10HH95E Praksis i psykisk helsearbeid og rusarbeid

10HH95E Praksis i psykisk helsearbeid og rusarbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2027 Vår
    • Emneansvarlig
      Katja Klingenberg
Brukt i andre studieprogram
  • Psykisk helsearbeid og rusarbeid
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Etter fullførtutviklingsarbeid

Studenten:

  • har kunnskap om prosjektarbeid som metode og arbeidsform
  • har kunnskap om fagstoff som er nødvendig for å gjennomføre utviklingsarbeidet

Etter fullført praksis

Studenten:

  • har teori om helsesektoren generelt og praksisstedet spesielt ansvarsområdene til andre yrkesgrupper på   praksisstedet
Ferdigheter

Etter fullførtutviklingsarbeid

Studenten:

  • kan arbeide med en konkret problemstilling som er mest mulig realistisk i forhold til oppgaver studentene kan forvente å møte i framtidige arbeidssituasjoner
  • kan jobbe målrettet og holde tidsfrister
  • kan finne kreative og hensiktsmessige løsninger på utfordringer
  • kan presentere resultat av eget arbeid

Etter fullført praksis

Studenten: 

  • kan anvende kunnskap fra teori til praktisk utførelse
  • kan ta initiativ til og delta i samarbeid med egen og andre yrkesgrupper på praksisstedet
  • kan kommunisere og inngå i samarbeid med brukere, foresatte, pårørende og kolleger om utformingen av mål og delmål, utformingen av tiltak og vurderingsrutiner

Generell kompetanse

Etter fullførtutviklingsarbeid

Studenten:

  • har generell kompetanse i å vise ansvarlighet for egen læring
  • har generell kompetanse i fordeling og samordning av arbeidet i et utviklingsarbeid

Etter fullført praksis

Studenten:

  • har generell kompetanse i å vise ansvarlighet for egen læring
  • har generell kompetanse i fordeling og samordning av arbeidet i et utviklingsarbeid
Emnets tema

Praksis gjennomføres som utplassering eller som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass innen fagfeltet. Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass består i å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et forbedringsarbeid knyttet til sentrale tema i utdanningen. Alle studenter i praksis, både utplassering og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass skal ha veiledning i praksisperioden. Vurderingen av praksis skal ta utgangspunkt i det overordnede læringsutbytte for utdanningen.

Egne retningslinjer deles ut ved oppstart av emnet.

Emnets tema

  • Praktisk prosjektarbeid som metode
  • Taushetsplikt
  • forvaltningslovens regler (§ 13-13f)
  • Studenten definerer og gjennomfører arbeidet fra idè til ferdig produkt
  • Lærestoffet er ikke gitt, det innhentes av studenten selv
Arbeidsformer og læringsaktiviteter

Arbeidsformer og læringsaktiviteter

  • Dialogforelesninger
  • Selvstudium
  • Basisgrupper
  • Case
  • Prosjektrapport
Arbeidskrav

 

Felles for alle studenter:

Omfang praksis

Studenten skal gjennomføre 10 uker i praksis. Dersom en student avbryter en praksisperiode uten dokumentert grunn, blir praksisperioden ikke godkjent. 

Fremdriftsplan

Skriftlig fremdriftsplan med mål, tema og problemstilling. Må vurderes av faglærer som tilfredsstillende for at arbeidskravet skal være godkjent.

Refleksjonsnotater

Tre skriftlige refleksjonsnotater hver på ca. 300-400 ord, og med følgende innleveringstidspunkt og innhold:

  • etter 3 uker i praksis, studentens refleksjoner om praksiserfaringene knyttet til fremdriftsplan og mål
  • etter 7 uker i praksis, studentens refleksjoner om praksiserfaringene knyttet til fremdriftsplan og mål
  • etter praksisrapporten er lagt fram i klassen, studentens refleksjoner knyttet til prosess med og innhold i oppgaven
  • Alternativ 1: Student med praksis på egen arbeidsplass

    Rapport

    Tema utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. Skriftlig praksisrapport på 2000 ord (+/-10 %).  Rapporten må følge angitt mal. Framlegg for klassen. For at arbeidskravet skal være godkjent, må oppgaven og framføringen vurderes til karakter bestått.

    Framlegg

    Framlegg på egen arbeidsplass av utviklingsarbeidet. Godkjent ved gjennomføring.

    Refleksjonsnotat om framlegget

    Etter framlegget på studentens egen arbeidsplass levere refleksjonsnotat som inneholder studentens egen vurdering av hvordan framlegget gikk. Omfang ca. 300-400 ord. Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.

    Alternativ 2: Student med praksis på ekstern arbeidsplass

    Prosjektrapport

    En prosjektrapport fra praksis på 2000 ord (+/- 10 %). Rapporten må følge angitt mal.  Framlegg for klassen.  For at arbeidskravet skal være godkjent, må prosjektrapport og framlegg vurderes til karakter bestått.

AktivitetVarighet
Lærerstyrte aktiviteter inkl. veiledning
20 Time(r)
Praksis
247 Time(r)
Vurdering

For å få karakter i emnet må alle arbeidskrav være godkjent, inkludert antall uker praksis. Karakter bestått / ikke bestått benyttes.

For studenter med praksis på ekstern arbeidsplass foretas det en underveisvurdering omtrent midt i praksisperioden i samarbeid mellom arbeidsplassen og faglærer. Vurderingen er studentens praksisgjennomføring knyttet til fremdriftsplan og mål. Dersom studenten står i fare for ikke bestått praksis, gis det et varsel til studenten om dette.