PED2020 Bærekraft, samfunnskritikk og deltakelse
- EmnekodePED2020
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
I dette emnet skal studentene undersøke hvordan man kan forstå vår tids kriser, som for eksempel klimakrise, tap av mening, politisk polarisering, krig og konflikt, som samfunns- eller menneskeskapte. En verden i omveltning utfordrer pedagogikk som disiplin og ideen om utdanning som samfunnsbyggende, og studentene skal fordype seg i ulike ideer om hvordan vi kan forstå og forholde oss til utfordringene vi står overfor.
Gjennom emnet skal studentene utforske hvordan måten vi forstår forholdet mellom mennesker og deres omgivelser, hviler på bestemte historiske, geografiske og kunnskapsteoretiske premisser. Emnet hviler på dypt engasjement med tekster og kollektive arbeidsprosesser. Gjennom fordypning i teori og litteratur, arbeid med egne standpunkter og erfaringer, og samarbeid med medstudenter, skal studentene utvikle sitt engasjement for en bedre verden.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
-
har kunnskap om hvordan man kan forstå forholdet mellom mennesker og deres omgivelser
-
har kunnskap om pedagogikk som samfunnskritisk og samfunnsbyggende disiplin
-
har kunnskap om sentrale teoretiske bidrag til diskusjonene om vår tids samfunnsutfordringer
-
har kunnskap om ulike tilnærminger til deltakelse og handling
Studenten
-
kan delta i dialog om vår tids metakriser med argumenter som anerkjenner både individuelle, lokale- og globale konsekvenser av utfordringene vi står overfor
-
kan reflektere rundt egen posisjon i tidens store utfordringer og finne måter å møte disse utfordringene på
Studenten
- kan knytte personlige erfaringer til vår tids samfunnsutfordringer
- kan sammen med andre, bidra til prosesser som utfordrer verdier, holdninger og handlings- og tankemønstre.
Emnet er i hovedsak organisert som seminarundervisning og legger opp til både individuell refleksjon og gruppeprosesser der studentene skal få utforske begreper og teoretiske perspektiver, deres filosofiske, praktiske, normative og emosjonelle dimensjoner, og gi erfaringer som danner grunnlag for selvstendig refleksjon. Praksis i dette emnet er kollektive gruppeprosesser på seminar.
I løpet av semesteret skal studentene gjennomføre og få godkjent
- Et innlevert individuelt skriftlig arbeid
- En gruppeprosess som oppsummeres i et felles skriftlig arbeid som blir presentert for medstudenter
Begge arbeidene bygger på arbeidet med praktiske oppgaver fra seminarene.
Emnet hviler på dypt engasjement med tekster og kollektive arbeidsprosesser. For å få gå opp til eksamen forutsettes det en deltakelse på minimum 75% av all undervisning gjennom hele semesteret.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 6 |
|
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 6 timer.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.