10HH54E Fordypningsoppgave

10HH54E Fordypningsoppgave

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2027 Vår
Brukt i andre studieprogram
  • Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten

  • kan tilegne seg kunnskaper gjennom fordypning innenfor et valgt tema ved å innhente, vurdere og bearbeide teori og drøfte sammenheng mellom teori og praksis
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis
  • kan oppdatere sin kunnskap om faglige og etiske problemstillinger knyttet til arbeid med brukere med funksjonsnedsettelser
Ferdigheter

Studenten

  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en valgt problemstilling knyttet til arbeid med brukere med funksjonsnedsettelser
  • kan anvende kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere over en valgt problemstilling knyttet til arbeid med brukere med funksjonsnedsettelser
  • kan, innenfor eget ansvarsområde, planlegge, iverksette og evaluere tiltak og aktiviteter for brukere med funksjonsnedsettelser
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innen helse- og omsorgstjenesten
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at etiske prinsipper begrunnes og drøftes i oppgaven
Emnets tema

Fordypningsoppgaven er et faglig fordypningsarbeid og organiseres fortrinnsvis som et individuelt arbeid. Fordypningsarbeidet skal være praksisrettet og konkret knyttet til ett eller flere temaer i utdanningens fagspesifikke emner.

Studenten(e) finner en avgrenset problemstilling knyttet til et eller flere temaer, som skal bygge på læringsutbytte, refleksjoner og egne erfaringer fra praksisfeltet. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise evne til refleksjon, anvende relevant teori og erfaringer fra eget praksisfelt. Tema og problemstilling bestemmes av studenten med veiledning fra faglærer.

Studenten(e) skal i samråd med læreren konkretisere sin egen læringsutbyttebeskrivelse i henhold til tema for fordypningsoppgaven og den overordnede læringsutbyttebeskrivelsen for emnet.

Skolen tilbyr studenten to veiledningstimer på fordypningsoppgaven, uavhengig om det er individuell eller gruppeinnlevering. I tillegg kommer veiledning i forbindelse med oppstart av fordypningsoppgaven og problemstilling. Ved behov kan studenten be om ytterligere veiledning etter avtale med faglærer. Studenten har et selvstendig ansvar for å avtale veiledning med faglærer. Ved avtalt veiledning må alle studentene i gruppen delta. Studenten har ansvar for å levere inn veiledningsgrunnlag med konkrete veilednings- spørsmål to virkedager før avtalt veiledning.

Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Undervisning, veiledning, refleksjon og samarbeid
Arbeidskrav

Problemstilling for oppgaven

Innleving av problemstilling for oppgaven. Godkjennes av faglærer.

Individuell veiledning

Minst én individuell veiledning innen 4 uker før innleveringsfrist. Godkjent ved gjennomføring. Studenten må levere inn veiledningsgrunnlag med konkrete veiledningsspørsmål to virkedager før avtalt veiledning. Godkjent ved gjennomføring.

Fordypningsoppgave

Skriftlig individuell fordypningsoppgave knyttet til emnets/studiets angitte læringsutbytte på 5000 ord (+/-10 %) (dersom gruppearbeid 7500 ord). Arbeidskravet er godkjent når det oppfyller formelle krav til oppgaven, og oppgaven er innlevert innen fristen. Vurderingen med karakter inngår i eksamenen.

Vurdering

For å kunne fremstille seg til eksamen og få karakter i emnet, må studenten ha bestått tidligere gjennomførte emner, inkludert praksisperioden. I tillegg må arbeidskravene til emnet være godkjent.

Eksamenen er skriftlig-muntlig og består av den skriftlige delen som er fordypningsoppgaven, og en muntlig høring med utgangspunkt i oppgaven. Den skriftlige delen vurderes ut fra kriteriene til skriftlige oppgaver: faglig profil, kunnskap, metodisk redegjørelse, utforming, selvstendighet og drøfting og oppgavelikhet. Se utdypning av disse kriteriene under «Vurdering» i studieplanen.

Fordypningsoppgaven/ hovedprosjektet og den muntlige høringen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Dersom fordypningsoppgaven vurderes til en ikke bestått karakter, vil ikke studenten kunne gå opp til muntlig høring.

Emnet vurderes med karakter A-F. Karakteren er en samlet vurdering av skriftlig og muntlig del og oppgis etter at den muntlige delen av eksamenen er gjennomført.