SBU3001 Utdanningsstaten: Utviklingstrekk, institusjoner og profesjoner
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
I emnet blir studentene presentert for den historiske utviklingen av utdanningsinstitusjoner i Norge. Utviklingen av barnehager og skoler sees i sammenheng med ulike pedagogiske teorier, filosofiske retninger, samt politiske ideologier. I tillegg rettes det et blikk på hvordan ulike aktører kan virke inn i utdanningene. Utdanningsinstitusjonene i Norge settes i sammenheng med internasjonale perspektiv på utdanning. Komparativ pedagogikk gir studentene mulighet til å forstå norsk utdanningssystem i lys av andre nasjoners utdanning. Utdanningsfeltet har forskjellige profesjoner og semi-profesjoner, utvikling og forståelser av disse blir tematisert i emnet. Studentene inviteres til kritisk å analysere og reflektere over utviklingen av disse profesjonene og hvordan profesjonsutviklingen og ulike aktørers innvirkning kan endre utdanningsinstitusjonene i fremtiden. Endringsprosesser og utvikling av utdanningsinstitusjoner vedrører barn og unges liv, og emnet problematiserer hvordan ulike aktørers innvirkning i utdanningsinstitusjonene har konsekvenser for barn og unges medborgerskap og muligheter for deltakelse.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har kunnskap om barnehager og skoler i historiske, samtidige, nasjonale og internasjonale perspektiver
- Har kunnskap om pedagogiske og spesialpedagogiske profesjonskamper
- Har kunnskap om internasjonale komparative perspektiver på utdanning
- Har kunnskap om hvordan ulike aktører kan ha innvirkninger på utvikling av utdanningsinstitusjoner
- Har kunnskap om hvordan utdanning angår sosial rettferdighet og medborgerskap
Studenten
- Kan analysere aktuelle faglige og politiske utfordringer knyttet til utdanning
- Kan analysere og ha kritisk faglig refleksjon over endringsprosesser i utdanningsfeltet
- Kan innta en kritisk, analytisk tilnærming til utdanningsinstitusjonenes og profesjonenes rolle i samfunnet.
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper til selvstendige og kritiske analyser
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning
Veksling mellom forelesning, seminar /gruppearbeid, veiledning, muntlig presentasjon og litteraturstudier. Utover norsk, kan undervisning og pensum bli gitt på skandinaviske språk, samt engelsk.
Gjennom emnet gis frivillige arbeidsoppgaver med relevans for eksamen, med tilbud om veiledning.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |