontor-, salg- og serviceledelse
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til etikk og samfunnsansvar ved markedsføring på sosiale medier

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til omdømme- og merkevarebygging innen kontor-, salg- og servicebransjen
  • har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med markedsundersøkelser knyttet til kontor-, salg- og serviceledelse
  • kan utføre arbeidet med distribusjon, kommunikasjonsprosesser og markedsundersøkelser etter utvalgte målgruppers behov innen kontor-, salg- og serviceledelse
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper knyttet til målsetting og strategiarbeid innen kontor-, salg- og serviceledelse
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen knyttet til SoMe og dialogmarkedsføring innen kontor-, salg- og serviceledelse

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
76 Time(r)
Selvstudie
250 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Pensum

KSSEMNE3 Emne 3: Markedsføring og salg

Program som bruker emnet