10HH95F Fordypning i psykisk helsearbeid og rusarbeid
10HH95F Fordypning i psykisk helsearbeid og rusarbeid
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid
- StudiestedOslo
- Studiepoeng10
- Start2027 Vår
- Psykisk helsearbeid og rusarbeid
Læringsutbytte for emne 6:
Studenten:
-
har kunnskap om prosjekt som arbeidsmetode for å løse utfordringer i yrkesfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid.
-
har kunnskap innenfor et selvvalgt fordypningstema innen fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid
-
forstår miljøarbeiderens betydning i yrkesfeltet og kan drøfte sammenhengen mellom teori og praksis innen fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid
-
har innsikt i relevante lover, forskrifter og planverk som gjelder fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid.
Studenten:
-
kan kartlegge en situasjon innenfor fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid, identifisere en faglig problemstilling og behov for iverksetting av tiltak
-
kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for fordypningsoppgavens problemstilling
-
kan anvende faglig kunnskap innen fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid på en teoretisk problemstilling
Studenten:
-
har utviklet en etisk grunnholdning og er bevisst sin profesjonelle kompetanse i utøvelsen av arbeidet innen fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid.
-
kan utføre arbeidet etter utvalgte målgrupper innen fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid
-
har forståelse for yrkesetiske prinsipper i sitt arbeid i innenfor fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid og etiske retningslinjer i forhold til skriftlige arbeider
-
kan bygge relasjoner med medstudenter og samarbeide om hovedprosjektet i grupper
Studenten skal skrive en fordypningsoppgave ut fra selvvalgt tema og problemstilling, og med utgangspunkt i overordnet læringsutbytte for utdanningen. Studenten skal vise evne til å anvende relevant teori og erfaringer fra egen yrkesutøvelse til å drøfte den aktuelle problemstillingen. Studenten skal ha tilbud om veiledning knyttet til arbeidet med fordypningsoppgaven.
Egne retningslinjer deles ut ved oppstart av emnet.
Valg av gjennomføring – eventuell samarbeidsavtale og logg
Studentene kan gjennomføre oppgaven både som gruppeoppgave eller individuell oppgave. Dersom den gjennomføres som gruppeoppgave gjelder følgende arbeidskrav i tillegg:
- En samarbeidsavtale mellom gruppemedlemmene som angir hvordan de skal samarbeide for å skrive oppgaven og forplikter alle i å delta i prosessen.
- Logg der prosessen med skrivingen/arbeidet og samarbeidet går frem.
Skriftlig fordypningsoppgave knyttet til emnets/studiets angitte læringsutbytte. Kan gjennomføres individuelt eller i gruppe. Omfang: Ved individuell gjennomføring 5000 ord +/- 10 % og ved gruppeinnlevering 7500 +/- 10%. Arbeidskravet er godkjent når det oppfyller formelle krav til oppgaven, og oppgaven er innlevert innen fristen. Vurderingen med karakter inngår i eksamenen.
Loggen og samarbeidsavtalen må oppfylle de formelle kravene til innhold for å bli godkjent.
Problemstilling for oppgaven
Innleving av problemstilling for oppgaven. Må vurderes av faglærer som tilfredsstillende for at arbeidskravet skal være godkjent.
Individuell veiledning
Minst én veiledning innen 4 uker før innleveringsfrist. Godkjent ved gjennomføring.
Fordypningsoppgave
Skriftlig fordypningsoppgave knyttet til emnets/studiets angitte læringsutbytte. Kan gjennomføres individuelt eller i gruppe. Omfang: Ved individuell gjennomføring 5000 ord +/- 10 % og ved gruppeinnlevering 7500 +/- 10%. Arbeidskravet er godkjent når det oppfyller formelle krav til oppgaven, og oppgaven er innlevert innen fristen. Vurderingen med karakter inngår i eksamenen.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrte aktiviteter inkl. veiledning | 89 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 178 Time(r) |
For å kunne fremstille seg til eksamen og få karakter i emnet, må studenten ha bestått tidligere gjennomførte emner, inkludert praksisperioden. I tillegg må alle arbeidskravene i emnet være godkjent.
Eksamenen er skriftlig-muntlig og består av den skriftlige delen som er fordypningsoppgaven, og en muntlig høring med utgangspunkt i oppgaven. Den skriftlige delen vurderes ut fra kriteriene til skriftlige oppgaver, se omtale under «Vurdering» i studieplanen.
Fordypningsoppgaven/ hovedprosjektet og den muntlige høringen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Dersom fordypningsoppgaven vurderes til en ikke bestått karakter, vil ikke studenten kunne gå opp til muntlig høring.
Emnet vurderes med karakter A-F. Karakteren er en samlet vurdering av skriftlig og muntlig del og oppgis etter at den muntlige delen av eksamenen er gjennomført.