SBU3001 Utdanningsstaten: Utviklingstrekk, institusjoner og profesjoner
- EmnekodeSBU3001
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedLillehammer
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
I emnet blir studentene presentert for den historiske utviklingen av utdanningsinstitusjoner i Norge. Utviklingen av barnehager og skoler sees i sammenheng med ulike pedagogiske teorier, filosofiske retninger, samt politiske ideologier. I tillegg rettes det et blikk på hvordan ulike aktører kan virke inn i utdanningene. Utdanningsinstitusjonene i Norge settes i sammenheng med internasjonale perspektiv på utdanning. Komparativ pedagogikk gir studentene mulighet til å forstå norsk utdanningssystem i lys av andre nasjoners utdanning. Utdanningsfeltet har forskjellige profesjoner og semi-profesjoner, utvikling og forståelser av disse blir tematisert i emnet. Studentene inviteres til kritisk å analysere og reflektere over utviklingen av disse profesjonene og hvordan profesjonsutviklingen og ulike aktørers innvirkning kan endre utdanningsinstitusjonene i fremtiden. Endringsprosesser og utvikling av utdanningsinstitusjoner vedrører barn og unges liv, og emnet problematiserer hvordan ulike aktørers innvirkning i utdanningsinstitusjonene har konsekvenser for barn og unges medborgerskap og muligheter for deltakelse.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har kunnskap om barnehager og skoler i historiske, samtidige, nasjonale og internasjonale perspektiver
 - Har kunnskap om pedagogiske og spesialpedagogiske profesjonskamper
 - Har kunnskap om internasjonale komparative perspektiver på utdanning
 - Har kunnskap om hvordan ulike aktører kan ha innvirkninger på utvikling av utdanningsinstitusjoner
 - Har kunnskap om hvordan utdanning angår sosial rettferdighet og medborgerskap
 
Studenten
- Kan analysere aktuelle faglige og politiske utfordringer knyttet til utdanning
 - Kan analysere og ha kritisk faglig refleksjon over endringsprosesser i utdanningsfeltet
 - Kan innta en kritisk, analytisk tilnærming til utdanningsinstitusjonenes og profesjonenes rolle i samfunnet.
 
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper til selvstendige og kritiske analyser
 - kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
 - kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning
 
Veksling mellom forelesning, seminar /gruppearbeid, veiledning, muntlig presentasjon og litteraturstudier. Utover norsk, kan undervisning og pensum bli gitt på skandinaviske språk, samt engelsk.
Gjennom emnet gis frivillige arbeidsoppgaver med relevans for eksamen, med tilbud om veiledning.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  |