SBU3001 Utdanningsstaten: Utviklingstrekk, institusjoner og profesjoner

    • Emnekode
      SBU3001
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

I emnet blir studentene presentert for den historiske utviklingen av utdanningsinstitusjoner i Norge. Utviklingen av barnehager og skoler sees i sammenheng med ulike pedagogiske teorier, filosofiske retninger, samt politiske ideologier. I tillegg rettes det et blikk på hvordan ulike aktører kan virke inn i utdanningene. Utdanningsinstitusjonene i Norge settes i sammenheng med internasjonale perspektiv på utdanning. Komparativ pedagogikk gir studentene mulighet til å forstå norsk utdanningssystem i lys av andre nasjoners utdanning. Utdanningsfeltet har forskjellige profesjoner og semi-profesjoner, utvikling og forståelser av disse blir tematisert i emnet. Studentene inviteres til kritisk å analysere og reflektere over utviklingen av disse profesjonene og hvordan profesjonsutviklingen og ulike aktørers innvirkning kan endre utdanningsinstitusjonene i fremtiden. Endringsprosesser og utvikling av utdanningsinstitusjoner vedrører barn og unges liv, og emnet problematiserer hvordan ulike aktørers innvirkning i utdanningsinstitusjonene har konsekvenser for barn og unges medborgerskap og muligheter for deltakelse.   

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten 

  • Har kunnskap om barnehager og skoler i historiske, samtidige, nasjonale og internasjonale perspektiver 
  • Har kunnskap om pedagogiske og spesialpedagogiske profesjonskamper 
  • Har kunnskap om internasjonale komparative perspektiver på utdanning 
  • Har kunnskap om hvordan ulike aktører kan ha innvirkninger på utvikling av utdanningsinstitusjoner 
  • Har kunnskap om hvordan utdanning angår sosial rettferdighet og medborgerskap  
Ferdigheter

Studenten 

  • Kan analysere aktuelle faglige og politiske utfordringer knyttet til utdanning 
  • Kan analysere og ha kritisk faglig refleksjon over endringsprosesser i utdanningsfeltet 
  • Kan innta en kritisk, analytisk tilnærming til utdanningsinstitusjonenes og profesjonenes rolle i samfunnet.  
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan anvende sine kunnskaper til selvstendige og kritiske analyser
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning
Arbeids- og undervisningsformer

Veksling mellom forelesning, seminar /gruppearbeid, veiledning, muntlig presentasjon og litteraturstudier. Utover norsk, kan undervisning og pensum bli gitt på skandinaviske språk, samt engelsk.  

Gjennom emnet gis frivillige arbeidsoppgaver med relevans for eksamen, med tilbud om veiledning. 

Obligatoriske aktiviteter

75% obligatorisk fremmøte og deltakelse i forelesninger og seminar 

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen (semesteroppgave)

Emnenavn på engelsk: 
Education and the State: Development, Institutions and professions
Emnenavn på nynorsk: 
Utdanningsstaten: Utviklingstrekk, institusjonar og profesjonar
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Master i spesialpedagogikk
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)