SBU3001 Utdanningsstaten: Utviklingstrekk, institusjoner og profesjoner
- EmnekodeSBU3001
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
I emnet blir studentene presentert for den historiske utviklingen av utdanningsinstitusjoner i Norge. Utviklingen av barnehager og skoler sees i sammenheng med ulike pedagogiske teorier, filosofiske retninger, samt politiske ideologier. I tillegg rettes det et blikk på hvordan ulike aktører kan virke inn i utdanningene. Utdanningsinstitusjonene i Norge settes i sammenheng med internasjonale perspektiv på utdanning. Komparativ pedagogikk gir studentene mulighet til å forstå norsk utdanningssystem i lys av andre nasjoners utdanning. Utdanningsfeltet har forskjellige profesjoner og semi-profesjoner, utvikling og forståelser av disse blir tematisert i emnet. Studentene inviteres til kritisk å analysere og reflektere over utviklingen av disse profesjonene og hvordan profesjonsutviklingen og ulike aktørers innvirkning kan endre utdanningsinstitusjonene i fremtiden. Endringsprosesser og utvikling av utdanningsinstitusjoner vedrører barn og unges liv, og emnet problematiserer hvordan ulike aktørers innvirkning i utdanningsinstitusjonene har konsekvenser for barn og unges medborgerskap og muligheter for deltakelse.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har kunnskap om barnehager og skoler i historiske, samtidige, nasjonale og internasjonale perspektiver
- Har kunnskap om pedagogiske og spesialpedagogiske profesjonskamper
- Har kunnskap om internasjonale komparative perspektiver på utdanning
- Har kunnskap om hvordan ulike aktører kan ha innvirkninger på utvikling av utdanningsinstitusjoner
- Har kunnskap om hvordan utdanning angår sosial rettferdighet og medborgerskap
Studenten
- Kan analysere aktuelle faglige og politiske utfordringer knyttet til utdanning
- Kan analysere og ha kritisk faglig refleksjon over endringsprosesser i utdanningsfeltet
- Kan innta en kritisk, analytisk tilnærming til utdanningsinstitusjonenes og profesjonenes rolle i samfunnet.
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper til selvstendige og kritiske analyser
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning
Veksling mellom forelesning, seminar /gruppearbeid, veiledning, muntlig presentasjon og litteraturstudier. Utover norsk, kan undervisning og pensum bli gitt på skandinaviske språk, samt engelsk.
Gjennom emnet gis frivillige arbeidsoppgaver med relevans for eksamen, med tilbud om veiledning.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |