Emne 3: Markedsføring og salg
Emnefakta
- EmnekodeKSSEMNE3
 - StudieprogramKontor-, salg- og serviceledelse
 - Studiepoeng10
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Markedsføring og salg
3a. Målsetting og strategiarbeid
3b. Bruker- og forbrukeratferd
3c. Pris, produktutvikling og produktets livssyklus
3d. Distribusjon, kommunikasjonsprosesser og markedsundersøkelser
3e. Omdømme- og merkevarebygging
3f. Presentasjon og presentasjonsteknikk
3g. Salg og tjenesteyting
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor prissetting, produktutvikling og produktets livssyklus innen kontor-, salg- og serviceledelse
 - har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet som anvendes innenfor markedsføring og salg i kontor-, salg- og servicebransjen
 - har bransjekunnskap om ulike faktorer som påvirker omdømme- og merkevarebygging innen eget yrkesfelt
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til bruker- og forbrukeratferd innen kontor-, salg- og serviceledelse
 - forstår egen bransjes betydning knyttet til markedsføring som en integrert del av næringslivet og offentlig virksomhet, i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap knyttet til distribusjon, kommunikasjonsprosesser og markedsundersøkelser innen kontor-, salg- og serviceledelse
 - kan anvende relevante salgsmetoder tilpasset markeder, kundegrupper, brukere og salgssituasjoner, samt presenterer/markedsfører ulike produkter i privat og offentlig kontor-, salg- eller servicevirksomheter
 - kan finne informasjon og fagstoff som er relevante for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til salg og tjenesteyting innen kontor-, salg- og serviceledelse
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til etikk og samfunnsansvar ved markedsføring på sosiale medier
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til omdømme- og merkevarebygging innen kontor-, salg- og servicebransjen
 - har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med markedsundersøkelser knyttet til kontor-, salg- og serviceledelse
 - kan utføre arbeidet med distribusjon, kommunikasjonsprosesser og markedsundersøkelser etter utvalgte målgruppers behov innen kontor-, salg- og serviceledelse
 - kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper knyttet til målsetting og strategiarbeid innen kontor-, salg- og serviceledelse
 - kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen knyttet til SoMe og dialogmarkedsføring innen kontor-, salg- og serviceledelse
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 76 Time(r)  |  
Selvstudie  | 250 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
3a. Målsetting og strategiarbeid
- Målsetting og strategiarbeid
 - Markedsplan
 - Dialogmarkedsføring
 - SoMe-markedsføring
 
3b. Bruker- og forbrukeratferd
- Bruker- og forbrukeratferd
 - Verdigrunnlag og holdninger opp mot virksomhetens etiske standard
 - Etikk og samfunnsansvar
 
3c. Pris, produktutvikling og produktets livssyklus
- Pris, produktutvikling, produkt (inkl. tjenester)
 - Salgsmetoder tilpasset brukere og salgssituasjon
 - Det digitale markedet – etikk og samfunnsansvar
 - Lovverk
 
3d. Distribusjon, kommunikasjonsprosesser og markedsundersøkelser
- Distribusjon og kommunikasjonsprosesser
 - Markedsundersøkelser
 
3e. Omdømme- og merkevarebygging
- Konkurransemidlet personale
 - Omdømme- og merkevarebygging
 - Privat sektor
 - Offentlig sektor
 
3f. Presentasjon og presentasjonsteknikk
- Presentasjon og presentasjonsteknikk
 - Skrive på webside og SoMe
 
3g. Salg og tjenesteyting
